۱۰ دی ۱۳۹۳، ۱۱:۵۲

با حضور آیت‌الله جاودان و جمعی از شاعران؛

مقتل امام حسین(ع) اثر علامه عسکری رونمایی شد

مقتل امام حسین(ع) اثر علامه عسکری رونمایی شد

آیت‌الله جاودان در مراسم رونمایی از مقتل علامه عسکری، گفت: علامه در سال‌های پایانی عمر خود با وجود خونریزی داخلی و بیماری با اهل تحقیق دیدار و گفتگو داشت و ما این موضوع را بعدها متوجه شدیم.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم رونمایی از کتاب «مقتل امام حسین(ع)» اثر علامه عسکری عصر دیروز سه‌شنبه ۹ دی با حضور آیت‌الله محمدعلی جاودان و جمعی از مقتل‌پژوهان با همکاری موسسه ایمان ماندگار و شهرداری منطقه 14 در مجموعه فرهنگی هنری غدیر برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حمیدرضا برقعی به شعرخوانی و محمدعلی کریم‌خانی به مداحی پرداخت. در ادامه این برنامه آیت‌الله جاودان به بیان خاطراتی از علامه سیدمرتضی عسکری که این کتاب به همت او گردآوری شده، پرداخت و گفت: علامه عسکری می‌گفت من بیشتر به حضرت زهرا (س) توسل دارم. علامه امینی گردآورنده کتاب الغدیر می‌گفت من همیشه به امام علی (ع) توسل پیدا می‌کنم ولی من چون سید هستم به جده‌ام فاطمه زهرا (س) توسل می‌کنم.

وی در ادامه به بیان چند خاطره از علامه عسکری پرداخت و گفت: ایشان در سال‌های پایانی عمرش، بیمار بود و خونریزی داخلی داشت ولی با این حال، محققان و پژوهشگران را می‌پذیرفت و با آن‌ها به بحث می‌نشست. ما این موضوع را بعدها متوجه شدیم که وقتی به دیدار ایشان می‌رفتیم و گفتگو می‌کردیم، ایشان از نظر جسمانی، وضع مساعدی نداشتند ولی به ما نمی‌گفتند.

در ادامه این برنامه، آیت‌الله جاودان از کتاب «مقتل امام حسین(ع)» رونمایی کرد و از محمدحسین رجبی دوانی، حجج اسلام ابوالحسنی و حاتم‌پوری و عباس دلجو به عنوان ۴ مقتل‌پژوه تقدیر به عمل آمد.

کتاب «مقتل امام حسین(ع)» یک اثر تاریخ پژوهانه است و تفاوتش با دیگر مقاتل در این است که گاهی ترتیب زمانی وقایع به طور منظم، بیان نشده است. دلیل این امر، این بوده که علامه عسکری می‌خواسته پیوستگی فکری مخاطب را حفظ کند و هدف اصلی‌اش از تدوین این کتاب، این بوده که مخاطب در مقابل شبهاتی از جمله این‌که رفتار ائمه بعد از واقعه عاشورا عقلانی‌تر شد، با اطلاع و بیمه شود.

این کتاب در ۲۷۲ فصل موضوعی و شمارگان ۵ هزار نسخه توسط موسسه ایمان ماندگار به چاپ رسیده که طراحی‌های هنری‌اش توسط مجید زارع انجام شده است. جلد این کتاب، ۵ صفحه عمقی دارد که سعی شده در طراحی‌اش، گودال قتلگاه امام حسین (ع) تداعی شود. به این معنی که امام حسین (ع) به قول ابومخنف در هنگام شهادت ۳۳ جای زخم نیزه و شمشیر به تن داشت. بنابراین در طراحی نیز، جهت نیزها متوجه مرکز دایره ۵ لایه جلد هستند. ۵ لایه بودن جلد نیز به این دلیل است که امام حسین (ع)‌ پنجمین تن از پنج‌تن آل عباست.

کتاب مذکور با نظارت آیت‌الله جاودان و یک تیم پژوهشی ۸ نفره تدوین شده که نظارت بر این تیم را نیز علی حدادی به عهده داشته است. علامه عسکری در تدوین این کتاب صرفا بر مقاتل شیعه اتکا نکرده و به مقاتل و منابع اهل سنت نیز مراجعه کرده است. علامه عسکری تمام گفته‌ها و مدارک تاریخی را به وسیله منابع شیعه و سنی، مستند کرده است. بنابراین اتهام این‌که این کتاب یک مقتل صرفا احساسی و جانبدارانه است، باطل است.

کد خبر 2453188

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha