۹ آذر ۱۳۹۳، ۱۰:۰۸

آئین بزرگداشت دکتر قریب-2/

بدرالزمان قریب فراموش نکرد که فرزند ایران است/ بانویی از خاندان علم

بدرالزمان قریب فراموش نکرد که فرزند ایران است/ بانویی از خاندان علم

دکتر ژاله آموزگار در آئین بزرگداشت دکتر بدرالزمان قریب گفت: دکتر قریب با پشتوانه غنی علمی راهی غرب شد، در آنجا هم فرصت‌ها را از دست نداد و در عین حال فراموش نکرد که فرزند این سرزمین است.

به گزارش خبرنگار مهر، آئین پاسداشت و تجلیل از دکتر بدرالزمان قریب زبان‌شناس و سغدی پژوه معاصر شب گذشته با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و ادب در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.

در آغاز این مراسم که با حضور غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، حجت‌الاسلام علی یونسی مشاور ویژه رئیس جمهور ایران در امور اقوام و اقلیت‌ها و جمعی از اساتید و فرهیختگان فرهنگ و ادب برگزار شد، دکتر مهدی محقق رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در سخنانی گفت: امشب جمع شده‌ایم برای تکریم از بدرالزمان قریب؛ بانویی که از خاندان علم و جد بزرگ ایشان نه فقط در ادب فارسی که در ادبیات عرب هم از سرآمدان بودند.

محقق ادامه داد: دکتر قریب در حوزه تخصص خود از سرآمدان هستند و علاوه‌بر تحصیل در نزد اساتید و بزرگان بنام ایران، فرصت تلمذ نزد اساتید بزرگ جهان را هم داشته است و به این جهت ایشان هم فضائل اکتسابی دارند و هم فضائل موروثی که از خاندان بزرگ شمس‌العلما گرمانی به ارث برده‌اند.

وی در ادامه هدف انجمن آثار و مفاخر فرهنگی از برگزاری سلسله نشست‌های تجلیل از مفاخر را آشنایی نسل جوان با این ظرفیت دانست و افزود: به همین جهت تا به امروز بیش از 134 بزرگداشت برگزار کرده‌ایم که در حاشیه هر یک جشن‌نامه‌ای منتشر شده و امیدواریم این کتاب‌ها راهی به مدارس و دانشگاه‌ها پیدا کنند و به دست نسل جوان برسند.

محقق در ادامه ضمن سپاس از دکتر حدادعادل که برای حضور در مراسم بزرگداشت مفاخر عضو فرهنگستان خود را ملزم می‌دانند از او خواست این الزام را به دیگر بزرگانی که عضو انجمن نیستند هم تعمیم دهند.

آموزگار: قریب فراموش نکرد که فرزند ایران است

در بخش دیگری از آئین بزرگداشت بدرالزمان قریب، دکتر ژاله آموزگار در سخنانی گفت: خوشحالم که برای چهارمین بار در بزرگداشتی برای دوست دو هم‌دانشگاهی دیرینم ادای احترام می‌کنم که بازهم وامدار گوهرشناسی دکتر محقق و همکاران ایشان در انجمن مفاخر فرهنگی است.

آموزگار تأکید کرد: در بزرگداشت‌های قبلی هم بر جایگاه والای دانش و خرد در فرهنگ کهن ایران تأکید کردم و علی‌رغم گله‌های شاعرانه برخی برگزیدگان فرهنگی مبنی‌بر بزرگی سفلگان در نگاه عامه مردم ایران براین باورم در سرزمین ما با وجود برخی ظواهر فرینده همچنان دانشمندان و خردمندان واقعی همواره در دل مردم جای داشته‌ و مورد توجه آن‌ها بوده‌اند. اگر هم جفایی صورت می‌گیرد چیزی از قرب و مقام آن‌ها در میان مردم کاسته نمی‌شود.

وی افزود: موقعیت امروز دکتر بدرالزمان قریب آسان به دست نیامده است. درست است که او از هوش و استعداد ذاتی بهره‌مند بوده اما بسیاری دیگر هم چنین استعدادی را داشته‌اند که از بهره‌ای نبرده‌اند.

آموزگار ادامه داد: بخت هم با بدرالزمان قریب همراه بوده و او را یاری کرده که در دوره‌ای دانشمند‌پرور مراحل تحصیل را طی کند و از محضر اساتید بنام بهره‌مند شود. او بعدها با پشتوانه غنی علمی راهی غرب شد و در آنجا هم فرصت‌ها را از دست نداد و در عین حال فراموش نکرد که فرزند این سرزمین است.

وی افزود: بدرالزمان قریب بازگشت تا دین خود را به مردم ایران ادا کند و خوشبختانه با آغوش باز پذیرفته شد و احساس می‌کنم که او امروز با رضایتمندی گذشته خود را مرور می‌کند.

ژاله آموزگار ادامه داد: وقتی فرهنگ سغدی بدرالزمان قریب به‌عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی ایران برگزیده شد تمام بزرگان فرهنگ و ادب ایران به خود بالیدند و امروز هم می‌توانم بگویم که خوشحالم او با راهنمایی خرد و فرزانگی‌اش علم و دانش را سرلوحه زندگی قرار داد تا به جایگاه امروز برسد؛ از او سپاسگذاریم.

دکتر زهره زرشناس دیگر سخنران آیین بزرگداشت استاد بدرالزمان قریب بود که در سخنانی به تشریح جایگاه و دستاوردهای علمی این استاد بنام زبان و ادب فارسی پرداخت.

زرشناس در سخنان خود ضمن اشاره به ارج نهادن به خردودانش در فرهنگ ایران زمین تأکید کرد: تداوم پاسداشت دانایی در فرهنگ اسلامی هم جلوه ویژه‌ای دارد و فرهنگی دیرپا محسوب می‌شود.

وی سپس به تجلیل از بدرالزمان قریب پرداخت و گفت: امروز بانوی دانشمندی را ارج می‌نهیم که به پژوهش در حوزه‌ای کمتر شناخته شده در فرهنگ ایران پرداخته‌ و در این مسیر به بالیدن و تثبیت حقانیت فرهنگ ایران کمک کرده‌است.

زرشناس در ادامه با برشمردن برخی از مهمترین دستاوردهای زبان‌شناسانه استاد قریب تأثیر و ارزش تلاش‌های او را در چهار بخش تألبف آثار فراملی و مبتنی‌بر نیازهای جهانی، تربیت دانشجویانی که امروز از اساتید بنام هستند، تأثیر بر روند پژوهش‌های علمی کشور و نیز قوت بخشیدن به قدرت کلمات و زبان فارسی تشریح کرد.

حسن رضایی باغ‌بیدی و چنگیز امینی از دیگر سخنرانان آیین بزرگداشت بدرالزمان قریب بودند که هریک به بخشی از دستاوردهای علمی و منش شخصی این دانشمند فرهیخته پرداختند.

حسن رضایی در سخنان خود دو پیشنهاد مشخص را خطاب به دکتر قریب مطرح کرد؛ یکی تدوین و تنظیم فرهنگنامه‌ای کوچک از فرهنگ قطور زبان سغدی برای استفاده دانشجویان مبتدی و دیگری اقدام برای تدوین کتابی روزآمد از دستور زبان سغدی. این دو پیشنهاد در ادامه برنامه با استقبال دکتر قریب همراه شد.

کد خبر 2432520

برچسب‌ها