۷ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۵:۱۹

حنیف در جلسه نقد مطرح کرد:

فراست با از خودگذشتگی در فضایی ضداخلاقی، داستان اخلاقی می‌نویسد

فراست با از خودگذشتگی در فضایی ضداخلاقی، داستان اخلاقی می‌نویسد

محمد حنیف در جلسه نقد مجموعه داستان «هر زندگی یه قصه است» نوشته قاسمعلی فراست، گفت: جسارت فراست در طرح مباحث اخلاقی و دینی‌ای است که جریان غالب ادبیات داستانی کشور از پرداختن به آن اجتناب می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر،  جلسه نقد و بررسی مجموعه‌داستان  «هر زندگی یه قصه است» نوشته قاسمعلی فراست، عصر دیروز یکشنبه ششم اردیبهشت، با حضور محمد حنیف، علی‌اصغر عزتی‌پاک و نویسنده اثر در محل موسسه شهرستان ادب برگزار شد.  

درابتدای این نشست، قاسمعلی فراست داستان «یک انگشت عسل» را از این مجموعه برای حاضران قرائت کرد و سپس بحث بر سر این کتاب با سخنان محمد حنیف، ‌ منتقد و نویسنده، آغاز شد.

این منتقد موضوعات مورد توجه نویسنده را در مجموعه‌  «هر زندگی یه قصه است»،  دینی، اخلاقی، سیاسی و اجتماعی برشمرد و گفت: این مجموعه خلاف‌ آمد جریانات غالب ادبی در کشور است. نویسنده با نگاه به ادبیات کهن و به روز کردن برخی درون‌مایه‌های همچنان مبتلابه انسان،  و وارد کردن مفاهیم دینی و اخلاقی به داستان، بر خلاف جریان آب شنا کرده است.  

نویسنده‌ رمان «کلاه جادویی و مجسمه‌ مسی»، عموم قصه‌های این مجموعه را محتوامحور دانست و فزود: از خودگذشتگی می‌خواهد در این فضایی که از ضداخلاقی‌نویسی تقدیر می‌شود، یک نویسنده چنین موضوعاتی را پی‌گیری کند!  

حنیف در ادامه گفت: جسارت فراست در طرح مباحث اخلاقی و دینی‌ای است که جریان غالب ادبیات داستانی کشور از پرداختن به آن اجتناب می‌کند!»

این نویسنده در ادامه به داستان‌های دینی این کتاب، از جمله «هر زندگی یه قصه است»، «یک انگشت عسل» و «میرزا طاهر» پرداخت و گفت: فراست در این داستان‌ها به زندگی زاهدانه توجه دارد، و پرتگاه‌های انسان‌های وارسته را نمایش می‌دهد.

 این منتقد همچنین به تمایل نویسنده به قصه‌گویی اشاره کرد، و بیان صریح درونمایه را از نقاط ضعف کتاب دانست.

حنیف همچنین ضرباهنگ تند داستان‌ها را ستود و با اشاره به حضور پررنگ زن‌ها در داستان‌های این مجموعه، ‌ ادامه داد: اساسا زن در کارهای فراست جایگاه رفیعی دارد؛ و او همیشه سعی کرده است مقام زنان در آثارش تنزل پیدا نکند!

پس از سخنان حنیف، ‌ حاضران نیز به بیان نظراتشان پرداخته و فقدان تکنیک، تسلط محتوا بر دیگر عناصر داستان‌ها، ‌ به روز بودن نگاه نویسنده، قوی بودن جنبه‌ اعتراض در اغلب داستان‌ها، و جسارت در طرح موضوعات جدید را از ویژگی‌های این داستان‌ها برشمردند.  

این نشست با سخنان نویسنده‌ مجموعه و پاسخ او به برخی پرسش‌های حاضرین در جلسه، به پایان رسید.  

کد خبر 2563456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha