۴ شهریور ۱۴۰۲، ۱۱:۳۷

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

«دخت ایران» راوی زندگی زنان نامدار شد/ از زبان سُغدی چه می‌دانید؟

«دخت ایران» راوی زندگی زنان نامدار شد/ از زبان سُغدی چه می‌دانید؟

برنامه رادیویی «دخت ایران» با محور زنان نامدار ایرانی به زندگی شخصی و حرفه‌ای این زنان می‌پردازد.

حسین رضایی مدیر گروه فضای مجازی رادیو جوان درباره برنامه «دُختِ ایران» و روایت زندگی زنان نامدار به خبرنگار مهر عنوان کرد: برنامه «دُختِ ایران» روایت جدیدی را از زندگی زنان ایرانی ارائه می‌دهد. در همین راستا برنامه «دخت ایران» سعی بر این دارد که بتواند برای تمامی اقشار جامعه حرفی برای گفتن داشته باشد.

وی افزود: در این برنامه، به سراغ شخصیت بدرالزمان قریب رفتیم. او زنی بود که عمر خود را در خدمت فرهنگ و ادبیات گذاشت، به خصوص به تحقیق و کشف راز و رمز اسطوره‌ها گذراند و همچنین سعی بر این شده که از گفتگوهای این افراد استفاده کنیم تا شنونده با حس و حال این زنان بیشتر آشنا شوند.

رضایی درباره شخصیت خانم قریب اشاره کرد: بدرالزمان قریب در ابتدا به عنوان یک پزشک شروع به تحصیل کرده بود اما سرانجام سرنوشت او را به سمت ادبیات و سپس زبان‌های باستانی هدایت کرد. در دوران تحصیل، او با مشقت‌های فراوانی روبرو شد و تلاش‌های بیشماری را به عمل آورد تا بتواند در دیاری دور از وطن تحصیل کند و در نهایت به ایران بازگردد و دانش خود را به نسل‌های آینده ایران منتقل کند.

مدیر گروه فضای مجازی رادیو جوان یادآور شد: این استاد ارجمند با لبخندی همیشگی، صبر و پشتکار، توانست شاگردان زیادی را تربیت کند و همواره از آن‌ها خواست که در راه آرزوهای‌شان قدم بگذارند و از امید و انگیزه خود دست نکشند، درست مانند او که بیش از ۲۰ سال عمر خود را به نگارش فرهنگ‌نامه سُغدی اختصاص داد.

وی همچنین با اشاره به برخی نکات فرهنگی در این برنامه عنوان کرد: مهم است که بدانیم زبان سُغدی یکی از زبان‌های ایرانی شرقی است و در منطقه سغد در آسیای مرکزی متداول بوده است. از قرن دوم تا دوازدهم میلادی، این زبان به عنوان زبان مهمی و میانجی در جاده ابریشم و بخش‌هایی از چین، ترکستان، مغولستان و پاکستان به کار گرفته می‌شد.

رضایی در پایان عنوان کرد: به عبارتی زبان سُغدی زبان تجارت مردمان آن دوران بود. الفبای سُغدی بر پایه الفبای آرامی شکل گرفته و این زبان دارای ادبیات گوناگون و پرحجمی است که شامل متون دینی (بودایی، مسیحی و مانوی) و غیر دینی (پزشکی، تاریخی، اسطوره‌ای و غیره) می‌شود.

برنامه «دُخت ایران» کاری از گروه فضای مجازی رادیو جوان و با مدیریت حسین رضایی، به گویندگی و تهیه کنندگی اکرم اویسی و به سردبیری مریم داوردان، پنجشنبه و جمعه هر هفته از ساعت ۲۰ روی موج اف ام ردیف ۸۸ مگاهرتز از آنتن رادیو جوان پخش می‌شود.

کد خبر 5870926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha