پیام‌نما

وَلَنْ تَرْضَى عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَى وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ * * * یهود و نصاری هرگز از تو راضی نمی شوند تا آنکه از آیینشان پیروی کنی. بگو: مسلماً هدایت خدا فقط هدایت [واقعی] است. و اگر پس از دانشی که [چون قرآن] برایت آمده از هوا و هوس های آنان پیروی کنی، از سوی خدا هیچ سرپرست و یاوری برای تو نخواهد بود. * * * از تو کی خوشنود گردند ای ودود! / از رهی، هرگز نصاری و یهود؟

در نشست «نسبت عرفان اسلامی با فلسفه هنر، معماری و شهرسازی»

تمدن اسلامی باید ساختاری فرازمانی و فرامکانی داشته باشد

 تمدن اسلامی باید ساختاری فرازمانی و فرامکانی داشته باشد

مهندس عبدالحمید نقره‌کار معروف به حکیم معماری اسلامی ایران مهم‌ترین ویژگی‌های کلی، عمومی و ساختاری در تحقق تمدن نوین اسلامی نیز به هشت گروه قابل تقسیم هستند. این ویژگی‌ها باید مبتنی بر کلام الهی و سنت معصومین(ع) باشند، ساختاری فرازمانی و فرامکانی داشته باشد و مبتنی بر مشیت و قضا و قدر الهی باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست علمی «نسبت عرفان اسلامی با هنر، معماری و شهرسازی» با سخنرانی مهندس عبدالحمید نقره‌کار مدیر قطب علمی معماری اسلامی ایران و با همت گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه، پنج شنبه 3 مهرماه 1393 در تالار معرفت پژوهشگاه دفتر قم برگزار شد.

مهندس عبدالحمید نقره‌کار معروف به حکیم معماری اسلامی ایران، در سخنانی ضمن ارائه اصول راهبردی و راه‌کارهای عملی پیرامون ساختار، مراحل، منابع و مبانی فرآيندهای انسانی در معماری اسلامی گفت: ساختار و مراحل پنجگانه در خلق آثار به پنج قسمت عمده تقسیم می شوند؛ که از آن جمله دانش و بینش هنرمند، گرایش و انگیزه هنرمند، شیوه و روش هنرمند، پدیده هنری و تاثیرات اثر هنری بر هنرمند و مخاطبین هستند.

وي در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: مهم‌ترین ویژگی‌های کلی، عمومی و ساختاری در تحقق تمدن نوین اسلامی نیز به هشت گروه قابل تقسیم هستند. این ویژگی‌ها باید مبتنی بر کلام الهی و سنت معصومین(ع) باشند، ساختاری فرازمانی و فرامکانی داشته باشد و مبتنی بر مشیت و قضا و قدر الهی باشد.

وي ادامه داد: باید نقش اراده و اختیار انسان به عنوان موجودی مرکب، بالقوه، متغیر و مختار را پیش‌بینی کرده و راه حل ارائه نماید. باید راه سعادت و کمال فردی، اجتماعی و تاریخی انسان ها را به صورت جداگانه و روابط هر یک از آنها را تبیین و تشریح کنند.

دانشیار دانشگاه علم و صنعت تهران، نقش امامت و ولایت در زمان غیبت را از دیگر ویژگی‌های تحقق تمدن نوین اسلامی دانسته و افزود: این ویژگی‌ها باید مبانی، اهداف و راهبردها و راهکارهای معصومین(ع) و در نقطه مقابل آنها مستکبران و طاغوت‌ها را تبیین و ارائه نماید و باید بر مشترکات مثبت ادیان و فرق توحیدی و اهل کتاب با اسلام تکیه نموده و رویکردهای منفی آنها را با مکتب اسلام ارزیابی و نقد نماید. همچنین باید نقش اراده و اختیار انسان‌ها، جوامع و فلسفه تاریخ را در ذیل مشیت الهی تبیین و تشریح نماید.

گفتنی است نشست بررسی نسبت عرفان اسلامی با فلسفه هنر، معماری و شهرسازی پنج شنبه سوم مهرماه با حضور اساتید حوزه  و دانشگاه و علاقمندان به عرفان و فلسفه هنر در تالار معرفت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دفتر قم برگزار شد.

کد خبر 2380951

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha