۲۸ بهمن ۱۳۹۳، ۸:۲۱

مهر گزارش می دهد؛

شهیدی که رهبری لقب مبارزومجاهد به او داد/فخر و نوری از دیارلرستان

شهیدی که رهبری لقب مبارزومجاهد به او داد/فخر و نوری از دیارلرستان

خرم آباد - شهیدان سید فخر الدین و سید نورالدین رحیمی از شهدای سرآمد لرستان، تاریخ انقلاب را در این استان پرافتخار کرده اند تا رهبر معظم انقلاب از «فخر» لرستان با عنوان سیدی مبارز و مجاهد یاد کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، شهیدان سید فخر الدین و سید نورالدین رحیمی دو برادر طلبه ای بودند که مبارزات دامنه داری را علیه رژیم شاهنشاهی و ساواک داشته و برای ساواک افرادی خطرناک محسوب می شدند بطوریکه ماموران مخفی از تعقیب و تفتیش آن ها کوتاهی نمی کردند.

این دو برادر شهید در تبعیت از مشی امام راحل(ره) بسیار سرسخت بوده و ضمن دفاع از مواضع ایشان در بیداری مردم علیه طاغوت و ترویج فرهنگ اسلامی بسیار تلاش کردند.

حاج سید نورالدین رحیمی برادر بزرگتر شهید سید فخر الدین رحیمی در سال ۱۳۱۴ در خانواده ای که همگی اهل تقوا و دانش بودند متولد شد.

روایت شهادت در آسمان

وی در سن ۱۲ سالگی جامه روحانیت را به تن پوشید و تحصیلات مقدماتی خود را در شهر قم آغاز کرد و سپس در مقاطع بالاتر نزد علمای بزرگی همچون امام خمینی(ره)، آیت الله بروجردی، مرحوم داماد و مرحوم صدر به تحصیل مشغول شد.

کمالات درونی این روحانی شهید باعث شد که در زمان غیبت مرحوم آیت الله کمالوند امور حوزه علمیه را تصدی و پس از وفات وی رسما به عنوان جانشین به سرپرستی حوزه علمیه کمالیه و امامت جمعه خرم آباد برگزیده شود.

شهیدان رحیمی

شهید سید نورالدین رحیمی در سال ۴۳ و ۴۴ توسط عوامل رژیم سفاک گذشته روانه زندان شد و در سال ۵۷ نیز در جریان مبارزات حق طلبانه امت توسط رژیم پهلوی به زندان کمیته به اصطلاح "ضد خرابکاری" تهران منتقل شد.

این شهید روحانی پس از شهادت برادر بزگوارش و بنا به خواهش مردم لرستان مکلف به پذیرش نامزدی نمایندگی مجلس شورای اسلامی شد و در سال ۶۳ یکبار دیگر برای دومین بار به مجلس راه یافت.

شهید سید نورالدین رحیمی در اول اسفندماه سال ۶۴ هنگامیکه به همراه ۴۳ تن از یاران امام با یک هواپیمای غیر نظامی عازم جبهه های جنوب بودند درنزدیکی شهر اهواز با حمله هواپیمای رژیم بعثی عراق به لقاء الله پیوست.

شهید سید نورالدین رحیمی از حیث تقوا و صفای نفس بسیار سرآمد بود

آیت الله عباسعلی صادقی رئیس حوزه علمیه کمالیه خرم آباد از خاطراتش با شهید سید نورالدین رحیمی اینگونه می گوید: این شهید بزرگ در سفر مکه با من همسفر بود که از حیث تقدس و تقوا و صفای نفس بسیار سرآمد بود.

وی ادامه می دهد: شهید رحیمی در مبارزات علنی خود به همراه من، حاج شیخ مهدی قاضی، آقای ورامینی و دیگر آقایان که در ماه رمضان در مسجدهای خود افشاگری های زیادی علیه رژیم می کردیم یک شب دستگیر شدیم.

آیت الله صادقی اضافه می کند: در کمیته مشترک تهران زندانی وجود داشت که دارای سلول های متعددی بود و هر کدام از ما را به سلولی انفرادی انتقال دادند که از نهم ماه رمضان تا آخر این ماه در آن سلول ها زندانی بودیم که بعد از ۱۹ روز از انفرادی رها شده و همراه دیگر دستگیر شده ها به زندان منتقل شدیم.

آیت الله عباسعلی صادقی در مورد شخصیت شهید سید فخر الدین رحیمی نیز چنین می گوید: سید فخرالدین در شجاعت اولین بود و از هیچ چیز هراس نداشت نه از شاه، نه از دربار و نه از قدرتمندان؛ ایشان تنها عاشق امام و اسلام بود و سرانجام در این راه شهید شد.

فرزندان شهید رحیمی در مورد پدر چه می گویند؟

فرزند شهید سید نورالدین رحیمی نیز در مورد مبارزات پدر خود اینگونه می گوید: مبارزات پدرم در سال ۴۲ با تبعید امام خمینی(ره) شروع شد زیرا پدرم نماینده امام در لرستان بود و اعلامیه های امام از طریق ایشان در بین روحانیت و علما پخش می شد.

دختر شهید رحیمی حسن اخلاق را بارزترین ویژگی پدر دانسته و می افزاید: حسن اخلاق ایشان شهره عام و خاص بود و تمام افراد خانواده را با کنیه خاصی صدا می زد و احترام خاصی برای همه فرزندان خود قائل بود.

وی اضافه می کند: پدرم در خصوص وظایف شرعی خیلی مصر بود و با تشویق فرزندان خود را ترغیب می کرد احکام شرعی را بجا آورند و هنگامیکه کودک بودیم نماز را از طریق بازی کردن به ما یاد داد.

شهادت «فخر» لرستان در انفجار حزب جمهوری اسلامی

شهید حجت الاسلام سید فخرالدین رحیمی نیز در سال ۱۳۲۳ در شهر خرم آباد متولد شد و تحصیلات خود را در سال ۱۳۳۹ در شهر مقدس قم آغاز کرد و سپس تحصیلات خود را در سال ۴۲ و در حوزه علمیه ادامه داد.

شهیدان رحیمی

فعالیت های علیه رژیم این شهید بزرگوار با علنی شدن مبارزات امام راحل آغاز شد بطوریکه بارها بازداشت و به ساواک و شهربانی قم و خرم آباد احضار شد.

این شهید گرانقدر بارها توسط رژیم شاهنشاهی و ساواک دستگیر و به مناطق مختلفی تبعید شد و علاوه بر آن در دوران بعد از انقلاب نیز خدمات زیادی به انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کرد.

شهید حجت الاسلام سید فخرالدین رحیمی پس از پیروزی انقلاب اسلامی مسجد علوی را به پایگاه کمیته انقلاب اسلامی تبدیل کرد و با شکل گیری حزب جمهوری اسلامی به عضویت در این پایگاه سیاسی درآمد.

این شهید روحانی با آغاز جنگ تحمیلی در موقعیت های مختلف در جبهه حضور داشت و با برگزاری نخستین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از سوی مردم ملاوی لرستان برگزیده و به خانه ملت راه یافت.

شهید سید فخرالدین رحیمی پس از سال ها مجاهدت در مسیر حق تعالی روز هفتم تیرماه سال ۱۳۶۰ به هنگام انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی به شهادت نائل شد.

روایت رهبر معظم انقلاب از شهید فخرالدین رحیمی

مقام معظم رهبری در مورد شهید سید فخرالدین رحیمی این گونه می فرمایند: در سال ۵۶ هنگامی که من در ایرانشهر تبعید بودم، شهید رحیمی هم در آنجا تبعید بود. پس از چندماه رژیم تصمیم گرفت تا مجموع تبعیدی های ایرانشهر را به جاهای دیگر پراکنده کند، او را به اقلید فارس و مرا به جیرفت فرستادند.

حضرت آیت الله العظمی خامنه ای در ادامه این روایت اینگونه می فرمایند: در آن شب که دژخیمان رژیم می آمدند تا ما را پراکنده کنند شهید رحیمی چند جمله به آنها گفت و ترس بر پیکر آنان افکند.

شهید گفتند: در این زمان شما با اولاد پیامبر و رسول خدا اینچنین رفتار می کنید، اما بدانید خانه ظلم پابرجا نیست و دیر یا زود از میان خواهد رفت!

در برابر این پیشگویی صادقانه، دژخیمان ترسیده و حتی جواب شهید رحیمی را هم ندادند. من که شاهد این صحنه بودم با خود گفتم: سیدی از لرستان، مبارز و مجاهد، یعنی این... ن.

ارتباط تنگاتنگی با امام و بیت امام داشت

حجت الاسلام سید تاج الدین طاهری نیز از خاطراتش با شهید سید نورالدین رحیمی اینگونه می گوید:  زمانی که به قم مهاجرت کردم ایشان در مدرسه فیضیه قم همفکر مرحوم حجت الاسلام سید احمد خمینی فرزند برومند امام و با وی مانوس و دوست بود.

وی می افزاید: شهید سید فخرالدین رحیمی با احمد آقا خمینی هم بحث و هم فکر بودند و با مرحوم آیت الله مصطفی خمینی به وسیله احمد آقا دوست شدند.

شهیدان رحیمی

حجت الاسلام سید تاج الدین طاهری یادآور می شود: این شهید بزرگوار ارتباط تنگاتنگی با امام و بیت امام داشتند و به جمع مبارزین و مجاهدین واقعی وارد شد و تمام اطلاعات، بیانیه ها، مسائل انقلاب و نهضت را به لرستان منتقل می کرد.

حجره ما کانونی برای حرکت های انقلابی بود

حجت الاسلام محمد مهدی روشنی از دوستان و همرزمان سید فخرالدین رحیمی نیز می گوید: با این شهید در مدرسه فیضیه قم حدود سه سال در حجره دو با هم زندگی طلبگی را بسر می گذراندیم و این دوران زندگی دوران غم ها، غصه ها و شادی ها بود.

وی اضافه می کند: در دوران انقلاب در مدرسه فیضیه قم و با آن مشکلات عدیده، رفت و آمد گاردی ها، پاسبان ها، ساواک و حرکت هایی که انجام می شد را زیر نظر داشتیم.

این روحانی لرستانی ادامه می دهد: شهید سید فخرالدین رحیمی در این دوران علاوه بر آن تحرک ذاتی اش با افراد انقلابی نیز ارتباط داشت و کم کم رفت و آمدهای آن افراد انقلابی به حجره ما جنبه ای سوای جنبه طلبگی پیدا کرده بود که دیگر آن رفت و آمدها رنگ کارهای انقلابی به خود گرفته بود.

حجت الاسلام محمد مهدی روشنی با بیان اینکه شهید رحیمی با افرادی مانند عندلیب های شیرازی، اصفهانی و تهرانی در ارتباط بود می گوید: در حجره ما یک دستگاه کپی وجود داشت که اعلامیه ها را چاپ کرده و سپس پخش می کردیم و در واقع حجره ما کانونی برای حرکت های انقلابی بود.

کد خبر 2499164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha