۱۲ آذر ۱۳۹۳، ۱۶:۰۵

تاسيس نشان و جايزه ايثار و رسانه

تاسيس نشان و جايزه ايثار و رسانه

نشان و جايزه ايثار و رسانه از سوی خانه فرهنگ ایثار و مقاومت امور ایثارگران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاسيس شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در خبر ارسالی از سوی خانه فرهنگ ایثار و مقاومت امور ایثارگران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره «تاسیس نشان و جایزه ایثار و رسانه» آمده است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

«فرهنگ ایثار» فرهنگی نجات بخش است كه در شعاع نورانی آن، امنیت، ثبات و آرامش در جوامع بشری حاكم خواهد شد. بر كسی پوشیده نیست كه با نهادینه شدن این فرهنگ شریف در رفتار و گفتار آحاد جامعه،‌بخش مهمی از مسائل فردی و اجتماعی حل می‌شود. «رسانه»‌ به عنوان مدیر افكار عمومی امروز مردم، نقش اساسی و سازنده‌ای در ترویج فرهنگ ایثار دارد و با نشر خبر، گزارش، تحلیل و... میتواند گفتمان فرهنگی مناسبی با آحاد جامعه بشری، داشته و پرچم‌دار ترویج فرهنگ انسانی و متعالی ایثار باشد.

از این روست كه «ترویج فرهنگ ایثار همراه با اهالی رسانه»، امری ضروری، موثر و پرفایده است. طرح پیشنهادی خانه فرهنگ ایثار مبنی بر تأسیس نشان و جایزه‌ای تحت عنوان «ایثار و رسانه» در همین راستاست؛ یعنی ایجاد ارتباط معنادار، هدفمند و انگیزاننده فرهنگ ایثار و رسانه.

لازم است انگیزاننده‌ای قوی فراهم آید تا خبرنگار و رسانه را به توجه بیشتر به حوزه ایثار، ترغیب كند. درست است كه هم اكنون، همه خبرنگاران و رسانه‌های فهیم و وزین، بر اساس رسالت انسانی خود به مقوله ایثار و فداكاری توجه میكنند و بیآن‌كه نیاز به توصیه و ترغیب باشد، خود به آن میپردازند و خبرهای آن را به خوبی منعكس میكنند؛ با این حال، همواره بر اساس سنت شریف «من لم یشكر المخلوق، لم یشكر الخالق»، ایجاد انگیزاننده ها و تشویق‌گرها میتواند با قدردانی از فعالان رسانه‌ای حوزه فرهنگ ایثار، در ترویج فرهنگ ایثار موثر واقع شود.

فرهنگ ایثار به چه معنا؟

برای تأسیس این نشان و جایزه، لازم است به فرهنگ ایثار با نگاه عام و منطبق بر سند ابلاغی نظام در خصوص ترویج فرهنگ ایثار توجه داشت. در این نگاه، دو حوزه عمومی برای فرهنگ ایثار میتوان تعریف كرد:

الف- حوزه اختصاصی فرهنگ ایثار خاص ایثارگران دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس؛ به خصوص، شهیدان والامقام، جانبازان ، آزادگان و خانواده‌های معزز آن‌ها

ب- حوزه عمومی شامل تمامی مصادیق روز ایثار كه آخرین خبر آن مربوط میشود به معلم فداكار لرستانی.

برای ترویج فرهنگ ایثار، به لحاظ خصوصیت خاص فرهنگ، لازم است به تمامی لایه‌ها و بافت كامل یك فرهنگ توجه شود و در این رابطه، ترویج فرهنگ ایثار به مفهوم عام، نه تنها جدای از تعریف خاص آن نیست؛ بلكه مجموعه اقداماتی است تا همه‌رفتارهای ایثارگرانه را مانند تار و پود به هم بتند و همه رفتارها و گفتارهای ایثارگرانه و خیرخواهانه را ترویج كند.

ما معتقدیم كه ترویج مصادیق روز ایثار، نیاز مبرم و اساسی جامعه است و مجموعه این ایثارها در همه زمینه‌ها، ما را به سمت و سوی ایثار والا- یعنی شهادت فی سبیل‌الله- رهنمون می‌شوند.

خبر، خبرنگار و رسانه ایثار:

در این زمینه، هم مجموعه خبرها، گزارش‌ها، مصاحبه‌ها، تیترها و... حائز اهمیت است و میتوان بهترین خبر، بهترین گزارش، بهترین مصاحبه، بهترین تیتر و...را در این جایزه شناسایی و تقدیر كرد و هم خبرنگار یا خبرنگارانی را كه بیشترین تلاش، خطرآفرین‌ترین كار خبری و مداومت و استمرار خبری در حوزه ایثار دارند و هم رسانه‌ای كه بیشترین فعالیت را در ترویج فرهنگ ایثار داشته است.

بنابراین، علاوه بر نگاه گسترده به مفهوم فرهنگ ایثار و ایثارگران جامعه در همه حوزه‌ها، باید به مجموع فعالیت‌ها و فنون حوزه رسانه هم توجه داشته باشیم تا نشان و جایزه‌ای با تمامی ابعاد داشته باشیم.

آیین‌نامه و دستورالعمل:

لازم است با فكر جمعی و رایزنیبا جامعه رسانه كشور، ستاد یا دبیرخانه‌ای تشكیل شود تا در فرصت مناسب، قوانین و مقررات این جایزه را تعریف نمایند. این كار مستلزم آیین‌نامه‌و دستورالعمل‌های روشنی است كه تدوین آن‌ها لازم است.

چرا نشان و جایزه مردمی؟

اشاره ما به كلمه مردمی در این طرح پیشنهادی، رساندن چند پیام است:

اول:‌حذف وابستگی نشان و جایزه به دولت و دور نگه‌داشتن آن از دستبردهای سیاسی احتمالی. به عبارت بهتر، بهتر است بیندیشیم تا این نشان و جایزه، سیاسی نشود و به طور مطلق فرهنگی بماند؛ البته این به معنی حذف چتر حمایتی و نظارتی دولت نیست.

دوم: ایجاد امكان قضاوت، نظر و تأثیر مردم در انتخاب بهترین‌هاست؛ هم از این بابت كه مردم به عنوان مخاطب نهایی رسانه حائز اهمیت هستند و هم از این نظر كه این كار موجب توجه و مداقه بیشتر مردم به خبرهای حوزه ایثار باشد.

سوم: به رسمیت شناختن اهالی خوش‌فكر و فهیم رسانه برای تشخیص سره از ناسره و دادن سهم بزرگ این نشان و جایزه به خود آن‌هاست.

زمان و مكان:

به نظر میرسد كه بهترین زمان برای شناسایی و تقدیر از برگزیدگان و فعالان حوزه «ایثار و رسانه» به صورت سالیانه و بهترین مكان هم «نمایشگاه سالانه مطبوعات و خبرگزاری»هاست.

گستره:

برای شروع گستره كشوری را برای طراحی و اجرای این نشان و جایزه در نظر میگیریم؛ اما معتقدیم كه این نشان و جایزه میتواند بین‌المللی و حتی جهانی باشد. دلیل روشنی بر این پیشنهاد حاكم است و آن این است كه فرهنگ ایثار با مفهوم عام، خصلت عمومی تمامی انسان‌ها در سراسر جهان است و لذا میتواند نشان و جایزه ایثار و رسانه در سطح جهان، پیام آور دعوت به خوبیها و صلح جهانی باشد.

پیشنهاد به چه معنا؟ (فكر و اجرای مشترك)

پیشنهاد طرح تأسیس نشان و جایزه ایثار و رسانه-مانند هر پیشنهاد دیگر- به این معناست كه «هیچ نكته قطعی شده»‌در این طرح وجود ندارد و تمامی بخش‌ها و بحث‌های آن باید با «فكر جمعی اهالی رسانه»، بررسی و نهایی شود. آن چه در این نوشتار آمده، تنها بخشی از نظرگاه‌ها و دیدگاه‌های «خانه فرهنگ ایثار و مقاومت»‌است كه بدون شك با استدلال و منطق همراه است و با استدلال و منطق نیز قابل تصحیح و تكمیل است.

حركت جمعی به سوی یك هدف متعالی، مبتنی است بر خرد جمعی و پرهیز از افراط و تفریط در فكر و رفتار و این قاعده شامل حال این طرح پیشنهادی نیز هست.

آینده پیشنهاد:

اگر كلیات پیشنهاد مورد توجه و توافق قرار گیرد، ستاد موقتی تشكیل خواهد شد تا زمینه رایزنی، تشكیل جلسات و گفت‌وگوهای نهایی با اهالی رسانه را فراهم آورده و گروهی تحت عنوان «هیت موسس نشان و جایزه مردمی ایثار و رسانه» شكل بگیرد و سپس به صورت رسمی كار تدوین آیین‌نامه (قوانین و مقررات و معیارها و روش‌ها) را آغاز نماید.

سپس بر اساس آن قوانین و قواعد، كار رصد رسانه‌ها و فعالیت‌خبرنگاران مرتبط با هر حوزه از فرهنگ بزرگ و وسیع ایثار و فداكاری را آغاز نماید و در نهایت، برای سال آینده، بهترین‌ها و فعال‌ترین‌ها را برای دریافت نشان و جایزه معرفی نماید.

نقش خانه فرهنگ ایثار:

خانه فرهنگ ایثار مفتخر است كه این پیشنهاد را مطرح میكند و در ادامه، به عنوان نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همكار، همفكر و همراه این نشان و جایزه باشد و به عنوان دبیرخانه این فعالیت فرهنگی و مروج ایثار، در طول سال، مصوبات هیات منتخب را اجرا نماید.

انتظار ما:

انتظار داریم كه اهالی اندیشمند و صاحب اندیشه رسانه، با بیان دیدگاه‌ها و نظرهای خود، با این طرح ارزشمند همفكری و همراهی فرمایند.

کد خبر 2435544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha