۲۷ شهریور ۱۳۹۳، ۱۹:۴۸

مهر گزارش می دهد/

پایان جشنواره ملی پسته آغازی برای جهانی شدن پسته دامغان/ وعده سفیر اسلواکی برای انتقال تکنولوژی ذخیره آب

پایان جشنواره ملی پسته آغازی برای جهانی شدن پسته دامغان/ وعده سفیر اسلواکی برای انتقال تکنولوژی ذخیره آب

دامغان – خبرگزاری مهر: اولین جشنواره و سمپوزیوم علمی پسته ایران با حضور فعالان این صنعت با تمام پستی ها و بلندی های موجود، گرفتاری ها، سختی ها، شادی ها و هدف هایش در شهرستان دامغان به کار خود پایان داد تا آغازی برای جهانی شدن پسته دامغان باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، دامغان امروز، پنج شنبه، حال و هوای دیگری داشت، ورودی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دامغان با پسته صلواتی از میهمانان پذیرایی می شد و پسته های دامغان، لب ها را خندان می ساخت و غرفه ها پر بود از علاقمندانی که برای بازدید و خرید به این نمایشگاه سری زده بودند.

آنقدر جمعیت زیاد بود که میزبان و میهمان در هم آمیخته و میهمانان خود نقش میزبانی گرفته بودند و تلاش همه برای بهتر برگزار شدن اولین همایش ملی و سمپوزیم علمی پسته ایران در دامغان بود تا این محصول استراتژیک که می تواند به عنوان دومین محصول صادراتی ایران در سبد صادرات کشور قرار بگیرد بتواند به جایگاه اصلی خود در صنعت دست یابد.

قرار گرفتن دامغان در مسیر جاده ابریشم، افق روشنی برای منطقه به همراه دارد

معاون رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ضمن ابلاغ سلام و تبریک وزیر به خاطر برگزاری این جشنواره تصریح کرد: شهرستان دامغان به لحاظ قرار گیری در موقعیت استراتژیک و سابقه تاریخی، فرهنگی و طبیعی شهر بسیار مهمی است.

محمد حسین طالبیان عنوان کرد: قرارگیری در مسیر جاده ابریشم و شهر مذهبی خراسان اهمیت این شهر را بیشتر می کند و افق روشنی برای این منطقه به همراه دارد.

وی به قدمت ابنیه تاریخی دامغان علی الخصوص مسجد تاریخانه اشاره و اذعان داشت: این مسجد از قدمت تاریخی زیادی برخوردار بوده و متعلق به صدر اسلام است و نشان دهنده جایگاه دین اسلام و عظمت بالای فرهنگی در میان مردم این سرزمین است و مایه افتخار برای همه ایرانیان به شمار می رود.

پیشگیری از وقوع جرم با ایجاد اشتغال رابطه مستقیم دارد

قائم مقام وزير دادگستري نیز با یادآوری این که پسته طلای سبز است و نگاه ما باید به این محصول استراتژیک نگاه ملی باشد بیان داشت: اکنون که می خواهیم از صادرات نفتی به سوی صادرات غیر نفتی روی آوریم باید به این محصول و صنعت پسته توجه ویژه داشته باشیم.

غلامرضا سعیدی با اشاره به اینکه استان سمنان به عنوان یکی از استان های پایلوت برای رویکرد آمایش سرزمینی انتخاب است ابراز داشت: آمایش سرزمین ایجاب می کند که برای توسعه این صنعت بر روی سرمایه، محیط و عوامل انسانی کار کنیم تا به اهداف بلند مدت خود در این منطقه دست یابیم.

وی منابع انسانی را یکی از مهمترین مولفه ها در آمایش سرزمین دانست و اظهار داشت: باید با آموزش و تربیت عوامل انسانی بهره وری را افزایش دهیم و این شهرستان را به یکی از قطب های ثروت افزای کشور تبدیل کنیم.

معاون وزیر دادگستری با بیان اینکه پیشگیری از وقوع جرم در کشور با بحث اشتغال رابطه مستقیم دارد گفت: هرچه بتوانیم اشتغال مولد و شکوفایی اقتصادی ایجاد کنیم زندان ها خلوت تر و جرم ها بیشتر کاهش خواهد یافت.

حاضریم تکنولوژی ذخیره آب اسلواکی را در اختیار مردم دامغان قرار دهیم

سفیر کشور اسلوواکی در ایران نیز در این جشنواره با اشاره به این که اسلواکی یک کشور تازه متولد شده است افزود: سعی خواهیم کرد زمینه همکاری های اقتصادی، علمی و توریسم را برای دو ملت فراهم آوریم.

جان بوری با اشاره به اینکه زمینه همکاری در بحث تجارت از مدت ها بین دو دولت ایران و اسلوواکی فراهم شده است خاطر نشان کرد: سعی خواهیم کرد از ظرفیت ها و پتانسیل های شهر دامغان در زمینه تجارت بین دو کشور بهتر از گذشته استفاده کنیم.

وی با اشاره به کم آبی مناطق کویری از جمله شهر دامغان تصریح کرد: ما حاضر به همکاری در زمینه حل مشکل کم آبی این منطقه با استفاده از تکنولوژی ذخیره آب خودمان هستیم تا زمینه رشد محصول پسته را فراهم آوریم.

زیر ساخت های تولید اقتصادی در دامغان فراهم است

امام جمعه دامغان در این مراسم با تاکید بر اینکه پسته باید به طور مستقیم در دامغان فرآوری، بسته بندی و برای صادرات آماده شود گفت: در سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی، باید مردانی با همت بلند زمینه گسترش تولید را در این شهرستان فراهم کنند چرا که خداوند زیرساخت های تولید اقتصادی را در دامغان قرار داده است.

حجت الاسلام سید محمود ترابی با اشاره به اینکه هفت هزار باغدار پسته در دامغان وجود دارند افزود: 15 درصد از تولیدات پسته در کشور مصرف و مابقی به دیگر کشورها صادر می شود و می تواند زمینه های دیگری برای رونق اقتصادی این شهرستان و کشور فراهم کند.

وی با یادآوری وجود معادن غنی و جاذبه های گردشگری و تاریخی فراوان در شهرستان دامغان که باید به آن ها توجه ویژه شود خاطر نشان کرد: بهره برداری انسان در راهی که بیشتر در آن سرمایه گذاری عملی و تلاش کرده باشد بیشتر خواهد بود "وَأَن لَّيْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى" کشاورزان ما هم زمانی که با علم روز آشنا باشند و از آن بهره ببرند کشت بهتری خواهند داشت.

تولید و خشک کردن 37 هزار تن پسته در کشور توسط 4900 بهره بردار و 85 واحد میکانیزه

فرماندار شهرستان دامغان نیز در این همایش ملی با تاکید بر اینکه یکی از اولویت های مهم و استراتژیک توسعه این شهرستان، بهره گیری از ظرفیت ها و توانمندی های بخش کشاورزی خصوصا بخش پسته است اذعان داشت: کشاورزی مایه مباهات برای توسعه و امنیت ملی خصوصا امنیت غذایی محسوب می شود.

علی اصغر مجد با بیان اینکه کشت پسته در دامغان سابقه طولانی دارد عنوان کرد: پسته دامغان از کیفیت و مرغوبیت بالایی برخوردار بوده و در دنیا دارای برند و ارزش اقتصادی و ارز آور است.

وی با اشاره به اینکه 85 درصد از باغات شهرستان دامغان را پسته تشکیل می دهد ابراز داشت: 15درصد از باغات شهرستان به وسیله آبیاری تحت فشار یا کم فشار آبیاری می شوند و در این زمینه دامغان رتبه نخست را در کشور به خود اختصاص داده است.

مقام عالی دولت در شهرستان دامغان با بیان این مطلب که 37 هزار تن پسته در کشور توسط چهار هزار و 900 نفر بهره بردار تولید و از طریق 85 واحد میکانیزه خشک و روانه بازار می شود ابراز داشت: از کشاورزان می خواهیم تا در سرشماری عمومی کشاورزی که از تاریخ پنجم مهر تا 18 آبان برقرار می شود همکاری و مساعدت داشته باشند.

رشد محصول پسته نسبت به پنجاه سال گذشته 40 درصد افزایش یافته است

نماینده مردم شهرستان دامغان در مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش با بیان اینکه باید به جایگاه واقعی پسته برسیم گفت: برگزاری نخستین جشنواره ملی پسته در دامغان که زادگاه این محصول است می تواند جایگاه پسته را مشخص کند.

عبدالرحمان رستیمان با اشاره به اینکه صنف پسته کاران فعالیت خوبی در این زمینه داشته افزود: محصول پسته نسبت به پنجاه سال گذشته 40 درصد بیشتر شده و باید با همکاری اتاق های بازرگانی زمینه رشد بیشتر این محصول را فراهم کنیم.

وی با تاکید بر این که شهرستان دامغان رتبه اول را در رقابت کیفی در دنیا دارد و سعی می کنیم پسته ای را تولید کنیم که بهترین سلامت را داشته باشد خاطر نشان کرد: با استفاده از پژوهش های علمی و آزمایشگاهی باید بتوانیم بهترین پسته را از پایانه های صادراتی که در خود شهرستان ایجاد می شود، صادر کنیم.

نماینده مردم شهرستان دامغان در مجلس شورای اسلامی با یادآوری این مطلب که آمایش سرزمینی که مزیت نسبی هر منطقه را می سنجد می تواند در تولید ثروت نقش اساسی داشته باشد و پسته در این منطقه سهم زیادی در تولید ثروت خواهد داشت تصریح کرد: از وزارت امور خارجه، سفرا، رایزن ها در خواست می کنم تا با معرفی محصول پسته به دیگر کشورها زمینه ارتباط را فراهم و جایگاه کشور را در این خصوص ارتقا بخشند.

برای آبیاری با سیستم های تحت فشار بین 9 تا 12 میلیارد تومان اعتبار لازم است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان نیز با اشاره به اینکه این جشنواره با پیگیری کشاورزان دامغانی برگزار شده است از اینکه فرصتی برای صحبت کشاورزان تدارک دیده نشده انتقاد کرد و گفت: با توجه به کم آبی استان سمنان و شهرستان دامغان پسته یک محصول با صرفه برای این منطقه خواهد بود.

سید مجید موسوی به بحث تأمین آب پایدار در بخش کشاورزی پرداخت و افزود: اگر بتوانیم به ازای هر یک متر مکعب آب، نیم کیلو پسته تولید کنیم بیش از 50 درصد سود را در این بخش خواهیم داشت.

وی با اشاره به این که شهرستان دامغان بیشترین عملکرد را در سطح دنیا در زمینه پسته دارد و از هر هکتار باغ پسته سه هزار و 250 کیلو پسته به دست می آید خاطر نشان کرد: برای آبیاری با سیستم های تحت فشار بین 9 تا 12 میلیارد تومان اعتبار لازم است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از باغداران خواست تا از کاشت نهال های بدون شناسنامه خودداری کرده و تصریح کرد: اولین صندوق توسعه کشاورزی کشور در شهرستان دامغان تشکیل شده و از 40 هزار تن پسته کشور 87 درصد در شهرستان دامغان تولید می شود.

اعطای 4 هزار میلیارد ریال تسهیلات به 42 هزار نفر از بهره برداران باغات پسته

مدیر عامل بانک کشاورزی استان سمنان نیز در این جشنواره با تاکید بر این که بانک کشاورزی در کنار خدمات مالی سعی دارد به فعالیت های اجتماعی نیز بپردازد عنوان کرد: هشت طرح پژوهشی ملی در زمینه پسته با همکاری بانک کشاورزی انجام شد.

محمد طالبی با اشاره به این که بانک کشاورزی سال گذشته چهار هزار میلیارد ریال به 42 هزار نفر از بهره برداران تسهیلات در زمینه باغات پسته اعطا کرده است اذعان داشت: امسال نیز قصد داریم میزان تسهیلات را به باغات پسته به شش هزار میلیارد ریال برسانیم و در حال حاضر بیمه محصولات کشاورزی 15 هزار نفر را انجام داده و 15 میلیارد ریال غرامت باغات پسته 661 نفر را پرداخت کرده ایم.

برگزاری آیین شکر گزاری در جشنواره ملی پسته برای افزایش نعمت و دوری از آفات محصولات

مسئول ستاد اجرایی و پشتیبانی اولین جشنواره و سمپوزیوم علمی پسته ایران - دامغان به اهداف برگزاری این جشنواره پرداخت و ابراز داشت: آشنایی کشاورزان با فناوری کشت و داشت پسته، استفاده بهینه از آب و خاک، تغییر الگوی کشت و همچنین معرفی جاذبه های تاریخی و گردشگری دامغان از جمله اهداف برگزاری این جشنواره بود.

رضا زارع زاده از ایجاد دبیرخانه دائمی جشنواره پسته در شورای اسلامی شهر دامغان خبر داد و اظهار داشت: باید زمینه هایی را برای فروش و عرضه محصولات کشاورزان فراهم آوریم تا این عزیزان دغدغه این موضوع را نداشته باشند.

وی با تاکیی بر اینکه  بانک انصار شش میلیارد ریال سرمایه در اختیار ما قرار داده است که سعی خواهیم کرد با این میزان اعتبار اشتغال و سطح زیر کشت پسته را افزایش دهیم گفت: برگزاری آئین شکر گزاری در این جشنواره برای شکر نعمت الهی و دوری از آفات و بلاها از زندگی و محصولات کشاورزی است.

توانایی بارور کردن زمین های کشاورزی با حداقل آب را داریم

نماینده سرمایه گزاران نیز در این جشنواره به کمبود بودجه و سرمایه گذاری اشاره داشت و افزود: انجمن سرمایه گذاران پسته انجمنی صرفا اقتصادی است و هدف ما سرمایه گزاری و در نهایت اشتغال زایی است.

کلایی با یادآوری این مطلب که پنج هزار نفر در بخش سرمایه گذاری فعال هستند و به همین دلیل باید با کمک همگان و خیرین صندوق این انجمن را احیا و از فواید آن بهره مند شویم خاطر نشان کرد: هم اکنون پسته دامغان دارای یک برند معتبر در جهان است و ما این قدرت را داریم زمین های کشاورزی را با فناوری های جدید با حداقل آب بارور کنیم.

گفتنی است در این جشنواره آیین شکرگزاری برای برکت بیشتر محصولات کشاورزی، تجلیل از کشاورزان برتر عرصه کشت پسته و برنامه های شاد و مفرح دیگر به انجام رسید.

................................................................................................
گزارش از فاطمه امانی و الهام صادقی/عکس سید علی میر عمادی

کد خبر 2372911

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha