۱ بهمن ۱۳۹۳، ۶:۳۴

در کهگیلویه و بویراحمد/

کاهش ۱۳۲ میلیمتری بارشها/ کم آبی درقشلاق دامنگیر عشایر شد

کاهش ۱۳۲ میلیمتری بارشها/ کم آبی درقشلاق دامنگیر عشایر شد

یاسوج - میزان بارش ها درکهگیلویه و بویراحمد ۱۳۲ میلیمتر کمتر از مدت مشابه سال گذشته است و آنچه تاکنون باریده هنوز کشاورزان و دامداران را اقناع نکرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، استان کهگیلویه و بویراحمد با یک درصد مساحت کشور در جنوب غربی و در میان سلسله جبال رشته کوه زاگرس قرار گرفته است.

این استان از دو بخش سردسیری و گرمسیری تشکیل شده و شاید همین مسئله موجب تنوع آب و هوایی در آن شده به طوری که لقب چهار فصل به خود گرفته است.

در حالی هنوز مردم شهرستانهای بویراحمد و دنا با سرما دست و پنجه نرم می کنند و چادر سفید برف بر کوههای سترگ این دو شهرستان گسترده شده، در کمتر از ۱۰۰کیلومتر آن طرف تر، دشتها و ماهورهای مناطق گرمسیری، مخمل سبز بر تن کرده اند.

چشم روستاییان و عشایر به آسمان است

با این حال به دلیل اینکه معیشت مردم استان اغلب از راه دامداری و کشاورزی تامین می شود، باران نقش مهمی در زندگی آنان دارد و براین اساس روستاییان و عشایر پیوسته چشم به آسمان و گوش به زنگ اخبار هواشناسی اند تا از بارش برف و باران مطلع شوند.

کهگیلویه و بویراحمد طی دو سال اخیر از میزان بارندگی قابل قبولی برخوردار بوده و از زیر سایه خشکسالیهای چند سال گذشته خارج شده اما امسال هنوز آنطور که باید خاک گرمسیر خیس نشده و کوههای سردسیر هم به جز دنا و چند قله دیگر آن طور که باید رخت سفید برتن نکرده اند.

یاسوج

کهنسالان این دیار معتقدند بارش برف در کوه های سردسیر در این فصل، آب مورد نیاز در تابستان را تامین می کند و به همین خاطر بارش برف را بر باران ترجیح می دهند.

آنها خاطرات زیادی از بارشهای سنگین برف در گذشته های دور در دو شهرستان سردسیر بویراحمد و دنا دارند. اما در سالهای اخیر به جز سال گذشته، آنگونه که باید برف نباریده است.

برفی که یک شبه آب شد

سال گذشته بارش شش برف زمستانی این استان را به مرز بحران رساند و راه هزار روستا را بند آورد به طوری که راه برخی از روستاها تا یک ماه قطع بود.

پارسال تا این موقع چهار برف سنگین باریده بود اما برخلاف سال گذشته امسال هنوز برف چشمگیری نباریده و برف دیروز نیز آنچنان کم پشت بود که یک شبه آب شد و گویی اصلا نباریده بود.

در استانی که دامداری و کشاورزی اصلی ترین تامین کننده معیشت مردم است، باران و برف نقش حیاتی دارد و براین اساس همه منتظر بارش هستند.

در مناطق قشلاقی عشایر با کمبود آب مواجه هستند و اگر این وضعیت ادامه یابد شاهد کوچ زودرس آنان به مناطق سردسیر خواهیم بود.

کاهش ۱۳۲ میلیمتری بارشها/ بیشترین کاهش بارش در دهدشت

امسال میزان بارش ها در این استان مطلوب نبوده و به گفته مسئولین شاهد کاهش بارشها نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده ایم.

مدیرکل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد به خبرنگار مهر می گوید: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون به طور متوسط ۲۲۲ میلیمتر باران در این استان باریده است.

فرج الله شکوهی پور میزان میانگین بارش در استان طی مدت مشابه سال گذشته را ۳۵۴ میلیمتر عنوان می کند و می افزاید: به طور میانگین میزان بارش ها در استان ۱۳۲میلیمتر کاهش یافته است.

یاسوج

وی با اشاره به کاهش میزان بارش ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته در اغلب نقاط استان می گوید: در همه شهرهای استان شاهد کاهش بارش ها بوده ایم که این میزان کاهش در شهر دهدشت با ۱۷۴ میلیمتر بیشتر از سایر نقاط بوده است.

شکوهی پور تصریح می کند: میزان بارندگی نسبت به مدت مشابه سال قبل در شهرهای یاسوج، سی سخت، گچساران و لیکک به ترتیب ۱۴۰، ۶۵، ۱۳۸و ۱۴۱ میلیمتر کاهش داشته است.

وی همچنین به بارشهای روزهای اخیر اشاره می کند و می گوید: طی بارندگی اخیر در یاسوج ۶.۵، گچساران ۲.۳، سی سخت۶، دهدشت ۱۶.۳و لیکک ۰ میلیمتر باران بارید.

شکوهی پور بیان می کند: میزان بارندگی از ابتدای سالجاری تاکنون در یاسوج ۲۷۴، گچساران ۱۷۲، سی سخت ۲۹۲، دهدشت ۲۰۹ و لیکک ۱۶۶میلیمتر بوده است.

مدیرکل هواشناسی استان ادامه می دهد: این میزان در مدت مشابه سال گذشته در یاسوج ۴۱۴، سی سخت ۳۵۷، گچساران ۳۱۱، دهدشت ۳۸۴، لیکک ۳۰۷ میلیمتر بود.

شکوهی پور وضعیت بارشها طی ماههای بهمن و اسفند امسال و فروردین سال آینده در این استان را نرمال عنوان می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، اگر وضعیت کم بارشی در استان پربارش کهگیلویه و بویراحمد ادامه یابد باید منتظر بهار و تابستانی کم آب باشیم و با توجه به اینکه در سال گذشته شش شهر استان با تنش آبی مواجه شدند، لازم است از هم اکنون تدابیری برای تامین آب شرب مردم استان اندیشیده شود.

.....

گزارش: محمد اسلامی

کد خبر 2470489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha