۳ آذر ۱۳۹۳، ۱۶:۵۳

عباسی خبرداد:

خرید تضمینی ۱۳۲ هزارتن انواع محصولات کشاورزی در همدان

خرید تضمینی ۱۳۲ هزارتن انواع محصولات کشاورزی در همدان

همدان – خبرگزاری مهر: مدیر سازمان تعاون روستایی استان همدان گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون ۱۳۲ هزار تن انواع محصولات کشاورزی از کشاورزان خریداری شده است.

رضا عباسی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه این محصولات شامل گندم ، کلزا، نخود، ذرت دانه ای، گلرنگ و آفتابگردان است، افزود: ارزش این میزان محصولات خریداری شده ۱۳۶ میلیارد تومان است.

وی با اشاره به اینکه ۲۸۰ تشکل بخش کشاورزی در استان همدان فعال است و تعهد این تشکل ها  برای خرید توافقی محصولات در سالجاری ۵۰ هزار تن بوده است، اظهارداشت: از ابتداری سالجاری تا کنون ۶۹ هزار و ۵۴۶ تن خرید توافقی محصولات کشاورزی توسط تشکلهای بخش کشاورزی صورت گرفته که بیش از ۱۹ هزار تن از میزان تعهد بیشتر است.

عباسی همچنین با تاکید براینکه تمام محصولات کشاورزی شامل خرید تضمینی نمی شوند، یادآورشد:۲۰ قلم انواع محصول کشاورزی شامل گوجه فرنگی، جو، سیب زمینی و سایر اقلام کشاورزی به صورت توافقی و به منظورکمک به تنظیم بازار و بخش تولید از کشاروزان استان همدان خریداری شده است.

وی در ادامه از خرید تضمینی بیش از هشت هزارتن ذرت دانه ای و هزار و ۸۰۰ تن کلزا نیز خبرداد و گفت: ذرت دانه ای از محصولات پاییزی است و خرید آن همچنان ادامه دارد.

عباسی مهمترین هدف از خرید توافقی و تضمینی محصولات کشاورزی را تنظیم بازار و تعادل در قیمت ها و همچنین ایجاد آرامش روانی برای کشاورزان در زمان پایین بودن قیمت محصولات و همچنین واقعی شدن قیمت محصولات کشاورزی عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه برای نخستین بار در استان همدان به دلیل کاهش قیمت نخود حدود ۲۰۰ تن از این محصول به قیمت تضمینی هزار و ۹۰۰ تومان خریداری شد، گفت: مبلغ خرید این محصول نیز به کشاورزان پرداخت شده است.

وی یادآور شد: ارزیابی قیمت تضمینی قیمت کف است و توسط دولت تعیین می شود و این قیمت به منظورجبران هزینه های تمام شده تولید و جلوگیری از زیان کشاورز تعیین شده لذا کمترین سود عاید کشاورز می شود اما در خرید های توافقی سود کشاورز منظور می شود و خرید توافقی در جایی که خرید تضمینی وجود نداشته باشد معنی دارد.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان همدان محصولات مشمول خرید تضمینی در استان همدان را شامل گندم، کشمش، ذرت، نخور، ذرت دانه ای، انواع دانه های روغنی شامل کلزا، آفتابگردان و گلرنگ عنوان کرد و اظهار داشت: در چند روز آینده به دلیل کاهش قیمت شیر و به منظور جلوگیری از ضرر دامداران شیر مازاد دامداران به قیمت تضمینی خریداری و به شیر خشک تبدیل خواهدشد.

 

 

کد خبر 2428081

برچسب‌ها