۴ آذر ۱۳۹۳، ۱۳:۰۷

شهرداری اصفهان در مورد یک خبر توضیح داد

شهرداری اصفهان در مورد یک خبر توضیح داد

اصفهان - خبرگزاری مهر: شهرداری اصفهان به دنبال درج خبری درباره باغ پرندگان اصفهان در خبرگزاری مهر در توضیحاتی هدف اصلی باغ پرندگان را ایجاد یک محیط علمی، آموزشی عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، توضیحات شهرداری اصفهان که در این رابطه به دفتر این رسانه ارسال شده است به شرح ذیل می آید:

احتراما پیرو درج خبري تحت عنوان "اسارت حيات وحش زير نام باغ پرندگان اصفهان/ پرندگاني که بر اثر استرس شدید تلف می شوند" به کد خبر: ۲۴۱۸۸۸۰ مورخ ۲۰ آبانماه سال جاری که بر روی خروجی استانی آن رسانه قرار گرفته خواهشمند است دستور فرماييد روابط عمومي مديريت طرح ساماندهي ناژوان شهرداري اصفهان مطابق قانون مطبوعات به اطلاع مخاطبان برسد.

مدت زمان کوتاهی است که اخبار کذب و حاشیه سازی علیه باغ پرندگان اصفهان در برخی رسانه های نوشتاری خاطر مردم عزیز و دوست داران محیط زیست را مکدر کرده است لذا بر خود واجب دانستیم جهت شفاف سازی و روشن شدن حقیقت اطلاع رسانی گردد.

باغ پرندگان اصفهان در سال ۱۳۷۵ در پارک جنگلی ناژوان در حدود ۴ کیلومتری پل وحید افتتاح گردید. از آنجایی که هدف اصلی این مجموعه ایجاد یک محیط علمی آموزشی برای خانواده ها و گروه های دانشجویی و دانش آموزی به منظور اصلاح ارتباط و نگرش نسبت به پرندگان در نظر گرفته شد تمامی طراحی ها و امکانات در نظر گرفته شده با مشورت گرفتن از اساتید چند دانشگاه و کارشناسان محیط زیست در راستای ایجاد شرایط زیستی طبیعی برای گونه های مختلف پرندگان انجام گرفت.

اختصاص زمینی به مساحت بالغ بر ۵۵ هزار مترمربع، فضای نگهداری پرندگان با مساحت ۱۷ هزار مترمربع و ۴۰ هزار مترمربع توری بر روی ستون های بلند به طول ۲۵ الي ۳۲ متر که امکان پرواز پرندگان پروازی را فراهم می کند.

همچنين ایجاد سالن های تکثیر، قرنطینه، کلینیک و بهداشت، سردخانه مخصوص نگهداری جیره های غذایی پرندگان، احداث استخرها و برکه هایی جهت پرندگان آبچر، ایجاد صخره های طبیعی، تشکیل کادر کارشناسی پرنده و دامپزشکی و ... همگی مهر تأییدی هستند بر انجام پروژه ای کارشناسی شده و در راستای اهداف والای علمی، آموزشی و متناسب با محیط زیست چرا که اگر هدف دیگری مثل درآمدزایی مدنظر بود شهرداری اصفهان با تعیین نازل ترین قیمت بلیط (که در حال حاضر کمتر از یک دهم قیمت بلیط مجموعه هایی در کشور با کیفیت مشابه و یا پایین تر از باغ پرندگان اصفهان است) و از طرفی صرف هزینه های بالای نگهداری باغ، حقوق پرسنل و کارشناسان، خرید جیره های غذایی پرندگان و... خود را از این هدف دور نمی کرد.

در تعیین قیمت بلیط این مجموعه سیاست شهرداری و شورای اسلامی شهر اصفهان تنها ارائه خدمتی ارزان و قابل دسترس برای همه اقشار جامعه از جمله اقشار کم درآمد بوده است که در این راستا تخفیف های ویژه جهت دانش آموزان، دانشجویان، اردوهای مختلف طلاب و بسیجیان، ادارات و ... در نظر گرفته شده است.

در تمامی سال های فعالیت این باغ، ارتباط خوب و مؤثری با اداره کل محیط زیست استان اصفهان و سایر استان ها از جمله اهدای پرندگان ضبط شده از قاچاقچیان به باغ پرندگان به دفعات، تیمار پرندگان زخمی یافت شده توسط مردم و یا محیط بانان در باغ پرندگان و رهاسازی گونه های شکاری پس از بهبودی با هماهنگی اداره کل محیط زیست و... داشته است.

و اما برای دستیابی به چرایی این مطلب که با وجود گذشت ۱۸ سال از فعالیت این مجموعه منحصر بفرد و رعایت استانداردهای لازم این اخبار و اطلاعات کذب اخیراً درباره باغ پرندگان اصفهان منتشر می شود باید به چند ماه پیش برگرديم،

زمانی که چند دلال پرنده علیرغم ارتباطات و نفوذ در سازمان های مختلف موفق به تحمیل قرارداد تأمین پرنده باغ پرندگان به علت عدم دارا بودن مجوز محیط زیست و دامپزشکی نشدند و از آن پس همین قاچاقچیان پرنده اقدام به حاشیه سازی و افترا زدن به شهرداری اصفهان و مجموعه باغ پرندگان و انحراف ذهن دوست داران محیط زیست کردند.

فعال محیط زیست، دوستدار محیط زیست، محیط بان، همیار محیط زیست و... همگی عناوینی فی نفسه ارزشمند و قابل احترام هستند که ارزش و اعتبار آنها مورد سوء استفاده این دلالان قرار گرفته که خبرسازی را بر ارائه گزارش صحیح و دقیق ترجیح می دهند و رسالت خود یعنی روایت حقایق بدون تحریف و تفسیر را به دست فراموشی سپرده اند.

در پایان ضمن تشکر از همه فعالان و دلسوزان واقعی محیط زیست آمادگی خود را جهت دریافت و پیگیری رهنمودها و انتقادات همه مردم عزیز در راستای رفع هرگونه نواقص کارشناسی و بهبود کیفی باغ زیبا و منحصر بفرد پرندگان اعلام می داریم تا همچنان به یاری و فضل خداوند متعال با تداوم این خدمت خاطره خوش حضور در باغ پرندگان اصفهان سرآمد لحظه های خوب زندگی هموطنان عزیزمان باشد.

گفتني است شهروندان مي توانند براي ارائه پيشنهادات و انتقادات خود با شماره تلفن ۸-۳۷۸۶۰۰۳۶ واحد روابط عمومی طرح ساماندهی ناژوان تماس حاصل نمايند.

توضیحات خبرگزاری مهر در این مورد

به گزارش خبرنگار مهر، خبری که در رابطه با وضعیت باغ پرندگان اصفهان در این رسانه منتشر شد، از زبان یکی از کارشناسان عرصه حیات وحش مطرح شده بود، غالب محتوای این مصاحبه بر چگونگی نگهداری گونه های مختلف پرندگان و عدم مجوز شهرداری در راه اندازی باغ پرندگان متمرکز بود. مسئله ای که مسئولان محیط زیست استان اصفهان نیز بر آن صحه گذاشتند و این واقعیت در مصاحبه این خبرگزاری با مسئولان سازمان مربوطه به اثبات نیز رسید.

شهرداری اصفهان همانگونه که در خبر این رسانه نیز به آن اشاره شده بود اکنون بعد از حدود بیش از 15 سال اقدام به دریافت مجوز از سوی سازمان محیط زیست کرده است که این موضوع خود شاهد این مدعاست که برخی اقدامات شهرداری در نگهداری از پرندگان در این باغ بدون نظارت دستگاه مربوطه صورت می گرفته و این مسئله می تواند هرچند از روی سهو اما تخلفاتی در نحوه نگهداری و ورود پرندگان به این باغ را رقم زده باشد.

کد خبر 2427723

برچسب‌ها