۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۹:۰۰

مهر گزارش می دهد؛

فرصت ۲ ماهه به کارخانه تولید پودرماهی/بیماریهای تنفسی افزایش یافت

فرصت ۲ ماهه به کارخانه تولید پودرماهی/بیماریهای تنفسی افزایش یافت

قشم - کارخانه پودر ماهی که موجب بروز مشکلات زیست محیطی و البته انتشار بوی بسیار بد در شهر سوزا شده این روزها در صدر دغدغه زیست محیطی مردم این منطقه قرار گرفته و سلامتی مردم را با خطر مواجه کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر،روز گذشته حدود ۴۰ نفر از مردم سوزا به دلیل بوی تعفن واحد تولیدکننده پودر ماهی مقابل فرمانداری قشم تجمع کردند و پس از مدتی تعدادی از آنان با فرماندار وارد مذاکره شدند.

سیدعلی آقایی یکی از شهروندان سوزا در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: مردم سوزا سالهاست از وضعیت بوی تعفن ماهیان و کارخانه خشک کردن ماهیان در این منطقه اظهار ناخرسندی می کند و این در حالیست که نهادهای مختلف نسبت به این واقعه عکس العمل مناسبی را در پیش نمی گیرند.

وی بیان کرد: حتی مسافرانی که از کنار جاده این شهر عبور می کنند نیز نمی توانند چند ثانیه بوی تعفن ناشی از فعالیت خشک کردن کارخانه پودر ماهی را تحمل کنند.

این شهروند سوزا تصریح کرد: اگر چه وجود این کارخانه برای تعدادی از جوانان اشتغالزایی کرده است؛ لیکن امکان افزایش بیماری ها برای مردم و بوی تعفن ناشی از آن، عطای این واحد تولیدی را به لقایش بخشیده است.

یکی دیگر از شهروندان سوزا گفت: مردم سوزا دیگر تحمل این ماجرا را ندارند و از مسئولان می خواهیم به این مسئله رسیدگی کنند.

وی بیان داشت: راهی به جز تعطیلی این واحد و یا کوچ مردم از این منطقه وجود ندارد و مسئولان وظیفه دارند برای مردم کاری کنند.

این شهروند سوزا اظهار کرد: از زمان آغاز به کار این واحد، بیماری های ریوی و آلرژی در میان مردم شیوع و مشکلاتی را ایجاد کرده است.

مردم سوزا همچنین با در دست داشتن پلاکاردهایی که روی آن نوشته شده بود «عدالت، عدالت»، «هوای سالم، حق مسلم ماست» و «محیط زیست کجایی؟» در مقابل فرمانداری و جلسه با فرماندار حاضر شدند.

سازمان محیط زیست و اخطارهای مکرر

رییس حفاظت محیط زیست شهرستان قشم نیز گفت: از چند سال گذشته شرکت تولید پودر ماهی اخطارهای مکرری دریافت کرده ولی به رغم قول های متعدد، تاکنون اقدامی در این رابطه نکرده است.

صادق رستمی در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: فعالیت این کارخانه برای مردم و کارکنان این کارخانه، مشکلات تنفسی ایجاد کرده و اخطارهای متعدد آلایندگی تاکنون راه به جایی نبرده است.

وی با اشاره به فاصله کم این واحد تا شهر، اظهار کرد: عدم احداث و راه اندازی تصفیه خانه ها، نصب بوگیر و بوسوز از جمله مواردی است که منجر به بروز مشکلات فراوان شده است.

رییس حفاظت محیط زیست شهرستان قشم، رعایت کلیه قوانین و مقررات جلوگیری از آلودگی آب، هوا و خاک، جمع آوری و دفع اصولی پساب ناشی ضایعات واحد، احداث انبار مناسب برای نگهداری مواد اولیه مصنوعی، اجرای سیستم بوسوز و بوگیر، تعویض فیلترهای پاک کننده سیستم شست و شوی گاز خروجی و انجام خوداظهاری پایش زیست محیطی را از آخرین دستورات محیط زیست برای رفع آلودگی این واحد اعلام کرد.

ضرب العجل دو ماهه برای شرکت تولید پودر ماهی در شهر سوزا

فرماندار شهرستان قشم گفت: ضرب العجل دو ماهه برای شرکت تولید پدرماهی که در نزدیکی شهر سوزا فعالیت می کند، صادر شده است.

عزت کمال زاده در گفتگو با خبرنگار مهر بیان داشت: بوی متصاعد شده از کارخانه تولید پودر ماهی بسیار وحشتناک است و این شرکت تنها ۶۵۰ متر با شهر سوزا فاصله دارد و این در حالیست که این فاصله باید حداقل دو هزار و ۲۰۰ متر باشد.

مردم حق دارند نسبت به بوی تعفن ماهی اعتراض داشته باشند؛ ولی باید تمامی جوانب از جمله اشتغال افراد کارخانه، صیادان و همه افرادی که به نحوی در این محل فعالیت می کنند نیز دیده شود.

وی اظهارداشت: مردم حق دارند نسبت به بوی تعفن ماهی اعتراض داشته باشند؛ ولی باید تمامی جوانب از جمله اشتغال افراد کارخانه، صیادان و همه افرادی که به نحوی در این محل فعالیت می کنند نیز دیده شود.

فرماندار قشم گفت: در جلسه روز گذشته با اعضای شورای اسلامی شهر سوزا مقرر شد علاوه بر کاهش تولید به ۱۰۰ تن، ساعت کاری این کارخانه از هفت صبح تا ۱۴ باشد.

وی ادامه داد: تصفیه فاضلاب، نصب بوگیر و بوسوز از ملزومات جلسه فرمانداری با کارخانه تولید پودر ماهی بود و برای نظارت به موضوعات فوق، مامور ناظر در محل کارخانه حضور خواهد داشت.

مرگ کودک ۳ ساله، ربطی به بوی تعفن کارخانه ندارد

کمال زاده بیان کرد: مرگ کودک سه ساله که گفته می شود بر اثر استنشاق هوای آلوده این شرکت بوده بی اساس است و طبق شواهد، خواهر این کودک نیز از بیماری ژنتیکی قلبی رنج می برده است.

وی همچنین بستری شدن یکی از شهروندان سوزا در بیمارستان قشم را شایعه خواند و افزود: طبق بررسی های به عمل آمده همچنین شخصی در بیمارستان بستری نشده است.

فرماندار قشم تاکید کرد: پلمب یک کارخانه ساده ترین کار ممکن است؛ ولی باید نفع جمعی تمامی افراد را مد نظر قرار داد تا با کم هزینه ترین راه، بیشترین رضایت برای مردم حاصل شود.

۲ کشته ماحصل فعالیت کارخانه پودر ماهی سوزا

شایان ذکر است حدود چهار سال پیش، دو تن از کارکنان این شرکت بر اثر استنشاق بوی تعفن و نداشتن فیلتر از سوی این کارخانه جان خود را از دست داده اند.

هم اکنون و در زمان ارسال این گزارش، مردم با بخشدار و فرماندار قشم مشغول مذاکره به منظور حل این مشکل هستند. امیدواریم اینبار دستگاه های ذیربط بجای مُسکن، اینبار داروی تلخ پلمپ تا تعطیلی موقت این واحد آلاینده را بخورند تا تحت فشار مردم و مسئولین، شاهد آن باشیم که این کارخانه به هشدارهای محیط زیست و مردم نیز واکنش جدی و عملی بدهد تا دیگر شاهد چنین مشکلاتی در منطقه محروم سوزا نباشیم.

گزارش: نصیر عالیخانی

کد خبر 2575803

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha