۱۴ بهمن ۱۳۹۳، ۱۲:۰۴

علی کاوه «مجموعه عکس های انقلاب57» را روی دیوار برد

علی کاوه «مجموعه عکس های انقلاب57» را روی دیوار برد

نمایشگاه «مجموعه عکس های انقلاب 57» در فرهنگسرای گلستان افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، نمایشگاه «مجموعه عکس های انقلاب57» ، دوشنبه 13 بهمن با حضور علی کاوه عکاس پیشکسوت انقلاب، مجتبی صالحی رییس فرهنگسرای گلستان و مدیر فرهنگی هنری منطقه 8، احسان باقری رییس خانه عکاسان حوزه هنری با حضور جمعی از علاقمندان به هنر عکاسی افتتاح شد.

در این نمایشگاه نسخه هایی از عکس های مرتبط با وقایع انقلاب اسلامی چون راهپیمایی مردم در حمایت از انقلاب، ورود امام خمینی (ره) به ایران، شادی مردم پس از خروج محمدرضا پهلوی از کشور، کشتار 17 شهریور یا جمعه سیاه، تظاهرات دانشجویان و دانش آموزان در حمایت از انقلاب اسلامی و... برگزیده از آرشیوهای موسسه کیهان و روزنامه اطلاعات روی دیوار رفته است.

علی کاوه، عکاس پیشکسوت انقلاب و جنگ پس از بازدید از عکس های این نمابشگاه خطاب به حاضران گفت: برای این که خودم را معرفی کنم ابتدا باید بگویم که هنر مرا در جیب های همه شما می شود پیدا کرد. تصویری که از امام خمینی روی اسکناس های 100، 500 ، 1000 و 2000 تومانی چاپ شده را من عکاسی کرده ام.

وی در ادامه توضیح داد: من از 7 سالگی عکاسی را شروع کردم اما اوایل انقلاب که در ساعت های منع آمد و شد بیرون رفته بودم مرا به اشتباه به جرم تکثیر و پخش اعلامیه دستگیر و زندانی و بعد از 3 روز هم متوجه اشتباهشان شدند و آزادم کردند. تا آن موقع من آدم سیاسی نبودم ولی از آن پس بود که شروع به عکاسی از وقایع انقلاب کردم.

این عکاس با اشاره به فعالیت دیگر هنرمندان در رابطه با وقایع انقلاب 57  توضیح داد: بعد از 36 سال ما تازه متوجه شده ایم که عکس های وقایع انقلاب را باید با نام عکاسان به مردم معرفی کنیم. این هنرمندان برای ثبت این لحظات که ما در مدت کوتاهی تماشا می کنیم و از آن ها می گذریم، واقعا زحمت کشیده اند و برای تک تک فریم های این عکس ها سختی ها و مشقت های زیادی متحمل شده اند.

کاوه در پایان با تاکید بر جانفشانی شهدای انقلاب و جنگ بیان کرد: به تمام شهیدان مقطع انقلاب و جنگ 8 ساله درود می گویم که با فداکاری هایشان موجب شدند تا حتی یک وجب از خاک این کشور به دست دشمنان نیافتد

نمایشگاه عکس انقلاب.

احسان باقری رییس خانه عکاسان حوزه هنری در جمع حاضرین افتتاح نمایشگاه «مجموعه عکس های انقلاب57» گفت: هر یک از هنرمندان رسالتی را بر دوش خود دارند و هنرمند عکاس هم همه حرف های خودش را باید در یک قاب جای بدهد و این کار بسیار سختی است. عکاس یک لحظه را به صورت ساکن در می آورد و سال های سال بعد آن لحظه ساکن انسان را به گذشته می برد و این یک جادو و کیمیا است که می تواند بیننده را با وقایع گذشته آشنا کند.

وی بیان کرد: لحظه های انقلاب برای پدران ما و گذشتگان ما، لحظه های  پرتنش، پراضطراب و تعیین کننده ای بوده و زحمات زیادی در این راه کشیده شده است. خانواده هایی داغدار شده اند یا در نگرانی به سر برده اند و با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرده اند تا امروز ما راحت زندگی کنیم. خیلی از هنرمندان چون کاوه هم در آن لحظات به جای اینکه به آسایش و امنیت خودشان فکر کنند در آن روزهای پرتب و تاب به کوچه و خیابان رفته اند و در مقطع انقلاب و جنگ عکاسی بحران کرده اند.

باقری در پایان سخنانش تاکید کرد: ثبت چنین لحظه هایی توسط هنرمندان عکاس در سخت ترین شرایط و با به خطر انداختن جان خود، جای تقدیر و تشکر دارد. باید قدر این تصاویر را بدانیم و همچنین قدردان آن هایی باشیم که با جانفشانی های خود امنیت و آرامش را برای ما به ارمغان آورده اند.

مجتبی صالحی رییس فرهنگسرای گلستان و مدیر فرهنگی هنری منطقه 8 پایان بخش مراسم افتتاحیه نمایشگاه مجموعه «عکس های انقلاب57» در نگارخانه گلستان بود.

صالحی خاطرنشان کرد: در حوزه انقلاب اسلامی کمترین فعالیتی که امروز همه ما می توانیم انجام دهیم، سخن گفتن از آرمان های انقلاب، عشق دوطرفه مردم و امام راحل است و حداقل اقدام ما می تواند این  باشد که ارزش های انقلاب و دهه فجر را چهره به چهره و رو در رو وسعت بدهیم که امیدوارم از این حداقل کوتاهی نکنیم تا شرمنده شهدا ایثارگران این راه نباشیم.

در  نمایشگاه مجموعه عکس های انقلاب اسلامی در نگارخانه گلستان، تعداد 23 اثر از عکاسان صاحب نام انقلاب از جمله کاوه گلستان، عباس ملکی، محمد صیاد، عبدالحسین پرتوی، مهدی میرزایی، جهانگیر رزمی، شاهرخ حاتمی، مهدی رضوان و قربان خلیلی به نمایش درآمده است.

کد خبر 2484395

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha