۱۷ دی ۱۳۹۳، ۱۷:۱۹

مجید مجیدی:

مسئولان الازهر را به گفتگو دعوت می‌کنم/ فیلمی در جهت وفاق شیعه و سنی

مسئولان الازهر را به گفتگو دعوت می‌کنم/ فیلمی در جهت وفاق شیعه و سنی

مجید مجیدی کارگردان فیلم «محمد رسول‌الله» در نشست رسانه‌ای این فیلم با اشاره به دیدار خود با علمای شیعه و سنی و انتقادهای الازهر از فیلم، تصریح کرد: این فیلم در جهت وفاق بین شیعه و سنی ساخته شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مجید مجیدی کارگردان فیلم «محمد رسول‌الله» در نخستین نشست رسانه‌ای این فیلم، توضیحاتی درباره روند ساخته شدن این اثر سینمایی ارائه کرد.

مجیدی در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به میلاد حضرت محمد (ص)، گفت: خوشحالم که نخستین نشست رسانه‌ای این فیلم در آستانه میلاد با سعادت حضرت رسول (ص) با حضور مدیران سینمایی و اصحاب رسانه در شهرک سینمایی پیامبر اعظم (ص) برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: شهرک سینمایی پیامبر اعظم (ص) یک اتفاق بزرگ در سینمای ایران است که جا دارد از آقای فروزنده رئیس وقت بنیاد مستضعفان تشکر ویژه داشته باشم. همچنین از محمدمهدی حیدریان مجری طرح فیلم «محمد (ص)» و رضاداد که یکی از یاران این پروژه سینمایی بودند، تشکر می‌کنم.

مجیدی در ادامه صحبت‌های خود با بیان این مطلب که دوست دارد پاسخگوی سؤالات خبرنگاران باشد، گفت: واقعیت این است که حرف اصلی درباره این فیلم سینمایی را برای بعد از اکران گذاشته‌ام و ترجیح می‌دهم پاسخگوی سؤالات خبرنگاران باشم.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر چرایی حجاب شخصیت‌های مذهبی قبل از پیامبری حضرت محمد (ص)، گفت: حجاب در این فیلم در خصوص حضرت آمنه مادر حضرت پیامبر (ص) که یک وجود قدسی دارد، رعایت شده است. همچنین درباره حلیمه دایه‌ حضرت پیامبر (ص) هم به همین صورت بوده است و فقط با موهای مصنوعی، چهره یک زن عرب را نشان داده‌ایم. این مورد خاص درباره برخی از کاراکترهای دیگر نیز رعایت شده است. همچنین آقای شاه حاتمی در طراحی لباس نکات ظریف و در عین حال درستی را رعایت کرده است.

کارگردان فیلم حضرت محمد (ص) با اشاره به حضور بازیگران ایرانی در این فیلم سینمایی، گفت: خوشبختانه در حوزه بازیگری، بازیگران توانمندی داریم و شخصا این اعتقاد را ندارم که از بازیگران غیر ایرانی در این فیلم استفاده می‌کردم.

وی متذکر شد: پس از اکران فیلم خواهید دید بازیگران سینمای ایران بیش از بازیگران مطرح دنیا در این فیلم سینمایی به جهت هنر بازیگری درخشیده‌اند.

مجیدی با بیان اینکه تحقیقات و نظرسنجی‌های گسترده‌ای در حوزه بازیگری در این فیلم انجام داده‌ایم، افزود: جا دارد بدانید که آنتونی کویین در فیلم «الرساله» که نقش حمزه، عموی پیامبر را بازی می‌کند، تنها در دنیای اسلام و به خصوص ایران محبوب است و بازی آنتونی کویین در این فیلم سینمایی در دنیای غرب جایگاهی ندارد و اصولا خوشایند هالیوود نیست.

وی با اشاره به انتقادهای الازهر مبنی بر اینکه چرا برای کودکی‌های پیامبر از بازیگر استفاده کرده است، گفت: تحقیقات بسیاری در زمینه کودکی حضرت محمد (ص) انجام شد. به دیدار مراجع مختلفی از علمای شیعه و اهل تسنن رفتیم و رایزنی‌های بسیاری برای کم و کیف پرداخت کودکی حضرت محمد (ص) تا 12 سالگی ایشان انجام دادیم. درواقع دلیل انتخاب مقطع کودکی زندگی حضرت محمد (ص) تا 13 سالگی این بود که هیچ اختلافی بین شیعه و سنی به وجود نیامد.

مجیدی در پاسخ به انتقادهای الازهر عنوان کرد: از آن‌ها دعوت می‌کنم فیلم را ببینند تا سپس درباره آن به بحث و گفتگو بپردازیم.

کارگردان فیلم حضرت محمد (ص) تصریح کرد: در واقع فیلم حضرت محمد (ص) در جهت وفاق بین شیعه و سنی ساخته شده است. با توجه به قرائت‌های مختلفی که از دین اسلام صورت گرفته است، مقطع کودکی زندگی حضرت را برای ساخت فیلم انتخاب کردیم.

مجید مجیدی در بخش دوم از نخستین نشست رسانه ای فیلم «محمد رسول‌الله»، یادآور شد: در حوزه دین اسلام بعد از فیلم «الرساله» به کارگردانی مصطفی عقاد، دیگر اثری ساخته نشده و فیلم عقاد هم تنها به جنگ های صدر اسلام اشاره دارد. در واقع فیلم عقاد به نوعی چهره‌ای خشن از دین تعریف کرده است، بنابراین جهان اسلام در این حوزه نیاز به حرف زدن دارد. یکی از دلایلی که شهرک پیامبر اعظم (ص) با این گستردگی ساخته شد این است که دیگر کشورها نیز درباره دین اسلام آثاری بسازند. در واقع این اثر سینمایی تنها یک فیلم نیست بلکه شروع یک فرهنگ است.

وی ادامه داد: بسیاری از کشورها مانند ترکیه و اندونزی درخواست کردند که در لوکیشن‌های این فیلم سینمایی آثاری را بسازند و این اتفاق بعد از نمایش فیلم «محمد رسول‌الله» رخ خواهد داد و از جهان اسلام دعوت می کنیم تا در چنین فضایی قرائت درست از اسلام را ارائه دهند و در این زمینه فرهنگسازی هایی صورت گیرد.

مجیدی درباره نگرانی اهل تسنن از ساخته شدن این فیلم، گفت: دلیل نگرانی و انتقاد کشورهای عرب به خصوص الازهر از ساخته شدن چنین فیلمی را نمی دانم . همان اندازه که اهل تسنن نگران هستند ما شیعیان هم نگرانی داریم، پس به جای اینکه از دور بایستند و تخطئه کنند و نقدهای غیرمنصفانه ای ارائه دهند، دعوت می کنم پس از دیدن فیلم به گفتگو بنشینید.

محمد مهدی حیدریان مجری طرح فیلم «محمد رسول‌الله» در پاسخ به سئوال شبکه المنار مبنی بر اینکه آیا بهتر نبود در ساخت فیلم سرمایه گذاری و حمایت دیگر کشورها را نیز جذب می کردید؟ گفت: بسیاری از کشورها اعلام آمادگی کردند که حاضر به سرمایه گذاری هستند اما واقعیت این است که ساخته شدن فیلم «محمد رسول‌الله» اولین تجربه جهان اسلام بعد از فیلم «الرساله» مصطفی عقاد است. بنابراین تصمیم گرفتیم نگذاریم این فیلم دستخوش سلیقه کشورهای مختلف عرب شود ضمن اینکه ظرفیت های مالی و سینمایی ایران به این اندازه است که بتوانیم از عهده سرمایه گذاری و ساخت این فیلم بربیاییم. بنابراین تصمیم گرفتیم در ساخت قسمت اول از این فیلم سینمایی از ظرفیت های سینمایی و مالی کشور خودمان استفاده کنیم و پس از آن به سرمایه گذاری مشترک فکر می کنیم.

مجیدی مجیدی در ادامه با اشاره به داستان این فیلم سینمایی، گفت: داستان فیلم «محمد رسول‌الله» مربوط به دوران کودکی حضرت است اما داستان فیلم از شعب ابیطالب و زمانی که حضرت در حصر بودند، شروع می شود و پس از آن یک فلاش بک به قبل از تولد حضرت محمد (ص) می خورد و تنها 20 دقیقه از زمان فیلم به زمان حال برمی گردد.

این کارگردان درباره ساخت قسمت دوم و سوم این فیلم، گفت: شهرک پیامبر اعظم (ص) برای این ساخته شد تا قسمت 2 و 3 فیلم محمد (ص) نیز ساخته شود اما مشخص نیست که من کارگردانش باشم.

وی در ادامه به چگونگی توزیع این فیلم سینمایی اشاره کرد و گفت: هنوز تصمیم قاطع و جدی درباره چگونگی توزیع در بخش بین المللی صورت نگرفته اما تدابیری اندیشیده ایم تا این فیلم به بهترین شکل ممکن در دنیا دیده شود.

در ادامه مهدی حیدریان در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا مجیدی برای ساختن این فیلم انتخاب شده، گفت: مجیدی نشان داده کارگردانی است که قابلیت های درست هزینه کردن در صنعت سینما را دارد و این نقطه قوتی در سینمای ایران به حساب می آید. نکته دیگر اینکه مجید مجیدی تنها کسی بود که هیچ گاه درباره بودجه صحبتی به میان نیاورد، ضمن اینکه مجیدی یک چهره بین المللی است. مجموع این ویژگی ها و معرفتی که مجید مجیدی به حضرت محمد (ص) دارد ما را به این نتیجه قطعی رساند که کارگردان این فیلم، مجید مجیدی باشد. به نظر من نقطه قوت خوبی است که هر کسی سر جای خودش باشد.

مجیدی درباره هزینه های این فیلم گفت: واقعیت این است که به هیچ عنوان با نگاه اقتصادی وارد ساخت این پروژه سینمایی نشدیم و تمام ابعاد کار طبق استانداردهای روز دنیا پیش رفت. در حوزه مسائل تکنیکی شاهد حضور بهترین‌ها بودیم.

وی درباره انتخاب شدن برای ساخت این فیلم گفت: فقط می توانم بگویم که ساخته شدن این فیلم توسط من یک توفیق و لطفی بود که به من شد و خدا را شاکرم که توفیق ساخت این فیلم را به من داد.

مجیدی مجیدی در پایان صحبت های خود با اشاره به حضور مقام معظم رهبری در پشت صحنه این فیلم سینمایی، گفت: بزرگترین تجلی فیلم، حضور رهبر انقلاب در پشت صحنه این اثر بوده است و صحبت های بسیاری را در رابطه با شخصیت حضرت محمد (ص) ارائه کردند که مجموع نظرات مقام معظم رهبری پس از نهایی شدن فیلم ارائه خواهد شد. همچنین از نظرات علمای بسیاری چون آیت الله سیستانی، آیت‌الله جوادی آملی و آیت الله وحید خراسانی استفاده کردیم.

کد خبر 2460389

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha