۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۹:۱۲

صالحی در گفتگوبا مهر:

۱۰ هزار تن گوشت ماهیان خاویاری در کشور تولید می شود

۱۰ هزار تن گوشت ماهیان خاویاری در کشور تولید می شود

قزوین- رئیس سازمان شیلات کشور گفت: تا پایان برنامه ششم توسعه تولید گوشت ماهیان خاویاری تا ۱۰ هزارتن و خاویار پرورشی به ۱۰ تن خواهد رسید.

سید حسن صالحی در حاشیه سفر به استان قزوین در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار مهر به سوالات مختلفی پاسخ داد.

صالحی در مورد طرح توسعه پرورش ماهی در قفس و آب سدهای کشور گفت: یکی از برنامه های محوری شیلات پرورش ماهی در قفس است که این کار با وسعت بیشتری امسال اجرا خواهد شد.

تولید یک هزار تن ماهی در قفس

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: با توجه به محدودیت منابع آبی به سمت پرورش ماهی در دریا حرکت کرده ایم که در گام اول پرورش ماهی در قفس عملیاتی شده است.

قزوین شیلات

این مسئول بیان کرد: در گذشته مطالعات مقدماتی در این حوزه انجام شده و کارهای تکمیلی آن نیز شروع شده که امیدواریم بتوانیم امسال هزارتن پرورش ماهی در قفس را در دریای خزر، عمان و خلیج فارس عملیاتی کنیم.

وی اصافه کرد: خوشبختانه در پرورش ماهی بویژه سردآبی میزان مصرف آب بسیار کم است و دوباره در چرخه استفاده می شود و بهره برداران در مسیر مصرف آب سدی ایجاد می کنند و از همان آب در کشاورزی با ایجاد استخر و کانال برای پرورش ماهی اسنتفاده می کنند که این روشها می تواند موجب بالا رفتن درآمد کشاورزان شود.

توسعه تولید شیلات و ایجاد اشتغال در سواحل

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه برای جلوگیری از صید غیرمجاز چه برنامه ای پیش بینی شده اظهارداشت: در حال حاضر به دلیل نبود اشتغال در برخی مناطق ساحلی با پدیده صید غیرمجاز روبرو هستیم که برای پیشگیری هم باید برنامه داشته باشیم تا روند تولید دچار مشکل نشود.

وی تقویت یگان حفاظت برای جلوگیری از صید غیرمجاز را از دیگر برنامه های سازمان شیلات در سال جاری ذکر کرد و گفت: یگان حفاظت در سازمان شیلات ایجاد شده و در حال تجهیز است که با صید غبرمجاز در مناطق بخصوص ساحلی برخورد شود.

صالحی اظهارداشت: هر چند با تصویب فرمانده کل قوا ستاد حفاظت تشکیل شده و فعالیت می کند اما در کنار این کنترل باید کارها را به سمت روش های پیشگیرانه هدایت کنیم که در این راستا به دنبال ایجاد اشتغال برای ساحل نشینان و توسعه پرورش ماهی در سواحل کشور هستیم که این کار از رویکردهای جدی است.

رئیس سازمان شیلات کشور گفت: بر اساس برنامه تدوین شده توسعه پرورش ماهیان خاویاری و استخوانی در شمال و در جنوب هم پرورش ماهیان دریایی جنوب و میگو از برنامه هایی است که اجرایی شده است و توسعه خواهد یافت که این کار به توسعه اشتغال کمک می کند.

وی اضافه کرد: موفقیت در اجرای این طرح ضمن ایجاد اشتغال برای ساکنان سواحل می تواند از صید غیر مجاز هم جلوگیری کند.

صالحی در مورد غذای تولید شده در کارخانه غذای آبزیان هم گفت: در این زمینه مذاکراتی با سازمان دامپزشکی صورت گرفته و دستورالعملی در حال تهیه است تا با نظارت بیشتر کیفیت تولید غذای ماهی بهبود پیدا کند.

آکواریوم

تولید ماهیان زینتی بیشتر می شود

این مسئول تولید ماهیان زینتی را از دیگر فعالیتهای شیلات ذکر کرد و یادآورشد: ماهیان زینتی از کارهای جدید است که به شدت گسترش یافته و در کشورهای حاشیه خلیج فارس و شمال و جنوب کشور هم بازار خوبی دارد که در تولید این نوع ماهی استانهای گیلان، مرکزی، قزوین و اصفهان گامهای خوبی برداشته اند که باید تداوم یابد.

وی اضافه کرد: سازمان شیلات هم در حمایت از تولید ماهیان زینتی جدی است و با پشتیبانی لازم تلاش می کند تا بتواند زمینه افزایش ماهیان زینتی را فراهم کند زیرا با گسترش این نوع تولید ارز قابل توجهی وارد کشور خواهد شد.

صالحی یادآورشد: در شرایط کنونی استفاده از آکواریوم و ماهیان زینتی در خانه ها و محیط های اداری و منازل آرامش بخش است و به لطافت فضا کمک می کند و اگر این گرایش بیشتر شود باید بستر تولید بیشتر مهیا شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در زمینه تولید ماهی خاویاری اظهارداشت: در خصوص ماهیان خاویاری بحث جدی است و از ۱۲ سال قبل پرورش این نوع ماهیان برای حفظ نسل و تولید خاویار مورد توجه قرار گرفته است.

وی بیان کرد: در سال گذشته بیش از یک تن خاویار پرورشی به خارج صادر شد و امسال پیش بینی می شود دو تن خاویار در این حوزه تولید شود که سهم استان قزوین ۱۴ کیلوگرم بود.

صالحی گفت: در سال گذشته تولید ماهی خاویاری در چند مرکز صورت گرفت که عمده آنها در استان های گیلان و مازندران بود و امسال هم در این مناطق دو مزرعه جدید افتتاح می شودکه کار مقدماتی آنها آغاز شده و دو واحد دیگر بزودی فعال می شود.

پرورش ماهی قزل آلا در منزل

تولید ۱۰ هزارتن ماهی خاویاری

این مسئول گفت: در سال گذشته ۹۰۰ هزار تن محصولات شیلاتی در کشور تولید شد که ۳۸۰ هزار تن از محل آبزی پروری و مابقی از سدها تامین شده است.

صالحی بیان کرد: تامین بچه ماهی سالم و نسل اف یک هم در دستور کار شیلات قرار گرفته است.

معاون زویر جهاد کشاورزی اظهارداشت: با برنامه ریزی انجام شده در افق چشم انداز و برنامه ششم توسعه تولید۱۰ هزار تن گوشت ماهی خاویاری و۱۰ تن خاویار پرورشی در دستور کار قرار گرفته که امیدواریم آن را عملیاتی کنیم.

اصلاح ساختار مهندسی استخرها

وی در خصوص اصلاح ساختار مهندسی استخرها گفت: روشهای مهندسی هر روز بهتر می شود و ما هم در این زمینه با استفاده از کارشناسان و روشهای مختلف برای مزارع موجود تلاش کرده ایم با استفاده از مکانیزاسیون و روشهای جدید میزان تولید را بالا ببریم.

صالحی اظهارداشت: خوشبختانه با نشست های متعدد تجهیزات مدرن از روشهایی که از آب چند بار استفاده شود و نیز سیستم اکسیژن دهی بتوانیم تولید را تا چند برابر افزایش دهیم.

کراپ‌شده - پرورش ماهی

 

مدیریت منابع آبی ضروری است

این مسئول گفت: در حال حاضر که با کمبود شدید منابع آبی مواجهیم باید از ظزفیت های موجود به نحو مطلوب استفاده کنیم لذا در مناطقی که مزرعه پرورش ماهی دایر شده باید از روشهای جدید تولید و پرورش ماهی بهتر استفاده شود و از چرخه آب به نحو مطلوب بهره برداری شود.

صالحی بیان کرد: تولید در گذشته در تولید میگو افت و خیز زیادی وجود داشت اما در سال ۹۲ تولید این محصول با ۲۵ درصد افزایش مواجه شد و به میزان ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن رسید.

وی اضافه کرد: همچنین در سال ۹۳ بیش از ۷۰ درصد افزایش تولید میگو داشتیم و این محصول به ۲۵ هزار تن رسید.

این مسئول گفت: برنامه توسعه میگو بویژه در منطقه گمیشان در استان گلستان و جنوب کشور از برنامه های شیلات است که این کار در سواحل جنوب کشور ترویج می شود.

صالحی گفت: برداشت ماهی در خزر به سطح بیولوژیک رسیده اما متوسط گونه ها در برخی گونه ها افزایش برداشت داریم که باید مدیریت شود زیرا در برخی گونه ها مانند ساردین ماهی و فانوس ماهی کاهش برداشت داریم.

صید ماهی در سواحل دریای چابکسر

وی بیان کرد: موج توسعه پرورش ماهی در کشور از موضوعات جدی است و امروز ما حدود ۴۵ درصد از مصرف آبزیان کشور از طریق آبزی پروری تامین می شود که روبه گسترش است.

رئیس سازمان شیلات اظهارداشت: صادرات خاویار زیرمجموعه سازمان "سایتس" است که از تجارت گونه های گیاهی و جانوری در حال انقراض جلوگیری می کند لذا هر گونه محصول خاویاری که بخواهد از ایران خارج شود مشخصات فرم ثبت می شود و کشور مبدا توسط  گمرک آن را بررسی می کند.

وی اضافه کرد: برند خاویار ایران باید حفظ و تقویت شود و ما با توجه به کاهش ماهیان خاویاری که در دریای خزر داشته، تلاش می کنیم پرورش ماهیان خاویاری در قفس در دریای خزر را توسعه دهیم.

صالحی اظهارداشت: خاویار پرورشی دریای خزر چند سالی است که صادر نمی شود اما در گذشته اول بودیم.

کد خبر 2582001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha