۱۴ آبان ۱۳۸۴، ۱۵:۲۷

عليرضا گلدوزيان - تصويرگر - در گفت وگو با "مهر":

تصويرگري ايران، به واسطه داشتن تفكر عميق و فرهنگ غني، از ساير كشورها متمايز شده است / چرا بچه هاي ايراني، بايد كتاب هاي خارجي را ورق بزنند!؟

تصويرگري ايران، به واسطه داشتن تفكر عميق و فرهنگ غني، از ساير كشورها متمايز شده است / چرا بچه هاي ايراني، بايد كتاب هاي خارجي را ورق بزنند!؟

با اين كه جايزه براتيسلاوا براي اولين بار به كشور ايران تعلق گرفت اما متوليان فرهنگي - هنري ما درقياس با اروپايي ها از اين جريان استقبال نكردند.

" عليرضا گلدوزيان " - تصويرگر كتاب هاي كودك ونوجوان -  كه به تازگي موفق به كسب جايزه "براتيسلاوا" دربي ينال تصويرگري شده است، در گفت وگو با خبرنگار تجسمي " مهر"، با اعلام اين مطلب گفت : به خاطر بي توجهي هاي دولت است كه امروز هنر تصويرگري به آن شكلي كه بايد، دراجتماع ما جا نيفتاده است. به اين معني كه مخاطبان عام اطلاع چنداني از تصويرگري كتاب كودك ندارند. اين درحالي است كه تصويرگري نيزهمپاي هنرهاي ديگر ايراني مثل مينياتور، نگارگري و... حائز اهميت است .

وي در خصوص اين كه جايگاه تصويرگري درحال حاضر چگونه است تصريح كرد: امروزه، تصويرگري به دو بخش داخلي و خارجي تقسيم مي شود. بخش خارجي اين جريان درابعاد جهاني و درطي سالها فعاليت ،پررنگ تر شده است . تصويرگري ايران امروز نزد اروپايي ها واساسا كشورهاي خارجي شناخته شده است . البته ما دراين زمينه يك دوره ركود را نيز پشت سرگذرانديم كه بعد از اين ركود ، توانستيم دوباره فعاليت هاي درخشان خود را در تصويرگري به دست آوريم . با اتفاقي كه امسال در بي ينال تصويرگري افتاد و جايزه معتبر و بزرگ براتيسلاوا به ايران تعلق گرفت، تصويرگري جايگاه ويژه اي درايران و هم چنين در سطوح جهاني به دست آورد .

كتاب " جوراب سوراخ " 
تصويرگر: عليرضا گلدوزيان

اين تصويرگر افزود : دردوسالانه براتيسلاوا ، ايران به لحاظ تصويرگري هم سطح با پنج كشور مطرح جهان قرارگرفت كه اين برابري افتخار بزرگي براي هنر مامحسوب مي شود. درحال حاضر و با وجود شركت ما دربي ينال هايي ازاين دست، تصويرگري ايران در ابعاد بين المللي شناخته شده است. مي توانم بگويم بعد از حضور دراين دوسالانه هاي بين المللي با ديدگاه ديگري به ايران نگريسته مي شود .

" گلدوزيان " گفت : با اين وجود مسلما حوزه تصويرگري ما دچار ضعف هايي نيز هست. مهم ترين اين ضعف ها به عدم حمايت هاي دولتي و دست اندركاران امر برمي گردد. اگر دقت داشته باشيد مي بينيد كه وقتي تصويرگران ايراني به لحاظ مادي تامين نباشند، دست به خرده كاري زده و درنهايت خلوص تصويرگري را از بين مي برند . به هر حال ، هنرمند امروز آن طور كه بايد مورد حمايت واقع نمي شود. دغدغه هايي نظير اين ها باعث مي شود تا هنرمندان  تصويرگر تسلط وعطف خود را براين حوزه ازدست بدهند . در حال حاضر به دليل وجود همان دغدغه هاي اقتصادي ، تصويرگر ناچارمي شود علاوه بر تصويرگري كه حرفه وتخصص اصل اوست به كارهاي گرافيكي دهد يا تن به تصوير متن هايي دهد كه اساسا با روحيه وي سازگارنيست . اين نشان ميدهد كه پتانسيل هاي جوان ومثبت دراين حوزه ، صرف حيطه هاي ديگري مي شود و طبعا اين جريان باعث ميشود تا نتايج مطلوب زايل شود .

وي در پاسخ به اين پرسش خبرنگار تجسمي "مهر" كه متن و تصوير در يك كتاب چه نوع رابطه اي دارند؟  گفت : متن و تصوير به هيچ وجه منفك از يكديگرنيستند. برخي مواقع تصوير، متن را تكميل مي كند و در جاي ديگرمتن به درخشش تصوير مي افزايد . در حال حاضر با يك بررسي كلي به اين نتيجه ميرسيم كه  متن هاي خارجي به حداقل رسيده اند . در كتاب هاي خارجي خصوصا درامر تصويرگري يك اتفاق مطلوب افتاده است وآن اين است كه متن وتصوير اجازه ميدهند تا كودك نيز به رشد دادن ذهن خود بپردازد . اين الماني است كه هنوز درايران جا نيفتاده است . به بيان ساده تر، دراغلب كتاب هاي داخلي ما شاهد  متن بيشتر وتصوير كمتر هستيم .

" گلدوزيان " خاطرنشان كرد : چيزي كه امروز در حيطه تصويرگري نيازمند داشتن آن هستيم تا بتوانيم به اين وسيله اين حوزه را بهبود بخشيم، اندكي نوآوري درمتن و تصوير است. اگر تصاويرو متون بكر داشته باشيم مي توانيم دردهاي تصويرگري را التيام بخشيده و درنهايت به جايگاهي كه استحقاقش را داريم صعود كنيم . زيرا آينده تصويرگري درايران روشن است. نه تنها آينده تصويرگري بلكه آينده هنر، متن وسطوح نوشتاري ما در جايگاه خوبي قرارگرفته است كه با كوشش بيشتر ارتقاء نيزمي يابد.

تصويرگر : عليرضاگلدوزيان

برنده جايزه براتيسلاوا در پاسخ به اين سوال كه چرا نمايشگاه هاي تصويرگري كمتر برگزارمي شوند؟ گفت : فراموش نكنيد كه تصويرگري سه چهارسال است كه دارد مستقل عمل مي كند . اين استقلال هم به يمن وجود تصويرگران جوان و پرانرژي است كه به فعاليت دراين زمينه مشغولند . در واقع بااين فعاليت ها رشته تصويرگري بارديگر در حال پيمودن رشد و سيرتكامل است . پاسخ سوال شما بازهم برمي گردد به اشاراتي كه من پيشتر داشتم. متاسفانه دست اندركاران دولتي ،اهميتي براي اين رشته قائل نيستند . حتي در جريان كسب جايزه بين المللي براتيسلاوا ، متوليان خارجي بيشتر از متوليان ايراني ، ما را مورد تشويق وحمايت هاي مادي و معنوي خود قراردادند . اگر دولت قدم هاي اوليه را بردارد، مخاطب مي تواند به يك شناخت از جايزه براتيسلاوا ، از هنرتصويرگري ودرنهايت از خود تصويرگر برسد .

"عليرضا گلدوزيان" افزود : تصويرگري ما به واسطه داشتن تفكري عميق و فرهنگ غني، از سايركشورها متمايز شده است . شايد تعجب كنيد اگر بگويم، اروپايي ها با مشاهده تصويرگري ما، تصور كردند ما از محضر استادان خارجي درايران بهره مند مي شويم و وقتي متوجه شدند كه ما هر چه داريم از خودمان است، بي نهايت تعجب كردند. با اين حال بازهم نسبت به اين حوزه بي توجهيم كه اين باعث تاسف است. چرا بچه هاي ايراني ما بايد كتاب هاي خارجي را ورق بزنند! اگر فقط  كمي از  تصويرگري حمايت شود، طبعا شاهد رشد كمي وكيفي كتاب هاي وطني نيز هستيم .

" عليرضا گلدوزيان " در بي ينال تصويرگري امسال، موفق شد تا جايزه بين المللي براتيسلاوا را از ميان 410 شركت كننده به دست آورد. "جوراب سوراخ " و " مداد سياه ، مداد قرمز "، اثر " محمدرضا شمس" و "سوسن طاقديس " از جمله آثار وي درزمينه تصويرگري بودند .

کد خبر 249357

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha