۱۴ اسفند ۱۳۹۳، ۱۱:۵۷

بروجردی مطرح کرد:

خسارت کشاورزان غیربومی به اراضی بروجرد/ استفاده بی رویه از سموم

خسارت کشاورزان غیربومی به اراضی بروجرد/ استفاده بی رویه از سموم

بروجرد - نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی از خسارات کشاورزان غیربومی به اراضی کشاورزی و منابع آب این شهرستان انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، علاء الدین بروجردی ظهر امروز پنج شنبه در اولین همایش ملی ایده های نوین در کشاورزی پایدار در محل دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد در سخنانی با بیان اینکه زندگی همه انسانها به کشاورزی وابسته است اظهار داشت: امنیت غذایی یکی از مهم ترین چالشهای این مقطع از تاریخ بشر محسوب می شود.

وی با اشاره به روند تغییرات اقلیمی در کره زمین عنوان کرد: متاسفانه سیل تحولات در این زمینه به گونه ای بوده است که به لحاظ طبیعی جهان دچار مشکلاتی شده است.

۱۵ استان کشور درگیر پدیده گرد و غبار هستند

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از سوی دیگر ستیز انسان با طبیعت نیز تاسف بار بوده است یادآور شد: مجموع این عوامل باعث شده که امروز در حوزه محیط زیست و طبیعت با مشکلاتی مواجه هستیم.

بروجردی به معضل ریزگردها در کشور اشاره و از این پدیده به عنوان مشکل جدی امروز کشور یاد کرد و افزود: در حال حاضر نزدیک به ۱۵ استان کشور درگیر پدیده گرد و غبار هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به استفاده بی رویه از کودهای شیمیایی اشاره کرد و بیان داشت: در حوزه کشاورزی متاسفانه بیش از حد از کودها و سموم شیمیایی استفاده می شود که این روند سوغات غرب است.

کشاورزی ارگانیک در کشور نهادینه شود

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نیاکان ما از کودها و سموم شیمیایی در کشاورزی استفاده نمی کردند افزود: حجم عظیم کودهای شیمیایی که به خورد زمین های کشاورزی داده می شود موجب از بین رفتن کیفیت خاک، نابودی زمین و گیاهان شده است.

بروجردی با بیان اینکه امروز غربی ها از این روشهای سنتی کشاورزی فاصله گرفته اند افزود: امروز کشورهای مختلف دنیا به دنبال تغییر سبک کشاورزی سنتی به ارگانیک هستند.

وی تصریح کرد: یکی از رسالتهای متولیان امر در حوزه کشاورزی نهادینه کردن کشاورزی ارگانیک در کشور و استان است.

بروجردی استفاده از سموم و کودهای شیمیایی را بسترساز شیوع سرطانهای مختلف دانست و گفت: تولید محصولات کشاورزی با استفاده بیش از حد از کودهای شیمیایی خطرات زیادی به دنبال دارد.

لزوم استفاده از روشهای نوین آبیاری

وی در ادامه سخنان خود بر لزوم حراست از طبیعت و حرکت به سمت کشاورزی پایدار تاکید کرد و بیان داشت: در حال حاضر در منطقه گردشگری ونایی متاسفانه فاضلاب روستاها و مراکز گردشگری وارد رودخانه می شود که این امر کفران نعمت است.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی به خسارات کشاورزان غیربومی به اراضی کشاورزی و منابع آب این شهرستان اشاره کرد و افزود: متاسفانه برخی از خارج استان با حضور در لرستان و بروجرد زمین های کشاورزی را اجاره می کنند و با استفاده بی رویه از کودهای شیمیایی قابلیت استفاده های بعدی از زمین را می گیرند.

بروجردی با یادآوری اینکه کشور در حال حاضر با مشکلات جدی در زمینه منابع آب مواجه است، بر لزوم مدیریت بحران آب در کشور تاکید کرد و گفت: حرکت به سمت کشاورزی پایدار و مدرن با استفاده از روشهای نوین آبیاری اعم از قطره ای و سیستم های آبیاری تحت فشار باید مورد توجه متولیان امر قرار گیرد.

وی با اشاره به برگزاری همایش ملی ایده های نوین در کشاورزی پایدار یادآور شد: انتظار می رود این همایش ها یک خروجی مناسب و عملیاتی داشته باشند و تنها به ارائه مقالات بسنده نشود.

کد خبر 2512131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha