۲۸ اسفند ۱۳۹۳، ۱۲:۰۴

مهر گزارش می دهد/

سفری در نزدیکی آسمان آبی/ بام ایران چشم به راه مسافران نوروزی

سفری در نزدیکی آسمان آبی/ بام ایران چشم به راه مسافران نوروزی

شهرکرد - چهارمحال و بختیاری سرزمین چشمه ها و آبشار ها، مرتفع ترین استان کشور است که با داشتن جاذبه های مختلف گردشگری وتاریخی هم اکنون چشم به راه مسافران و گردشگران نوروزی است.

به گزارش خبرنگار مهر،  استان چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های کشور است که با کوچکی خود جاذبه های گردشگری بیشماری در دل خود جای داده است.

این استان با ۱۶ هزار و ۴۲۱ کیلومتر مربع وسعت معادل یک درصد از کل وسعت ایران، بیست و دومین استان کشور از نظر مساحت است.  استان چهارمحال و بختیاری از جمله مناطق کوهستانی فلات مرکزی ایران محسوب می‌شود و بین ۳۱ درجه و ۹ دقیقه تا ۳۲درجه و ۳۸ دقیقه عرض شمالی و ۴۹ درجه و ۳۰ دقیقه تا ۵۱ درجه و ۲۶ دقیقه طول شرقی گرینویچ قرار دارد. این استان از شمال و مشرق به استان اصفهان، از مغرب به استان خوزستان، از جنوب به استان کهگیلویه و بویر احمد و از سمت شمال غربی به استان لرستان محدود می‌شود. زبان های بختیاری، فارسی، ترکی و ارمنی در میان ساکنان این استان رایج است.

شهرکرد مرکز این استان است و با دو هزار و ۶۶ متر ارتفاع از سطح دریا، مرتفع ترین مرکز استان کشور ایران است. میانگین ارتفاع در استان چهارمحال و بختیاری حدود دو هزار و ۱۵۳ متر است و به همین سبب استان چهارمحال و بختیاری را بام ایران می دانند.

مسیر گردشگری از سمت اصفهان به چهارمحال و بختیاری

مسافرانی که به استان اصفهان سفر می کنند و از این طریق می خواهند به چهارمحال و بختیاری سفر کنند نزدیک ترین جاده برای رسیدن به استان، جاده ارتباطی اصفهان - زرین شهر -فرخ شهر - شهرکرد است که می توانند انتخاب کنند که این جاده از شهر اصفهان تا شهرکرد حدود۹۰ کیلیومتر مسافت دارد و تمام راه چهار خطه است.

مهمترین ورودی استان چهارمحال و بختیاری از سمت استان اصفهان به سمت شهرکرد به شمار می رود که هنگامی که به مرز ها استان چهارمحال و بختیاری می رسیم کوهستانها مرتفع مشاهده می شود و  پیمودن راه در مسیر ارتفاعات حس می شود.

پس از طی چند کیلومتری بعد از ورود به حوزه استحفاظی استان چهارمحال و بختیاری به بزرگ ترین تونل جاده ای این استان می رسیم که پس از گذشتن از ان به پهنه سرسبز استان چهارمحال و بختیاری وارد می شویم.

از بدو ورود به استان جاذبه های گردشگری و تاریخی استان آغاز می شود و هر گوشه ای از این استان می توان جاذبه های گردشگری مختلفی را مشاهده کرد.

پس از گذشتن از تونل با طی چند کیلومتر می توان یکی از قنات های تاریخی استان به نام رباط در کنار جاده در محل منطقه تاریخی چند هکتاری فرخ شهر(قهفرخ) که توسط میراث فرهنگی قسمتی ازآن باز سازی شده است مشاهده کرد.

این منطقه تاریخی در کنار جاده تاریخی دژپارت واقع شده است.

بعد از این مسیر به شهر تاریخی فرخ شهر می رسیم که جاذبه های گردشگری و تاریخی بسیاری در این شهر وجود دارد و این شهر سومین شهر پر جمعیت استان به شمار می رود.

در این شهر یک پارک بزرگ جنگلی به نام پارک سرچشمه وجود دارد که محلی امن و مطمئن برای چادر زدن مسافران نوروزی به شمار می رود و این پارک جنگلی دارای امکانات مناسب مانند سرویس های بهداشتی، پارک بازی، فروشگاه و... و. است.

امنیت بالا و همجوار بودن با شهر برای خرید و داشتن آبنماهای زیبا واستخرهای بزرگ آب از ویژگی های ممتاز این پارک جنگلی به شمار می رود.

در شهر فرخ شهر، خانه معلم، موزه تاریخی، قلعه تاریخی، عصارخانه تاریخی و منطقه تاریخی و گردشگری بروی(بزرگترین قنات استان) وجود دارد.

جاذبه های گردشگری چهارمحال و بختیاری

پس از طی هشت کیلومتر به شهرکرد می رسیم که مرکز استان است و اقامتگاه های مختلفی نظیر خانه معلم، هتل، مسافرخانه  وجود دارد که مسافران می توانند از این مراکز اقامتی بهره ببرند.

از شهرکرد با طی ۲۵ کیلیومتر به شهرستان سامان جذاب ترین منطقه گردشگری استان می رسیم که رودخانه پرآب زاینده رود در آن جریان دارد.

پل تاریخی زمانخان یکی از مهمترین مراکز گردشگری این منطقه است که هر ساله به شلوغ ترین مرکز گردشگری استان در ایام نوروز تبدیل می شود.

یکی دیگر از جاده های ورودی استان جاده اصفهان - مبارکه - بروجن است که این جاده بیشتر مورد استفاده مسافرانی است که قصد سفر از اصفهان به استان خوزستان را دارند و در میان سفر می خواهند از جاذبه های گردشگری استان لذت ببرند.

مسافران ابتدا از این جاده به بروجن می رسند و سپس مسیر لردگان را در پیش می گیرند و سپس از استان خارج می شوند.

این جاده اگرچه دارای زیبایی های گردشگری بسیاری از جمله کوهستانها سرسبز و چشمه های بسیاری است اما بار ترافیکی بالایی دارد.

در همین راستا یک جاده دیگر از جنگل های بلوط می گذرد به تازگی از مسیر شهرکرد - ناغان - ایذه برای تردد خودروهای سواری(فقط سواری) تا پایان نوروز بازگشایی شده است.

این جاده از داخل منطقه جنگل های بلوط  زاگرس به سمت استان خوزستان است که دارای طبیعت زیبایی است.

مشاهده رودخانه پر اب کارون و گذشتن از پل های طولانی نصب شدن بر روی رودخانه های ویژگی انتخاب این جاده برای ورود و خروج از استان چهارمحال و بختیاری به سمت استان خوزستان و بالعکس است.

فصل بهار مهمترین فصل گردشگری استان چهارمحال و بختیاری به شمار می رود

فصل بهار مهمترین فصل گردشگری استان چهارمحال و بختیاری به شمار می رود که زیبایی طبیعت در این استان در فصل بهار بسیار جذاب و حیرت انگیز است.

آب شدن برفها موجب ایجاد آبشار های فصلی و چشمه ها متعدد در این استان می شود که زیبایی طبیعت گردی در این استان را چندین برابر می کند.

جاذبه های گردشگری چهارمحال و بختیاری

هم اکنون ارتفاعات استان چهارمحال و بختیاری با آب شدن برفها به صورت رگه های قهوه رنگی درآمده که زیبایی ارتفاعات در کنار شکوفه زدن درختان میوه و سرسبزی مراتع جاذبه های گردشگری خارق العاده ای ایجاد کرده است.

هوا در چهارمحال و بختیاری در فصل بهار بسیار خنک است و شب ها کمی سرد می شود، بخاریها همچنان در ایام نوروز در نقاط مختلف استان روشن هستند و لازم است مسافرانی که قصد سفر به استان  را در ایام نوروز دارند وسایل گرمایش مانند پتو و لباس گرم را همراه خود داشته باشند.

۹ کمیته در استان امادگی ارائه خدمات مختلف به مسافران نوروزی به چهارمحال و بختیاری را دارد

مدیر کل میراث فرهنگی،  صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری در خصوص خدمات اجرایی سفر به چهارمحال و بختیاری به خبرنگار مهر گفت: نه کمیته در استان امادگی ارائه خدمات مختلف به مسافران نوروزی به چهارمحال و بختیاری را دارد.

بهمن عسگری سوادجانی اظهار داشت: تمام هدف ما این است که بتوانیم خدمات خوب و مطلوب را به مسافران نوروزی این استان ارائه دهیم.

وی اظهار داشت: تامین آذوقه مردم، ارائه راهنمایی مسافران، ایجاد امنیت، اسکان، اطلاع رسانی  و... مهمترین خدماتی هستند که در استان چهارمحال و بختیاری به مسافران ارائه می شود.

وی گفت: در ورودی شهرها ارائه خدمات راهنمایی مردم انجام می شود تا مردم به راحتی بتوانند مکان های گردشگری ومناطق اسکان را پیدا کنند و مشکلی در این خصوص نداشته باشند.

جاذبه های گردشگری چهارمحال و بختیاری

۱۲۰۰ امداد گر و نیروی داوطلب وظیفه ارائه خدمات به مسافران را در استان چهارمحال و بختیاری بر عهده دارند

مدیر عامل جمعیت هلال احمر چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: اکیپ های نوروزی در چهارمحال و بختیاری در آمادگی کامل برای ارائه خدمات به مسافران نوروزی هستند.

فروغی گفت: ۲۵ پایگاه در استان چهارمحال و بختیاری وجود دارد که این پایگاه ها در آمادگی کامل برای ارائه خدمات به مسافران هستند.

وی اظهار داشت: در حوزه جوانان ۱۸ پایگاه وظیفه ارائه خدمات ایمنی مسافران را بر عهده دارند و قالب بر یک هزار و ۲۰۰ امداد گر و نیروی داوطلب وظیفه ارائه خدمات به مسافران را در استان چهارمحال و بختیاری بر عهده دارند.

وی بیان کرد: ارائه خدمات در چهارمحال و بختیاری  توسط نیروی های جمهیت هلال احمر در استان تا ۱۶ فروردین ادامه دارد.

......................

گزارش از بهاره صمیمی

کد خبر 2521301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha