۲۶ شهریور ۱۳۹۳، ۱۵:۰۹

صبح امروز/

نخستین جشنواره و سمپوزیوم ملی پسته ایران در دامغان آغاز به کار کرد

نخستین جشنواره و سمپوزیوم ملی پسته ایران در دامغان آغاز به کار کرد

دامغان - خبرگزاری مهر: نخستین جشنواره و سمپوزیوم ملی پسته ایران-دامغان با حضور بیش از 100 نفر از صاحب نظران، اندیشمندان، بهره برداران، اساتید و دانشجویان به مدت دو روز در دامغان آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، دبیر نخستین جشنواره و سمپوزیوم ملی پسته ایران-دامغان در این مراسم که در محل سالن همایش های اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دامغان برگزار شد به اهداف برگزاری جشنواره پرداخت و اظهار داشت: ارائه و تدوین آخرین دستاوردهای علمی در زمینه پسته، مطالعات پژوهشی و معرفی پسته دامغان از مهمترین اهداف برگزاری این جشنواره است.

رضا زارع زاده تصریح کرد: 14 هزار و 500 هکتار باغ پسته در شهرستان دامغان وجود دارد که 12 هزار و 500 هکتار از باغات پسته بارده است.

وی اضافه کرد: یکی از موضوعاتی که در برگزاری این جشنواره و سمپوزیوم به دنبال آن هستیم این است که بتوانیم پایانه صادراتی پسته در دامغان ایجاد و راه اندازی و از این طریق این محصول مهم اقتصادی و استراتژیک را به جهانیان معرفی کنیم.

دبیر نخستین جشنواره و سمپوزیوم ملی پسته ایران-دامغان خاطرنشان ساخت: در نمایشگاه صنعت پسته که در کنار برگزاری این جشنواره برپا می شود ماشین آلات و ادوات کشاورزی، سوغات و جاذبه های تاریخی و گردشگری شهرستان معرفی می شود.

زارع زاده گفت: برای برگزاری این جشنواره و سمپوزیوم جلسات متعددی با مسئولان استانی و شهرستانی تشکیل دادیم و امیدواریم بتوانیم گام هایی در تقویت این محصول مهم اقتصادی و استراتژیک برداریم و به دستاوردهای خوبی برسیم.

رئیس مرکز تحقیقات پسته دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این جشنواره با اظهار اینکه این مرکز در راستای اهداف کوتاه مدت و بلندمدت با مشارکت شهرداری، فرمانداری و شورای اسلامی شهر اقدام به برگزاری جشنواره کرده است، اضافه کرد: اقدامات اوليه اين جشنواره از خردادماه سالجاری انجام و پس از تعيين اعضاء کميته علمی، طی جلسات مختلف راهکارهاي متعدد به منظور برگزاری بهتر این جشنواره بررسی شد.

بهاره کاشفی گفت: مرکز تحقیقات پسته دانشگاه آزاد اسلامی در راستای ادامه فعاليت های خود در نظر دارد سال آينده همايش ملی، علمی و تخصصی به منظور گردهمايي و تبادل نظر محققان در زمينه پسته و بررسی راهکارهای افزايش و بهينه سازی روش های توليد و صادرات برگزار کند.

سخنرانی معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان و سخنرانی های علمی همراه با پرسش و پاسخ با حضور آقایان علیرضا توکلی رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان(شاهرود) با موضوع بحران آب و راهکارهای خروج از آن، دکتر امیرحسین محمدی رئیس موسسه تحقیقات پسته کشور با موضوع پسته ایران بایدها و نبایدها و دکتر حسین حکم آبادی رئیس ایستگاه تحقیقات پسته دامغان با موضوع یافته های پژوهشی در رابطه با پسته دامغان از برنامه های این جشنواره بود.

همچنین بازدید از نمایشگاه صنعت پسته، بازدید از باغ و ترمینال فرآوری پسته و برگزاری کارگروه های آموزشی و تخصصی نیز از دیگر برنامه های نخستین روز از جشنواره و سمپوزیوم ملی پسته ایران در دامغان بود.

نخستین جشنواره و سمپوزیوم ملی پسته ایران-دامغان با همکاری استانداری سمنان، فرمانداری، شهرداری و شورای اسلامی شهر، دفتر نماینده مردم شهرستان دامغان در مجلس شورای اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه دامغان، دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، جهاد کشاورزی، انجمن پسته ایران، نظام صنفی کشاورزی، بانک کشاورزی، بانک شهر و ستاد برگزاری جشنواره و سمپوزیوم ملی پسته ایران برگزار شد.

کد خبر 2372349

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha