۸ مهر ۱۳۹۳، ۱۲:۰۳

بهادری تاکید کرد؛

کاشت نهال های مقاوم به کم آبی در آذربایجان غربی افزایش یابد

کاشت نهال های مقاوم به کم آبی در آذربایجان غربی افزایش یابد

ارومیه - خبرگزاری مهر: معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی بر لزوم افزایش کاشت نهالهای مقاوم به کم آبی در سطح استان با توجه به بحران کم آبی دریاچه ارومیه تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، هادی بهادری صبح سه شنبه در جریان بازدید از طرحهای آبخیزداری ارومیه گفت:در خصوص احيا اراضي ملي و توسعه پوشش گياهي باید مطالعات كارشناسي با محوریت برنامه احیای دریاچه ارومیه انجام شود و کاشت نهالهای مقاوم به کم آبی باید در دستور کار قرار گیرد.

وی با اعلام اینکه احیای دریاچه ارومیه در اولویت و راس تمامی کارها بوده و تمام برنامه ها و اقدامات در بخش کشاورزی باید با در راستای این طرح و با رعایت الزامات تاکید شده در آن انجام شود، اظهار داشت: حفظ تعادل اکولوژیک حوضه دریاچه ارومیه و اقداماتی که به این چرخه اکولوژیکی منطقه کمک می کند باید در دستور کار قرار گیرد.

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی بر لزوم تدوین برنامه جامع مدیریت منابع طبیعی استان در حوزه های مختلف تاکید و عنوان کرد:  قوانین و آیین نامه های متعدد تاکنون نتوانسته اند مانع از تخریب منابع طبیعی و جنگلها شوند،که با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص حفاظت از عرصه های طبیعي، برنامه جامع مدیریت منابع طبیعی تدوین شود.

وی دخل و تصرف در این عرصه ها را موجب برهم خوردن وضعیت تعادل در طبیعت دانسته و با بیان اینکه ادامه این روند زندگی انسانها را به مخاطره انداخته است، اظهار داشت: حفاظت از عرصه های طبیعی نیازمند برنامه راهبردی بوده و عرصه های طبیعی آذربایجان غربی و مناظر زیبایی آن یکی از ظرفیت های کم نظیر و سرمایه های با ارزش استان است که باید با برنامه ریزی دقیق نسبت به حفاظت و احیا آنها اقدام کرد.

بهادری با اشاره به وضعیت خشکی دریاچه ارومیه و برنامه مدیریت مصرف آب، خواستار توجه جدی به تدوین برنامه کاری بر اساس محدودیتهای موجود در منابع آب حوضه آبریز دریاچه ارومیه شد و ادامه داد: ترویج فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی، توجه ویژه به طرح های مطالعاتی و پژوهشی در زمینه توسعه و احیا این عرصه ها و جلب مشارکت مردم برای دست یابی به اهداف  برنامه های پیش بینی شده ضروری است.

وی با اشاره به برنامه های دولت در خصوص مدیریت پایدار عرصه های طبیعی و منابع ملی آذربایجان غربی، اعلام کرد: برای ترسیم برنامه های راهبردی و عملیاتی کردن برنامه ها باید با مشارکت اساتید دانشگاهی، کارشناسان و تمامی دستگاههای ذی ربط اتاق فکر راه اندازی و دستگاههای فرهنگی و رسانه های گروهی از جمله صدا و سیما و جراید محلی باید در این زمینه نسبت به تهیه برنامه های متنوع در خصوص صرفه جویي در مصرف آب و نگهداری و  توسعه عرصه های طبیعی مشارکت کنند.

وی با اشاره به اهمیت و نقش عرصه های طبیعی در وضعیت اقلیمی و شرایط زندگی انسانها، عنوان کرد: درسالهای گذشته با از بین رفتن منابع طبیعی در استان شاهد کاهش بارندگی ها و استقرارشرایط اقلیمی مشابه مناطق کویری هستیم و به دلیل مصرف بی رویه آب در 40 سال گذشته بیش از 70 درصد منابع آب زیرزمینی تخلیه شده است که این وضعیت زنگ هشداری جدی است و برای جلوگیری از شرایط بحرانی در سالهای آتی باید با آگاه سازی و اطلاع رسانی به عموم مردم فرهنگ حراست از منابع طبیعی را نهادینه کرد. 

کد خبر 2380832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha