۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۹:۰۱

گزارش خبری/

مبارزه با ام اس رویا نیست/کاهش سن مبتلایان در خراسان شمالی

مبارزه با ام اس رویا نیست/کاهش سن مبتلایان در خراسان شمالی

بجنورد - گرچه سن مبتلایان به بیماری ام اس و تعداد مبتلایان به این بیماری روز به روز در حال افزایش است اما شماری از این بیماران می گویند که مبارزه با ام اس رویا نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، بیماری «ام اس» به عنوان یکی از شایع ترین بیماری های امروز در کشور، بیماری است که سبب اختلالات حسی، ضعف عضلانی، بینایی و ... شده و سیستم ایمنی بدن را بر علیه خود بدن وارد فعالیت می کند و به همین دلیل به عنوان یک بیماری خود ایمن شناخته شده است.

آگاهی بخشی کافی در مورد شیوع بیماری ام اس و راههای درمان آن می تواند موجب تقویت روحیه مبتلایان به این بیماری شده و علاوه بر ایجاد آرامش روانی، امید به بهبودی را در آنان تقویت کند.

شماری از بیماران ام اس در خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار مهر از نحوه مبتلا شدن، راههای درمان و مشکلات این بیماری سخن می گویند.

تقویت روحیه سدی در مقابله با ام اس

انیسه، دختر 23 ساله بجنوردی یکی از هزاران بیمار مبتلا به ام اس است؛ او که ظاهرا از روحیه بسیار خوبی برخوردار است در باره بیماریش به خبرنگار مهر می گوید: قریب به چهار سال قبل بود که بدون هیچ دردی، دست هایم ناگهان به گونه ای بی حس شد که دیگر قادر به نگهداری هیچ چیزی در دستانم نبودم، تشخیص پزشک در مبتلا شدنم به بیماری ام اس، مرا در بهت فرو برد.

وی ادامه داد: پس از مراجعه به پزشک، متوجه بروز خفیف بیماری ام اس در وجودم شدم که اقدام به موقع برای درمان، در جلوگیری از پیشرفت بیماری ام بسیار موثر بود.

انیسه افزود: افرادی که به بیماری ام اس مبتلا شده اند، نباید با بزرگ کردن این بیماری، روحیه خود را از دست داده و به خود استرس وارد کنند، بلکه با تقویت روحیه خود، باید سدی برای مقابله با این بیماری ایجاد کنند.

وی گفت: در طول این چند سال، بیماری ام اس نه تنها معضلی در زندگی ام نشد بلکه دلیلی شد تا برای پیشرفت در زندگی تلاش کنم و با شرکت در کلاس های مختلف ورزشی، روحیه خود را شاد و قوی نگه دارم.

انیسه یادآور شد: حضور در بین اعضای انجمن بیماران ام اس، مرا با کسانی آشنا کرد که با این بیماری کنار آمده اند و این امر در در پذیرفتن این بیماری و تلاش برای خاموش کردن آن در وجودم موثر بود.

بیماری ام اس

باور به بهبودی و ایستادگی در برابر ام اس

مجید ۲۸ ساله که یکی دیگر از اعضای انجمن بیماران ام اس خراسان شمالی  است نیز در باره بیماریش به خبرنگار ما می گوید که  در سن ۲۲ سالگی به بیماری ام اس مبتلا شده است و آغاز این بیماری با فلج شدن سمت چپ بدنش همراه بوده است.

وی با بیان اینکه برای درمان بیماری اش چهار سال دارو استفاده کرده است، می گوید: تلاش برای بهبودی و باور به اینکه در مقابله با این بیماری پیروز خواهم شد و ام اس نمی تواند مرا از زمین گیر کند، موجب شد تا هر سال نتایج «ام آر آی» و سایر آزمایشاتم  مراحل پیشرفت بهبودی ام را نشان دهد.

مجید بیان کرد: در سال پنجم بیماری ام، علائم ام اس دیگر در من دیده نشد و در حال حاضر دیگر از هیچ دارویی استفاده نمی کنم .

وی گفت: بیماران ام اس باید ظرفیت پذیرش بیماری را برای کمک به درمان خود فراهم کنند و بدانند که گوشه گیری و منزوی شدن و تلاش نکردن برای زندگی چاره کار و راه درمان نیست.

استرس؛ تشدید کننده بیماری ام اس

رحمانی ۳۲ ساله که پدر سه فرزند نه ساله، پنج ساله و یک ساله است، در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید که دو سال است به بیماری ام اس مبتلا شده و به شدت از وجود این بیماری رنج می برد.

وی در مورد بروز بیماری ام اس که با بی حس شدن دستهایش آغاز واکنون این بی حسی به پاهایش نیز رسیده است، می گوید: پیش از بروز بیماری ام اس با موتور سه چرخ میوه فروشی می کردم، اما با مبتلا شدن به این بیماری توانایی و اشتیاقم را برای کار کردن از دست داده ام.

وی با اشاره به اینکه جزو مددجویان تحت پوشش کمیته امداد خراسان شمالی است، می گوید که ماهیانه ۶۰۰ هزار ریال مستمری از کمیته امداد دریافت می کند که این رقم حتی پول قبوض آب و برق و تلفن منزلش نمی شود

بیماری ام اس.

رحمانی با بیان اینکه هم اکنون به همراه خانواده در حیاط پدری اش که در یکی از محلات حاشیه شهر بجنورد است زندگی می کند،  رنج بیماری ام اس را از یک سو و مشکلات سخت مالی را از سوی دیگر، بزرگترین دغدغه و ناراحتی روزانه اش می داند و می گوید: این امر موجب شده تا زندگی خانوادگی ام نیز در معرض از هم پاشیدگی قرار بگیرد.

او می گوید: وجود مشکلات اقتصادی، دغدغه های خانوادگی و استرس هایی که در طول روز با آنها دست و پنجه نرم می کند به تشدید بیماری اش انجامیده و سلامتی اش را بیش از پیش به خطر انداخته است.

رحمانی در ادامه مبارزه با بیماری ام اس را نیازمند آرامش فکر، دوری از استرس و نگرانی های روزمره می داند و می گوید:  متاسفانه با وجود گرفتاری هایی که دارم وجود این موقعیت برای من رویایی بیش نیست.  

کاهش سن مبتلایان به بیماری ام اس

مسوول انجمن بیماران ام اس خراسان شمالی نیز در گفت وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه سن بروز بیماری ام اس در برخی استان ها پایین آمده است، بیان کرد: بروز بیماری ام اس در خراسان شمالی از ۲۵ سال به بالا است.

خرید یکی از اقلام داروهای خارجی که نیاز برخی از بیماران ام اس است، هفت میلیون ریال تا ۱۲ میلیون ریال هزینه می خواهد.سهیلا پیدا افزود: از نظر آسیب شناسی بیماری ام اس غلاف پوششی سلول های عصبی را در سیستم اعصاب مرکزی تخریب می کند که این امر موجب بروز اختلال در سرعت هدایت عصبی در سلول ها شده و عامل بروز علائم بیماری است.

وی با اشاره به اینکه بیشتر اعضای انجمن بیماری ام اس استان افرادی تحصیل کرده هستند و در اوج جوانی با این بیماری مواجه شده اند، افزود: بیشتر این افراد به اشتغال نیاز دارند چرا که پیگیری برای درمان به هزینه های زیادی نیاز دارد.

پیدا تصریح کرد: کیفیت زندگی، پذیرش بیماری، آرامش و دوری از استرس در بهبود مبتلایان به ام اس می تواند نقش مهمی را ایفا کند.

بیمه هزینه داروهای خارجی را تقبل نمی کند

پیدا گفت: ۹۰ درصد هزینه داروهای ایرانی که بیماران ام اس نیاز دارند را بیمه تقبل می کند اما برای بیمارانی که به داروهای خارجی نیاز دارند هزینه ای از سوی بیمه تعلق نمی گیرد.

وی می افزاید: گرانی داروهای بیماری ام اس باعث شده تا بیشتر مبتلایان به این بیماری عطای درمان را به لقای آن ببخشند.

وی ادامه داد: تنها خرید یکی از اقلام داروهای خارجی که نیاز برخی از بیماران ام اس است، بین هفت تا ۱۲ میلیون ریال هزینه می خواهد.

پیدا با گلایه مندی از بسته جدید خدماتی حمایت خاص از بیماران ام اس، گفت: این بسته حمایتی با گذشته هیچ فرقی نکرده است و به همین دلیل انجمن در راستای بهبود این وضعیت تلاش و پیگیری لازم را انجام می دهد.

بیماری ام اس

وی با تاکید بر اینکه انجمن برای تحت پوشش قرار دادن بیماران ام اس به حمایت خیران نیاز دارد، افزود: انجمن حمایت از بیماران ام اس خراسان شمالی در سال ۸۵ راه اندازی و در حال حاضر ۲۶۴ عضو دارد که ۲۰۱ نفر آنها خانم هستند.

مبتلایان به بیماری ام اس جزو بیماران سرپایی

کارشناس بیماران خاص دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر، بیان کرد: گرچه بیماری ام اس جزو بیماری های خاص است اما مبتلایان به این بیماری جزو بیماران سرپایی محسوب می شوند.

مهری فرشاد با اشاره به اینکه تقبل هزینه داروهای خارجی از سوی بیماران ام اس در تعهد بیمه نیست، ادامه داد: ۶۰ درصد بیماران ام اس از داروهای ایرانی استفاده می کنند و اینکه در برخی بیمارها تغییر نوع دارو ممکن است بحران و استرس برای بیمار ایجاد کند، پزشک سعی می کند برای جلوگیری از آن تغییری در دارو از نوع ایرانی به خارجی نداشته باشد.

وی با اشاره به سه نوع داروی خارجی برای بیماران ام اس، بیان کرد: بر اساس تشخیص انجمن بیماران ام اس، قسمتی از هزینه خرید برای بیمارانی که از لحاظ مالی کم بضاعت هستند از سوی معاونت غذا و دارو و قسمتی نیز از سوی انجمن ام اس پرداخت می شود.

فرشاد با بیان اینکه شیوع بیماری ام اس در خانم ها بیشتر دیده شده و در حال حاضر کمترین سن بیمار مبتلا به ام اس در این استان ۱۷ سال است، گفت: به خانم ها توصیه می شود که در محیط های استرس زا قرار نگیرند و هر ساله سطح ویتامین دی خود را چک کنند.

وی داشتن روحیه مناسب و دوری از استرس را در بهبود بیماران به ام اس موثر دانست و گفت: بیشتر کسانی که درون گرا و دارای مشغله فکری زیاد هستند به این بیماری مبتلا می شوند.

به گفته او بیماری ام اس از بیماری هایی است که کمبود دیتامین D نقش مهمی در بروز و تشدید آن دارد و به همین دلیل است که مبتلایان به ام اس که ویتامین D خونشان پایین است، دچار حملات بیشتری می شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، انجمن ام اس خراسان شمالی در بین 31 استان کشور رتبه دوم را دارد.

کد خبر 2572630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha