۱۴ دی ۱۳۹۳، ۱۱:۳۹

علی منتظری:

زبان علم؛ بهترین زبان برای عرضه قرآن در جامعه بین‌الملل

زبان علم؛ بهترین زبان برای عرضه قرآن در جامعه بین‌الملل

رئیس همایش مطالعات میان رشته‌ای قرآن کریم اظهار کرد: بهترین زبان برای عرضه قرآن و فرهنگ قرآنی در جامعه بین‌الملل، زبان علم و دانش است.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی منتظری رئیس همایش مطالعات میان رشته‌ای قرآن کریم که هم‌اکنون در سالن سعدی برج میلاد در حال برگزاری است، اظهار کرد: حدود ۲۵۰ مقاله به این همایش ارائه شده که از این تعداد ۱۱۰ مقاله پیرامون مطالعات میان رشته‌ای قرآن و ۷۴ اثر در موضوع وحدت اسلامی است.

وی افزود: پس از دریافت آثار در دبیرخانه همایش مطالعات میان رشته‌ای قرآن کریم، تمامی آثار دریافت شده در این دبیرخانه از نظر شکل، محتوا و روش تحقیق مورد ارزیابی قرار گرفت و برای ارزیابی نهایی به داوران ارسال شد که این آثار در پنج مرحله مورد ارزیابی و داوری قرار گرفت.

انتخاب ۱۰ اثر برتر در حوزه مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم

منتظری یادآور شد: در هر یک از مراحل داوری، شاخص‌هایی تعیین شد که داوران براین اساس به داوری پرداختند و در نهایت حدود ۱۰ اثر به عنوان آثار برتر انتخاب شدند. جعفر نکونام، مجید معارف، منصور پهلوان، لسانی فشارکی، حامد شریعتی و مرتضی کریمی‌نیا اساتیدی بودن که آثار این همایش را در پنج مرحله داوری کردند.

رئیس همایش مطالعات میان‌ رشته‌ای قرآن کریم ضمن تقدیر از برگزارکنندگان این همایش و پنجمین مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان، گفت: بنده در این مسابقات بیشتر نقش مشوق و همراه‌کننده را داشتم و اصل زحمات را هیئت اجرایی و علمی به دوش کشیده‌اند.

مطالب خود در حوزه قرآن را با زبان و روش‌های جدید عرضه کنیم

وی با ابراز خوشحالی خود از برگزاری همایشی با عنوان مطالعات میان رشته‌ای قرآن کریم، اظهار کرد: اگر بخواهیم قرآن، فرهنگ قرآن و معارف قرآنی در زندگی امروز ما حضور داشته باشد باید مطالب خود را با زبان جدید و روش‌های جدید در کشورمان و همچنین در جامعه بین‌الملل عرضه کنیم.

منتظری با عنوان این مطلب که بهترین زبان برای عرضه قرآن و فرهنگ قرآنی در جامعه بین‌الملل، زبان علم و دانش است، اظهاز کزد: رویکرد علمی در روش‌شناسی مطالعات میان رشته‌ای بسیار مهم است؛ دیگر دوره انشاء‌نویسی و داستان سرایی گذشته است و باید با رو‌ش‌های تحقیق آشنا شده و این روش‌ها را در خدمت معارف قرآن کریم بگیریم.

ترویج فرهنگ و معارف قرآن با روش‌های تحقیق موجود

وی ادامه داد: ما می‌خواهیم با استفاده از روش‌های تحقیق موجود و شناخته شده که همه عالمان آن را به رسمیت می‌شناسند، فرهنگ و معارف قرآن را ترویج کنیم پس باید با روش‌های تحقیق کیفی آشنا شویم و این روش‌ها را وارد مطالعات میان‌ رشته‌ای کنیم.

رئیس همایش مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم با بیان اینکه، نمی‌توانیم برای ترویج فرهنگ و معارف قرآن کریم به معجزات و بیان اینکه قرآن معجزه است، اکتفا کنیم، اظهار کرد: اینکه قرآن معجزه است درست بوده و ما نیز آن را قبول داریم اما باید بتوانیم این حرف‌های صحیح را با زبان تحقیق و پژوهش در دنیا عرضه کنیم؛ تحقیق و پژوهش در حوزه قرآن کریم یک کار جهادی فرهنگی بوده و بسیار مهم است.

انتشار نشریات میان‌رشته‌ای در حوزه اسلام در کشورهای غیراسلامی

وی ادامه داد: در حوزه سلامت چندین نشریه بین‌المللی در دنیا به چاپ می‌رسد که خاستگاه آنها غرب است؛ به جای اینکه این نشریات در ام‌القراء جهان که ایران است به چاپ برسد در دیگر کشورها منتشر می‌شود. نشریه «مذهب و سلامت» توسط انتشارات دانشگاه آکسفورد و نشریه «سلامت روان مسلمانان» نیز در گوشه دیگری از دنیا به چاپ می‌رسد، اما در داخل و جهان کمتر این جهان را می‌بینیم. در جهان اسلام باید زبان علم را بیاموزیم و با این زبان، فرهنگ قرآن را در جهان منتشر کنیم.

کد خبر 2455418

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha