۱۳ بهمن ۱۳۹۳، ۹:۴۱

در نشست فیلم «بوفالو» مطرح شد:

«بوفالو» را با مؤلفه‌های سینمای مدرن ارزیابی کنید

«بوفالو» را با مؤلفه‌های سینمای مدرن ارزیابی کنید

کارگردان فیلم سینمایی «بوفالو» تأکید کرد از آنجایی که این اثر فیلمنامه مدرنی دارد باید آن را با مؤلفه‌های سینمای مدرن ارزیابی کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری فیلم سینمایی «بوفالو» ساخته کاوه سجادی حسینی یکشنبه شب ۱۲ بهمن ماه در سالن سعدی مرکز همایش های برج میلاد برگزار شد.

همایون اسعدیان تهیه کننده فیلم سینمایی «بوفالو» در ابتدای این نشست گفت: قبل از اینکه بخواهم در مورد فیلم صحبت کنم باید به این نکته اشاره کنم که یکی از اتفاقات و مسایل ارزشمند این دوره از جشنواره بخش فیلم های اول است که به قدری برای من امیدوار کننده بود که برای نسل بعدی سینما بسیار خوشحال شدم چون این هنرمندان آنقدر زبان سینما را خوب می شناسند که قطعا برای سینما ایران امیدوار کننده است البته شاید اسامی مهمی در این دوره از جشنواره وجود نداشته باشد اما فیلم های خوب زیادی در این بخش وجود دارند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «بوفالو» گفت: خیلی خوشحالم که فیلم با سرمایه گذاری افرادی ساخته شده که از همان اول ما به آنها گفتیم که این سینما، سینمای بیزنس و درآمد اقتصادی نیست اما این دوستان پذیرفتند و با یک نگاه فرهنگی و همکاری صمیمانه در تولید این فیلم سینمایی همراه ما بودند و من امیدوارم که پای این افراد در سینمای ایران باز شود.

وی در بخش پایانی صحبت های خود به صحنه های بکر فیلمبرداری این اثر اشاره کرد و گفت: کاوه سجادی کمی در این مورد بدشانسی آورد چرا که تا همین پارسال هیچ کس برای انتخاب لوکیشن خود به بندر انزلی نمی رفت اما امسال ما می بینیم که فیلمبرداری سه فیلم در این منطقه انجام گرفته است. به هر حال من با کاوه سجادی اختلاف سلیقه داشتیم اما ادامه کار همان احترامی بود که به عنوان تهیه کننده به او می گذاشتم و با خودم عهد بسته بودم که با هر کسی در این مقام کار می کنم پای کار کارگردان با ذهنیت شخصی اش بایستم. درست است که شاید فیلمی با نگاه من جور در نیاید اما قرار نیست دوستان تابع نظرات من باشند. به هر صورت اگر قوتی در فیلم می بینید بدانید که به گروه سازنده اثر بر می گردد.

نشست خبری فیلم سینمایی بوفالو به کارگردانی کاوه سجادي حسيني درنخستین روز سی و سومین جشنواره فیلم فجر

این کارگردان سینما بیان کرد: من متاسفانه یا خوشبختانه چون کارگردان هستم ممکن است که در حوزه سلیقه با کاوه سجادی حسینی دارای اختلافاتی باشم که قطعا این نوع سلیقه در فیلم «بوفالو» یکسان نبود اما من فکر کردم این بار در مقام یک تهیه کننده باید به او احترام بگذارم و این اجازه را بدهم چیزی را که دوست دارد بسازد نه اینکه سلیقه من را در فیلم خود اعمال کند. بنابراین بدانید که صاحب اثر کاوه است و دیگر هم از من سئوال نکنید.

سجادی حسینی کارگردان فیلم سینمایی «بوفالو» نیز در این برنامه پیرامون مضامین و تم اصلی فیلمنامه و اثر تاکید کرد: تمام آن چیزهایی که در فیلمنامه موجود است برآمده از تخیل و ذهن ما است و از بیرون چیزی به آن اضافه نشده است. البته که در طول فیلمبرداری آرام آرام ارجاعاتی به فیلمنامه داده شده اما تمام آنچه که در متن موجود است برآیند یک فضای ذهنی و تخیل فیلمنامه نویس و من به عنوان کارگردان است.

نشست خبری فیلم سینمایی بوفالو به کارگردانی کاوه سجادي حسيني درنخستین روز سی و سومین جشنواره فیلم فجر

وی افزود: در این فیلم من با سه کارگردان در مقام بازیگر همراه بودم که این اتفاق ممکن بود فضایی را ایجاد کند که من اعتماد به نفسم را از دست بدهم اما فضای دوستانه باعث شد که با خیال راحت به سراغ آنها بروم؛ چون این هنرمندان آدمهایی بودند که هم سینما را می شناختند و هم به این فضا نگاه داشتند.

کاوه سجادی حسینی در بخش دیگری از صحبت های خود تصریح کرد: ما از همان ابتدا استراتژی فیلم را بر اساس استراتژی پنهان گذاشتیم و کار کردیم که همه چیز در روابط انسانی اتفاق بیفتد. از سوی دیگر ما سعی کردیم تمام حادثه ها را از فیلم بگیریم به طوری که همه عناصر فیلم را تحت تاثیر قرار دهد و قصه در حالت سکونی پیش برود که همه چیز بر اساس روابط انسانی اتفاق بیفتد؛ اتفاقاتی که ممکن است نتیجه ای هم نداشته باشد.

این کارگردان سینما در بخش پایانی صحبت های خود گفت: من سعی نکردم به سمت سینمایی بروم که قصه گو باشد و قبلا نیز آن را تجربه کرده باشم. این نوع فیلمنامه ای که در «بوفالو» می بینید به نوعی یک ریسک است که سلیقه هر کسی هم نیست. این فیلمنامه یک اثر مدرن است که باید آن را با مولفه سینمای مدرن ارزیابی کرد.

نشست خبری فیلم سینمایی بوفالو به کارگردانی کاوه سجادي حسيني درنخستین روز سی و سومین جشنواره فیلم فجر

هومن سیدی یکی از بازیگران این فیلم هم در ادامه صحبت های سجادی حسینی گفت: اصولا نهایت کار یک بازیگر که دستی هم بر کارگردانی سینما دارد همین است که به ایده های کارگردان توجه کند. من نیز یاد گرفتم سر صحنه فیلمبرداری به عنوان بازیگر در اختیار کارگردان باشم و سرتاپا به حرفهای او گوش کنم. اگر این موضوع نباشد طبیعتا اتفاق خوبی نمی افتد. من مثل هر فیلم دیگری به عنوان یک بازیگر خود را به کارگردان می سپارم اما این به معنی آن نیست که نخواهم ایده هایم را با او در میان نگذارم و این موضوعی بود که با بازی در این فیلم سینمایی به آن توجه ویژه ای داشتم.

پرویز پرستویی بازیگر شخصیت بهرام بوفالو نیز با تقدیر از حضور کارگردانان فیلم اولی در این دوره از جشنواره توضیح داد: همانطور که آقای اسعدیان اشاره کردند فرصت خوبی پیش آمده که به فیلم اولی ها بهای بیشتر داده شود موضوعی که قبلا وجود نداشت و گویی نسل جوان فیلمساز ما به عنوان کارگردانان کار اولی، افرادی بی سرپرست بودند اما خوشبختانه در این یکی، دو ساله فرصتی پیش آمده که جوانان در جشنواره فیلم فجر محلی برای ارائه کار داشته باشند و ما در این دوره شاهد فیلمهای خوبی در عرصه کارهای فیلم اولی باشیم البته این دلیلی برای فراموشی پیشکسوتان نیست چرا که می دانم آنها نیز از این موضوع خوشحالند.

این بازیگر سینما در رابطه با موضوع لهجه شخصیت بهرام بوفالو توضیح داد: متاسفانه چون من تعدادی از آثار قبلی ام تجربه های خوبی را در حوزه لهجه به ویژه لهجه شمالی نداشتیم، بنابراین از همان ابتدا با کارگردان به این توافق رسیدیم که لهجه بازیگری که من شخصیت آن را بازی کردم شمالی نباشد و لهجه ای کرمانشاهی داشته باشد. این هم یکی از شیوه های جذابی بود که من با تاثیرپذیری از شخصیت بهرام بوفالو و داستانی که در این مورد شنیده بودم، مورد استفاده قرار دادم.

نشست خبری فیلم سینمایی بوفالو به کارگردانی کاوه سجادي حسيني درنخستین روز سی و سومین جشنواره فیلم فجر

وی ادامه داد: آنچه که برای من در جهت ایفای نقش بهرام بوفالو بعد از شنیدن قصه مطرح شد، لهجه نبود بلکه ایفای شخصیت انسانی بود که دارای طعم است. در واقع، برای من خود این آدم مهم بود تا لهجه ای که قرار است به تماشاگر ارائه دهم.

برازنده، فیلمبردار این فیلم هم درباره مراحل مختلف تصویربرداری این اثر سینمایی بیان کرد: هر اتفاقی در فیلم افتاده از کانال کاوه سجادی حسینی عبور کرده و من از او تشکر می کنم که در خلق اثرش من را شریک کرده است. ما برای فیلمبرداری این فیلم درباره همه چیز گپ و گفت می کردیم و تصور می کنیم تعامل بسیاری خوبی پیرامون این فیلم بین من و پرستویی به وجود آمده که باعث شده به این بافت برسیم.

این فیلمبردار سینمای ایران درباره سکانس های زیر آب فیلم هم توضیح داد: ما فیلمبرداری سکانس های زیر آب را مدیون طراحی صحنه هستیم ولی با صحبت هایی که میان من و کارگردان انجام گرفت تصمیم گرفتیم این سکانس ها را با دو تا سه دوربین فیلمبرداری انجام دهیم که به دلیل سردی هوا واقعا کار را برای ما مشکل کرد ضمن اینکه در این سکانس ها پرویز پرستویی را خیلی اذیت می کردیم چون او باید بارها با مخزن هوا زیر آب می رفت و خود او نیز تمایل داشت در تک تک پلان ها خودش این کار را انجام دهد. این در حالی است که محدودیت نور و بسیاری از مشکلات دیگر واقعا فیلمبرداری این صحنه ها را برای ما مشکل کرده بود.

تایماز افضلی فیلمنامه نویس این فیلم سینمایی هم با اشاره به اینکه نگارش فیلمنامه «بوفالو» اثری متفاوت تر از کارهای قبلی ام است، تاکید کرد: تفاوت بارزی که نوشتن این فیلمنامه با فیلمنامه های دیگر برای من داشت این بود که این فیلمنامه به طور کامل در اختیار تصویر قرار گرفته بود و برای من تجربه چالش برانگیزی بود که به خاطر عناصر دراماتیک تحت الشعاع تصمیمات کارگردان قرار می گیرد؛ از این جهت فیلمنامه پروسه خاصی داشت که می توان در مورد آن بحث های زیاد داشت.

کامیاب امین عشایری طراح صحنه فیلم «بوفالو» نیز در ادامه این نشست خبری گفت: نزدیک به ۶۰ درصد صحنه ها با استفاده از دکور مقابل دوربین رفته است، این در حالی است که ما خیلی سعی کردیم به فضاهایی که نیاز به فیلمنامه بود نزدیک شویم و خوشبختانه به کمک آقای برازنده و کاوه سجادی توانستیم به این موضوع برسیم و امیدوارم مخاطبان نیز از این تلاشهای انجام گرفته راضی بوده باشند.

کد خبر 2482210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha