۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۸:۴۷

ساختمان فیلمخانه با تاخیر آماده می‌شود/ ادامه روند ترمیم فیلم‌ها

ساختمان فیلمخانه با تاخیر آماده می‌شود/ ادامه روند ترمیم فیلم‌ها

مدیر فیلمخانه ملی ایران بیان کرد بازسازی ساختمان فیلمخانه ادامه دارد و نسبت به زمان قبلی اعلام شده کمی با تاخیر آماده بهره برداری می شود.

لادن طاهری مدیر فیلمخانه ملی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به این که روند ساخت ساختمان فیلمخانه ملی همچنان ادامه دارد، گفت: امیدوارم طبق اعلام مسئولان ساختمان فیلمخانه ملی به زودی آماده بهره برداری شود.

وی در پاسخ به اینکه در گذشته اعلام شده بود ساختمان فیلمخانه تا پایان سال ۹۳ آماده می شود چرا این اتفاق نیفتاد؟ توضیح داد: خبر آماده سازی ساختمان فیلمخانه ملی را به نقل از معاون اداری مالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کردم. این معاونت به ما اطمینان داده بود که تا پایان سال این ساختمان آماده بهره برداری است و من نیز آن را نقل کردم. البته نباید فراموش کنیم که پایان سال بخش مالی برای هر وزارتخانه پایان خرداد ماه است به همین دلیل براساس گفته های معاون مالی وزارت ارشاد زمان برای به پایان رساندن امور ساختمان فیلمخانه باقی است.

مدیر فیلمخانه ملی با اشاره به اینکه روند ساخت فیلمخانه همچنان ادامه دارد، بیان کرد: کسانی که به موزه سینما سر زده باشند، به خوبی می بینند که روند ساخت ساختمان همچنان ادامه دارد و ما امیدواریم با کمی تاخیر هرچه سریعتر ساختمان مورد نظر آماده استفاده شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا هنوز روند ترمیم فیلم های قدیمی سینمای ایران توسط فیلمخانه ملی دنبال می شود یا خیر؟ توضیح داد: سال گذشته فیلم های «اون شب که بارون اومد» به کارگردانی کامران شیردل و «گاو» به کارگردانی داریوش مهرجویی ترمیم و آماده نمایش شد. در حال حاضر تعداد دیگری از فیلم های سینمای ایران در دست ترمیم است که بعد از پایان کار نام آنها اعلام می شود.

طاهری در پایان تاکید کرد: روند ترمیم فیلم‌های قدیمی زمان‌بر و پرهزینه است، به همین دلیل نمی توان زمان دقیقی برای به پایان رساندن ترمیم آثار اعلام کرد ولی روند ترمیم فیلم های قدیمی توسط فیلمخانه ملی همچنان ادامه دارد.

کلنگ احداث محل جدید ساختمان «فیلمخانه ملی ایران» بیش از ۱۵ سال قبل در باغ فردوس و در مجاورت موزه سینمای ایران به زمین زده شد و در تمام این سال‌ها ظاهرا مشکلات اعتباری و تغییرات مدیریتی باعث شده تا این ساختمان تکمیل نشود.

«فیلمخانه ملی ایران» بیش از ۴۰ سال عمر دارد و فرخ غفاری سینماشناس، منتقد و کارگردان، بانی اصلی تشکیل این فیلمخانه بوده و در سال‌های پایانی دهه ۱۳۳۰، لزوم برپایی تشکیلاتی به منظور حفظ و نگهداری، سامان ‌دهی، آماده ‌سازی و عرضه و نمایش آثار سینمایی در مطبوعات مطرح شد. در پی آن مجمعی به ‌نام «کانون فیلم» در ۱۳۳۸ تشکیل شد که بعدها تحت‌ عنوان «آرشیو فیلم ایران» و در ۱۳۵۲ به‌ نام «فیلمخانه ملی ایران» خوانده شد. پس از یک وقفه طولانی از سال ۱۳۶۳ با تدوین برنامه‌های عملی و بهره‌ گیری از تجربیات فیلمخانه‌ های معتبر جهانی، فیلمخانه ملی ایران جان تازه ‌ای یافت و فیلمخانه ملی به‌ عنوان یک مرکز اطلاع ‌رسانی، با هدف نشر و عرضه دانش و فرهنگ سینمایی، جایگاه خود را در کشور بازیافت.

کد خبر 2575678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha