۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱:۴۰

ملکی مطرح کرد:

ارتقای فرهنگ جامعه در گرو قانون مداری است

ارتقای فرهنگ جامعه در گرو قانون مداری است

خرم آباد - رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد گفت: برای کمک به دولت در راستای ارتقاء فرهنگ بایستی جامعه را قانونمند کرد.

‌به گزارش خبرنگار مهر، یداله ملکی عصر چهارشنبه در جمع خبرنگاران به وجود مشکلات فرهنگی در دانشگاه ها اشاره کرد و اظهار داشت: در هر دانشگاه چندین جریان فرهنگی مشغول فعالیت هستند ولی مشکلات فرهنگی ما همچنان پابرجاست و علت این است که ما نمی خواهیم مسائل را آکادمیک حل کنیم.

وی با اشاره به اینکه تا چیزی را خوب شناسیم نمی توانیم از آن دفاع کنیم بیان داشت: این همه فریاد که برای تعالی فرهنگ سر داده می شود آیا با مفهوم آن سازگاری دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد در تعریف فرهنگ گفت: فرهنگ یک جریان است که در بستر تاریخ شکل می گیرد و در زمان های متفاوتی ممکن است در آن تحول ایجاد شود. همچنین فرهنگ مجموعه اعتقادات، باورها و رفتارهای انسانی و چگونگی برخورد افراد با یکدیگر است.

ملکی اضافه کرد: ما وارث شرایطی هستیم که در طول زمان به عنوان باورهای اجتماعی پذیرفته شده اند لذا بایستی از این فرهنگ ها پاسداری کرده نه اینکه فرهنگ را به شکل دستوری درآوریم.

وی با بیان اینکه برای پاسداشت مقوله های فرهنگی بایستی به قانون روی آورد اظهار اشت: اگر در جامعه مطیع قانون باشیم توانسته ایم فرهنگ را به صورت کامل حفظ کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد افزود: زمانی گرفتاری های اجتماعی در جامعه بروز پیدا می کنند که افراد از هنجارهای اجتماعی ادول کنند و با قانون نامهربان باشند در حالیکه ارسطو به رعایت قانون تاکید کرده و می گوید برجسته ترین ناموس اجتماعی قانون است.

ملکی منبع وضع قانون را در جوامع غربی عرف اجتماع دانست و گفت: در جوامع دینی غیر از عرف اجتماع، باورهای دینی منبع وضع قانون هستند لذا مجموع عرف اجتماع و باورهای دینی فرهنگ را تشکیل می دهند.

وی یادآور شد: برای کمک به دولت در راستای ارتقاء فرهنگ بایستی جامعه را بیشتر قانونمند کرد و خود را بالاتر از قانون ندانیم.

کد خبر 2565279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha