۳۰ فروردین ۱۳۹۴، ۱۵:۰۵

کریمی:

میراث فرهنگی گلستان آماده گفتگو با حامیان میراث است

میراث فرهنگی گلستان آماده گفتگو با حامیان میراث است

گرگان- مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: میراث فرهنگی گلستان شرایط گفتگو را با حامیان میراث فرهنگی ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، ابراهیم کریمی ظهر یکشنبه در نشست تخصصی که به مناسبت ۱۸ اوریل روز بناها و محوطه های تاریخی برگزار شده بود، افزود: نبود انسجام و یکپارگی بین حامیان میراث فرهنگی و این اداره باعث می شود که آثار تاریخی روز به روز مورد تعدی قرار بگیرد.

وی با بیان این نکته که میراث فرهنگی گلستان شرایط گفتگو را با حامیان میراث فرهنگی ایجاد کرده، اظهار کرد: اتحاد و یکپارچگی بین علاقمندان آثار تاریخی و میراث فرهنگی گلستان باعث جلوگیری از تخریب بناهای تاریخی خواهد شد.

این مسئول گلستانی ضمن به رسمیت شناختن انجمن حامیان میراث فرهنگی در گلستان، اذعان کرد: برنامه هایی با این انجمن برای حفاظت از آثار و بناهای تاریخی تدوین شده که در هفته میراث فرهنگی به تمامی علاقمندان اعلام خواهد شد.

کریمی بهره جستن از تجربیات و دانش اساتید دانشگاه و صاحب نظر در حوزه مرمت و معماری برای حفظ میراث تاریخی را یک ضرورت دانست و تصریح کرد: استفاده از دیدگاه  اساتید و دانشجویان با هدف تخصصی نگاه کردن به این حوزه از رویکردهای میراث فرهنگی گلستان در سال ۹۴ است.

وی با بیان این نکته که این دستگاه در سال جاری تلاش می کند تا در سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با رویکردی جدید به کار خود ادامه دهد، افزود: با تلاش در حوزه میراث فرهنگی جایگاه گلستان را به آنچه که مستحقش است در سطح کشور خواهیم رسانید.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گلستان از ثبت دو هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی در استان یادکرد و افزود: تعداد آثار تاریخی که ارزش ثبت دارند و تاکنون به مرحله ثبت نرسیده نیز در این بین کم نیست.

وی دیوار تاریخی گرگان را به عنوان یکی از مهمترین پروژه های کشور دانست و تصریح کرد: سازمان میراث فرهنگی کشور نیز خواستار توجه جدی به این پروژه و عملیاتی شدن آن شده است که این اهمیت بالای دیوار تاریخی گرگان را نشان می دهد.

به گفته این مسئول گلستانی، ثبت دیوار تاریخی گرگان و شناساندن آن به مردم کشور و جهان تاثری شگرفی در توسعه و رونق صنعت گردشگری این منطقه خواهد داشت.

کمبود مستندسازان برای جمع آوری اطلاعات آثار تاریخی یک ضعف است

و مدیر گروه معماری دانشگاه جامع گلستان از کمبود مستندسازی برای جمع آوری اطلاعات آثار تاریخی در ایران اظهار نارضایتی کرد و گفت: در اغلب مواقع بسیاری از مورخین و پژوهشگران به بررسی آثار تاریخی ایران پرداخته اند که این یک ضعف است.

محمد فرخزاد خواستار همکاری مناسب بین حوزه های پژوهش دانشگاه و دستگاه های اجرایی شد و اظهار کرد: با یک مدریت خوب می توان جلو موازی کاری را گرفت و در کمترین زمان و با پائین ترین هزینه به بهترین نتیاج دست یافت.

وی ضمن یادآوری این نکته که اولین صنعت نخ ریسی و پارچه بافی در ایران به وجود آمده، افزود: اولین مجموعه تصفیه آب در سه هزار سال پیش نیز در ایران شکل گرفته است.

این مدرس دانشگاه با بیان این نکته که همه گذشته به نوعی مدیون این آثار هستند، افزود: اکنون نیز برای حفاظت و جلوگیری از تخریب این آثار ارزشمند نباید از هیچ تلاشی مضایقه کرد.

وی با بیان این نکته که اکوموس باعث شده تا به بناهای تاریخی توجه بیشتری شود، افزود: اکوموس نهادی غیر دولتی است که طبق آخرین اطلاعات ۱۱۰کمیته ملی و ۲۸ کمیته علمی در آن فعالیت دارند.

مدیر گروه معماری دانشگاه جامع گلستان با اشاره به این نکته که  گروهی از جوانان این ذهنیت را دارند که چرا باید به میراث تاریخی توجه شود و خشتهایی که کهنه شده و از عمرشان گذشته نگهداری شوند، افزود: ارزشمند بودن آثار و اشیای قدیمی به این خاطر است که از قدمت طولانی برخوردار بودند و در زمان خود ارزش خاصی داشتند.

وی خواستار احیای موزههای ایران شناسی در کشور شد و تصریح کرد: آثار تاریخی کشور به دلیل اینکه از قدمت طولانی برخوردار هستند مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی قرار می گیرند.

گفتنی است، شورای بین المللی بناها و محوطه های تاریخی یا اکوموس نهادی غیر دولتی و همکار یونسکو مستقر در پاریس است که با ۱۱۰کمیته ملی و ۲۸ کمیته علمی فعالیت می کند.

ایکوموس ایران مؤسسه ای است علمی، تخصصی  و غیر دولتی که فعالیت رسمی آن در ۲۹ فروردین سال ۸۱ آغازشد این نهاد غیر دولتی به ایجاد همکاری و حمایت بین المللی از میراث فرهنگی و تاریخی، ارتقاء سطح آگاهی عمومی نسبت به ارزش های آثار و تدوین قوانین ناظر به حمایت از آنان در سطح ملی را در دستور کار خود قرار داده است.

امسال، ایکوموس جشن پنجاهمین سالگشت تأسیس خود را با احترام به بنیانگذاران آن و تأکید بر دستاوردهای به دست آمده و مهمتر از همه تفکر و تأمل بر اهداف آینده خود از طریق رویدادهای بین المللی بر اساس اساسنامه ها و رعایت اصول اخلاقی دنبال می کند.

کد خبر 2537549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha