۳ بهمن ۱۳۹۳، ۱۴:۰۶

جومپا لاهیری جایزه ۵۰ هزار دلاری ادبیات آسیای جنوبی را از آن خود کرد

جومپا لاهیری جایزه ۵۰ هزار دلاری ادبیات آسیای جنوبی را از آن خود کرد

جومپا لاهیری نویسنده مشهور هندی - آمریکایی به عنوان برنده جایزه ۵۰ هزار دلاری ادبیات آسیای جنوبی برگزیده شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، جومپا لاهیری با کتاب «سرزمین پست» و به جهت سبک غنایی واقع‌گرایانه‌اش،  موفق شد نام خود را به عنوان برنده یکی از گرانترین جوایز ادبیات آسیایی ثبت کند.

جومپا لاهیری نویسنده هندی- آمریکایی برای رمان «زمین پست» که درباره شورش‌های «ناکزال» دهه ۱۹۶۰ است، موفق شد تا جایزه معتبر ادبی آسیا را به نام خود کند. این رمان نویس برنده جایزه ادبی پولیتزر موفق شد چهار نامزد نهایی این رقابت را پشت سر بگذارد. اثر او توسط «کیکی ان دارووالا» مدیر هیات داوران اینطور توصیف شد: رمانی فوق‌العاده که به نثری مهارشده نوشته شده و لحظاتی حقیقتاً موزیکال در خود دارد.

این در حالی است که در فستیوال ادبی جیپور، تجلیل از اسپانسر جایزه یعنی «دی‌اس‌سی» و اعلام کناره‌گیری این حامی بعد از پنج سال کمی جامعه ادبی را تحت تاثیر قرار داد. با توجه به اینکه جایزه من بوکر آسیا نیز به دنبال یک اسپانسر جدید است و تا اینجا نتوانسته کسی را پیدا کند، قاره آسیا در خطر از دست دادن هر دو جایزه بین‌المللی‌اش است.

رمان لاهیری که برای جایزه من بوکر سال ۲۰۱۳ نیز نامزد شده بود، یکی از پنج کتاب موجود در لیست نهایی نامزدان این جایزه بود. نویسندگان دیگر کامیلا شمسی پاکستانی، رامش گونسکرا اهل سریلانکا، بیلال تنویر اهل پاکستان و شمسور رحمان فروغی شاعر و رمان‌نویس هندی بودند.

لاهیری به این ترتیب اولین آمریکایی برنده این جایزه است؛ جایزه‌ای که می‌تواند به هر رمان‌نویسی که درباره ۹ کشور واقع در آسیای جنوبی بنویسد، تعلق بگیرد.

دارووالا درباره فینالیست‌های جایزه گفت: تمامی رمان‌نویس‌ها از سنت‌های غنی، تاریخی و آزمایشی داستان‌سرایی استفاده کردند. پس‌زمینه تمام رمان‌ها عمدتاً آسیای جنوبی بود. بیشتر آنها به واقعیت‌های اجتماعی-سیاسی موجود پرداختند و همه‌شان این کار را به نحوی انجام دادند که تکان‌دهنده، چالش‌برانگیز و به فکر فرو برنده بود.

از میان چهار برنده پیشین این جایزه، جیت تاییل و سایروس میستری اهل هندوستان هستند، شیهان کاروناتیلاکا اهل سریلانکاست و اچ‌ام نقوی هم پاکستانی است.

کد خبر 2471911

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha