۲۷ آذر ۱۳۹۳، ۱۱:۳۶

مهر گزارش می دهد/

نراق آب ندارد؛ دلیجان تصفیه خانه/ مسئولان آب در دلشان تکان نمی خورد

نراق آب ندارد؛ دلیجان تصفیه خانه/ مسئولان آب در دلشان تکان نمی خورد

اراک- دلیجان در قلمرو آب و هوایی نیمه خشک قرار دارد و نسبت به سایر شهرستان های استان از میانگین بارندگی پایینی برخوردار است؛ همین دلایل کمبود آب و کیفیت آن در این شهر را با مشکل جدی مواجه کرده است.

به گزارش خبرنگارمهر، برای رفع مشکل کمبود آب در این شهرستان پروژه های عمرانی بزرگی همچون انتقال آب از سد کوچری به تازگی به بهره برداری رسیده؛ اما به دلیل نبود تصفیه خانه در این شهر نبود کیفیت مناسب آب هنوز یکی از دغدغه های شهروندان دلیجانی است.

فرماندار دلیجان در گفتگو با خبرنگار مهر، بیان کرد: در سال های گذشته منابع آبی دلیجان با بحران های جدی روبه رو شد و مردم این شهرستان را دچار مشکلات فراوانی کرد.

هادی فدایی گفت: برای رفع مشکل کمبود آب دلیجان پروژه های مختلفی همچون حفرچاه، دریافت آب از خط انتقال زاینده رود به کاشان و انتقال آب از سد کوچری انجام شده است.

وی ادامه داد: تا قبل از انتقال آب از سرشاخه های سدهای استان های همجوار آب شهرستان دلیجان از طریق چندین حلقه چاه عمیق تامین می شد؛ اما با افت منابع آبی زیرزمینی، تامین آب این شهرستان نیز به مشکل خورد.

فدایی بیان کرد: تا چندی قبل آب از سرشاخه های سد دز با ظرفیت ۵۵ لیتر در ثانیه به دلیجان منتقل می شد؛ اما جوابگوی نیاز این شهرستان نبود.

مشکل کمبود آب در دلیجان برطرف شده است

فرماندار دلیجان ضمن بیان لزوم اجرای طرحی همچون انتقال آب از سد کوچری، اضافه کرد: از آنجا که دلیجان سومین شهر صنعتی استان مرکزی و دارای جمعیت زیادی در خود است، برای رفع مشکل آبی این شهر نیاز به یک پروژه عمرانی بزرگ احساس می شد.

وی ادامه داد: هم اکنون پروژه انتقال آب از سد کوچری به دلیجان با پیگیری های جدی مسئولین و مردم این شهر به مرحله اجرا و بهره برداری رسیده است.

فدایی در تشریح جزئیات این پروژه، عنوان کرد: ۱۰۵ لیتر آب درثانیه از این خط لوله برای دلیجان در نظر گرفته شده و این ظرفیت تا ۱۸۰ لیتر در ثانیه هم قابل افزایش می باشد.

وی ادامه داد: از این مقدار ۱۰ لیتر در بخش صنعت، ۷۰ لیتر برای مصرف شهروندان و ۲۵ لیتر هم برای مصرف چند روستا که در مسیر خط لوله هستند، اختصاص داده شده است.

فدایی گفت: هم اکنون با توجه به جمعیت فعلی دلیجان سرانه مصرف آب ۱۷۰ لیتر در ثانیه است که بخشی آن از خط زاینده رود به کاشان و مابقی از چاه های اطراف و سد کوچری تامین می شود و در حال حاضر مشکل کمبود آب دلیجان برطرف گشته است.

دلیجان به تصفیه خانه نیاز دارد

نماینده محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: مشکل کمبود آب در دلیجان که در سال های گذشته به یک چالش جدی برای مردم این شهر تبدیل شده بود با آبرسانی از سد کوچری برطرف گشته است.

حجت الاسلام علیرضا سلیمی گفت: این پروژه یکی از بزرگترین پروژه های عمرانی شهرستان دلیجان بود که چهار سال به طول انجامید و چندی پیش با حضور وزیر نیرو به بهره برداری رسید.

وی بیان کرد: سهم استان مرکزی از سد کوچری ۲۷ میلیون مترمکعب در سال بود که برای انتقال آب به این استان، دو شهر محلات و دلیجان انتخاب شدند و طرح در این دو شهرستان از محل اعتبار ملی انجام شد.

نماینده محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح آبرسانی از سد كوچري به شهر دلیجان شامل ساخت یک باب مخزن ذخیره آب با ظرفیت پنج هزار مترمکعب، ساخت یک باب ایستگاه پمپاژ آب با دبی ۱۱۰ لیتر در ثانیه و اجرای ۱۰ کیلومتر خط انتقال آب به قطر ۵۰۰ میلی‌متر با اعتباری افزون بر ۹۰ میلیارد ریال است.

وی ادامه داد: مشکل آب دلیجان در فاز اول حل شده و این شهرستان هم اکنون با مشکل کمبود روبه رو نیست؛ اما آب دلیجان هنوز از کیفیت خوبی برخوردار نیست.

سلیمی گفت: برای ارتقای کیفیت آب دلیجان باید در این شهرستان تصفیه خانه احداث شود تا کار بزرگی که توسط مسئولین کشوری و استانی شروع شده است به اتمام برسد.

وی بیان کرد: احداث تصفیه خانه در دلیجان به بودجه ای در حدود دو میلیارد تومان نیاز دارد و مسئولین شهرستان درخواست کتبی خود مبنی بر احداث تصفیه خانه را به وزیر نیرو تقدیم کرده اند.

سلیمی اظهار کرد: با توجه به اینکه دلیجان یکی از شهرهای مهم صنعتی استان به حساب می آید و محصولات تولید شده در دلیجان سهم مهمی در افزایش تولیدات استانی و ملی دارند، حق مردم است که با احداث تصفیه خانه در این شهرستان از آب آشامیدنی پاکیزه و با کیفیت بهره مند شوند.

نراق اندر خم کمبود آب

نماینده محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: با وجود برطرف گشتن مشکل آب در دلیجان برخی از روستاهای این شهرستان هنوز با مشکل شدید آب رو به رو هستند که برای رفع مشکل آنها هم باید برنامه های جدی در نظر گرفته شد.

سلیمی در مورد مشکل آب در نراق اظهار کرد: خط انتقال آب به نراق به دلیل کمبود اعتبارات نیمه کاره مانده است وهم اکنون آب نراق به وسیله چاه های حفر شده در اطراف این شهر تامین می شود.

وی ادامه داد: امیدوار هستیم با پیگیری انجام شده خط انتقال آب به نراق تا سال آینده تکمیل شود و مردم این شهر از معضل کم آبی رها شوند.

استان مرکزی تقریبا در مرکزی و خشک ایران واقع شده و به دلیل کاهش میزان بارندگی در این استان مدیریت منابع آب برای مصرف بهینه در بخش کشاورزی، صنعتی و خانگی امری ضروری است.

شهرهایی همچون دلیجان و نراق نیز از این معضل در امان نمانده اند و برای مدیریت منابع آبی به تلاشی شبانه روزی نیاز دارند، امید است که پس از برطرف شدن مشکل کمبود آب در این شهرها، احداث تصفیه خانه بتواند شهروندان این مناطق را از آبی سالم و بهداشتی بهره مند سازد.

گزارش از: لیلا حمزه خیرآبادی

کد خبر 2445808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha