۱۵ بهمن ۱۳۹۳، ۹:۰۸

نقد «احتمال باران اسیدی» در رادیو گفتگو

ایده فیلم مناسب کار کوتاه بود/ ارتباط ریتم با محتوای اثر

ایده فیلم مناسب کار کوتاه بود/ ارتباط ریتم با محتوای اثر

در برنامه «سودای سیمرغ» رادیو گفتگو اینطور بیان شد که گرچه ایده فیلم «احتمال باران اسیدی» بیشتر مناسب یک فیلم کوتاه بوده، اما ریتم کند ابتدایی و تند شدن روند اتفاقات در ادامه فیلم متناسب با محتوا است.

به گزارش خبرنگار مهر، شب گذشته 14 بهمن ماه، چهارمین قسمت از ویژه برنامه رادیویی «سودای سیمرغ» به مناسبت سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر و با نقد و بررسی فیلم سینمایی «احتمال باران اسیدی» ساخته بهتاش صناعی‌ها، از رادیو گفتگو پخش شد.

این نشست نقد و بررسی با حضور سیدآریا قریشی و علی رضا مجمع، منتقدان سینما همراه بود و در آن مجمع درباره «احتمال باران اسیدی» گفت: اگر از اسم فیلم شروع کنیم من احساس می ‌کنم کارگردان سعی کرد با توجه به حس فیلم با ترسیم فضایی متفاوت آب و هوایی در دو بخش فیلم، بازی با کلمات داشته باشد.

وی افزود: در کلیت به نظرم «احتمال باران اسیدی» تاحدودی در این قالبی که انتخاب کرده بود توانست حرفش را بزند.

در ادامه قریشی در پاسخ به این سوال که آیا ریتم کند ابتدایی فیلم، موجب دو تکه شدن آن شد؟ عنوان کرد: به نظرم این نکته خیلی در این فیلم درست نیست، به خاطر اینکه در ابتدای فیلم زمان نیاز بود تا مخاطب با تنهایی شخصیت منوچهر رهنما آشنا شود.

بیرون آمدن شخصیت اصلی از پیله تنهایی و تند شدن ریتم اثر

وی ادامه داد: در واقع اتفاقی که در حال رخ دادن بود نیز همان اتفاقی بود که در زندگی شخصیت منوچهر رهنما می‌افتاد. او بعد از آشنایی با افراد دیگر، اندک اندک از پیله تنهایی اش بیرون آمد، بنابراین مقداری ریتم فیلم تندتر شد و کم و بیش بار طنز فیلم رقیق شد. این رویکرد به نظرم هم راستا با اتفاقی بود که در زندگی شخصیت اصلی فیلم در حال رخ دادن بود.

قریشی در مورد نقاط ضعف فیلم گفت: فکر می کنم اولین ایرادی که می توان گرفت و اتفاقا بسیار در سینمای ایران وجود دارد، این است که در بسیاری اوقات ایده برای یک فیلم بلند کم است. دست مایه  اصلی بسیاری از فیلم ها برای یک فیلم کوتاه و نیمه بلند مناسب است.

این منتقد سینما خاطرنشان کرد: این موضوع درباره «احتمال باران اسیدی» نیز صادق بود و این مشکل وجود دارد. مقداری خرده داستان های مرتبط با ماجرای اصلی کم است و بسیار بر ماجرای اصلی تأکید می شود. البته این موضوع در نیمه دوم فیلم، با توجه به بار طنزی که اضافه شد، تاحدودی برطرف می شود و مقداری فیلم جان می گیرد. اما باز این همان مشکلی است که در سینمای ایران بسیار وجود دارد.

در ادامه علیرضا مجمع در همین خصوص گفت: تا حدی با این نظر موافق هستم. به نظر بنده اتفاقا فیلم دو تکه نیست. توضیحی که بهتاش صناعی ها روی سن قبل از نمایش فیلم دادند، درباره ریتم فیلم بود که گفت احتمالا نیم ساعت اول فیلم بسیار کند خواهد بود. من احساس می کنم یک بخش ایراد فیلم همین است و صناعی ها خودش می دانست ایراد فیلمش چیست.

وی افزود: به هر حال فیلم باید با تماشگر ارتباط برقرار کند و اگر 40 دقیقه اول ریتم اینگونه پیش برود، قطعا تماشاگر خود را از دست می دهد و شما نمی توانید از آنها انتظار داشته باشید بنشینند و فیلم را ادامه دهد.

می‌شود 10، 15 دقیقه از فیلم کم کرد

این فعال مطبوعاتی بیان کرد: البته این فیلم، فیلم اول اوست و در گروه هنر و تجربه نیز قرار دارد و مخاطبان خاص تری دارد. اما به هر حال تایم فیلم برای این قصه بسیار طولانی است. 1 ساعت و 50 دقیقه شما یک فیلم شخصیت محور را با این ریتم جلو می برید. به نظرم ساختار روایت فیلم درست بود. ریتم انتخاب شده برای فیلم نیز درست بود. اما این مدت زمان تماشاگر را از خود زده می کند و همراهی اش را با او از دست می دهد. فکر می کنم اگر بتواند 10-15 دقیقه از فیلم خود را روتوش کند مناسب تر شود.

در ادامه قریشی در رابطه با نکات مثبت موجود در فیلم نیز گفت: درباره نکات منفی بحث شد. درباره نکات مثبت فیلم باید گفت در این فیلم به آن معنا که اغلب در فیلم های تنهایی و اختلاف نسل‌ها می بینیم، درمورد شخصیت ها قضاوت نمی شود. صرف قضاوت کردن یا نکردن نکته مثبت یا منفی نیست. این بستگی به داستان و شخصیت دارد.

وی ادامه داد: اما در این فیلم بیشتر پیرامون موضوع اختلاف نسل صحبت می کند که چطور ممکن است این ارتباط شکل گیرد. در حالی که من گاهی در بخشی از موقعیت های فیلم احساس می‌کردم در گونه ای کلیشه ای و متداول بخواهد بخشی از رفتار نسل جدید را رد کند و زیر سوال ببرد، اما در ادامه فیلم خود را از این موضوع کنار کشید و گفت جدای از این اختلافات نسلی، می ‌توان ارتباطی بین دو نسل ایجاد کرد.

در انتها مجمع نیز بیان کرد: من اصلا انتظار نداشتم «احتمال باران اسیدی» چنین فیلمی باشد. از سطح انتظار من خیلی بالاتر بود. به عنوان فیلم اول بهتاش صناعی ها احساس می کنم می توان دنبال فیلمسازی در آینده گشت که سینما را می شناسد و کارهای بهتری را از او می توانیم ببینیم.

سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر از 12 تا 22 بهمن 93 در 29 سالن سینمایی و برج میلاد برگزار می شود. «سودای سیمرغ» به تهیه‌کنندگی محمدجواد طالبی و اجرای سیدامیر جاوید، برنامه ای انتقادی است که به مدت 10 شب به صورت زنده از محل برگزاری جشنواره در برج میلاد از ساعت 18 الی 19 روی آنتن رادیو گفتگو می رود.

کد خبر 2487011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha