۲۹ بهمن ۱۳۹۳، ۱۴:۵۳

ولی:

سالانه ۳.۸ میلیون تن انواع کود در کشور نیاز است/ سرانه پایین مصرف

سالانه ۳.۸ میلیون تن انواع کود در کشور نیاز است/ سرانه پایین مصرف

ساری - مدیرعامل شرکت خدماتی حمایتی کشاورزی کشور بابیان اینکه سالانه سه میلیون و ۸۰۰ هزار تن انواع کود در کشور مورد نیاز است، گفت: سالانه ۴.۵ میلیون تن ازته در داخل کشور تولید می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا ولی ظهر چهارشنبه در حاشیه دومین گردهمایی سراسری مدیران ستادی و استانی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی کشور مقدار مورد نیاز کود فسفات در کشور را ۸۰۰ هزار تن عنوان و اظهار داشت: ۷۵۰ هزار تن آن وارد و ۵۰ هزار تن آن در داخل کشور تولید می شود.

وی با بیان اینکه سالانه ۲۵ هزار تن کود مورد نیاز پتاس از کشورهای اروپایی وارد کشور می شود، افزود: در سال جاری با هدف کاهش مصرف کودهای شیمیایی تفاهمنامه ای با انجمن کودهای الی و زیستی منعقد تا مصرف کودهای غیر شیمیایی در بین کشاورزان با هدف تقویت بافت خاک مصرف شود.

ولی در خصوص کودهای بی کیفیت و تقلبی، اذعان داشت: بمنظور جلوگیری از توزیع کودهای بی کیفیت که ارزش تغذیه ای برای گیاهان ندارد شورای راهبردی کود معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی شکل گرفته است.

وی تصریح کرد: بر اساس آیین نامه شورای راهبردی هر گونه توزیع انواع کود باید با تایید آن صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی کشور در خصوص ماموریت این شرکت در تهیه انواع محصولات اساسی شامل گندم، جو و برنج افزود: از ۳۵۰ هزار تن بذر مورد نیازکشور یک سوم آن را این شرکت تهیه و توزیع می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه دوستانتان مازندران نسبت به استان های دیگرخیلی بزرگ نیست گفت: به دلیل موقعیت جغرافیایی بخش کشاورزی پتانسیل بسیار خوبی دارد.

۱۰ درصد تولید ناخالص کشاورزی را مازندران دارد

دلاور حیدرپور با اشاره به اینکه کشاورزی مازندران ۱۰ درصد تولید ناخالص کشاورزی را با توجه به قابلیت استان به کشاورزی دارد، اظهارداشت: حدود ۲۳ درصد تولید ناخالص بخش کشاورزی و ۲۰ درصد اشتغال این استان جایگاه ویژه ای دارد.

وی بیان کرد: با بارش ۶۵۰ میلیمتری در مازندران باید این استان جز استان های پر اب کشور باشد اما متاسفانه دراین استان ۷ درصد ذخیره می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد:از کل اراضی مازندران ۳۰۰ هزارهکتار اراضی زراعی و حدود ۱۵۰ هزارهکتار زیر کشت باغی است که از ۳۰۰ هزارهکتار حدود ۴۳۰هزار هکتار سطح زیر کشت سالانه است.

حیدرپور ضریب کشت را در استان ۱.۴ درصد و درکشور ۷ دهم درصد عنوان کرد و افزود: تولید محصولات کشاورزی استان ۶ میلیون تن است که نشان پتانسیل بالای تولید در استان است.

مازندران هم مشکل کم آبی دارد

وی با بیان اینکه مازندران در شاخص های تولید زیر شاخص کشوری است، اذعان داشت: متاسفانه ۷ درصدبازتابهای سطحی استان ذخیره می شود متاسفانه بامشکل کم آبی مواجه هستیم که شاخص کشوری ذخیره اب حدود ۴۰ درصد است.

حیدر پور با توجه به ویژگی مهم بخش کشاورزی در کشور مدیران نقش‌های در توسعه ان دارند، گفت: تامین نهاده ها برای تولید یک نقش بسیار کلیدی است که صاحب نظران و محققان عقیده دارند که ۴۰ درصد نهاده در تولید موثر است.

وی اذعان داشت: پروسه تولید بذر برنج دارای نواقص و اشکالاتی است که موجب زیرسوال رفتن کیفیت آن شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه بذر و نهاده تاثیر بسیار زیادی در تولید محصولات کشاورزی دارد، اظهارداشت: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی وظیفه سنگینی دارد و می تواند کمک حال تولیدکنندگان باشد.

حیدرپور تصریح کرد: پروسه بذر یونجه کشور ضعیف است و با توجه به یکسری اقدامات انجام شده باید در این امر گسترده تر ورود پیدا کرد.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری داخل ایجاب می کند که گسترده تر وارد شویم، افزود: زمینه تولید در کشور دچار اسیب است و رساندن کود به کشاورزان دارای رشد منفی است که این امر مشکلاتی برای کشاورزان ایجاد کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران استفاده ازکود در دهه ۸۰ را ۴.۵ میلیون تن و در حال حاضر ۱.۷ میلیون تن عنوان کرد.

حیدرپور تصریح کرد: در میزان استفاده از کود مورد اتهام قرار گرفتیم که قابل قبول نیست چرا که میزان سرانه مصرف کود در کشور از همه کشورهای همسایه کمتر است.

سرانه پایین مصرف کود در کشور

وی سرانه مصرف کود در کشور را خیلی پایین عنوان کرد و افزود: استفاده ازسم در کشور از کشورهای امریکایی و اروپایی کمتر است.

حیدرپور تصریح کرد:تکنولوژی سم در کشور با مشکل مواجه است بدلیل اینکه سرانه توزیع کمتر از کشورهای پیشرفته دنیاست که باید بهینه از آن استفاده شود    و بیان کرد: در استان های شمالی بدلیل قابلیت کشت برنج مصرف اوره یکباره در اب حل شود موجب کاهش کارایی می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران رسالت وزارت جهاد کشاورزی را امروزش، ترویج و ارتقاء ان عنوان کرد.

حیدرپور با بیان اینکه روند تقاضا برای توسعه باغ ها زیاد شده است، اذعان داشت: باغداران بسمت استفاده از نهال اصیل، خوب و شناسنامه دار سوق داده شد.

کد خبر 2500500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha