۱۴ آذر ۱۳۸۴، ۱۸:۳۴

در خانه هنرمندان ايران

100مستند از موسيقيدانان نواحي ايران نقد مي‌شود

باشگاه تازه تاسيس "دوستداران موسيقي مقامي ايران" از 18 دي ماه آتي هر يكشنبه چند فيلم مستند از مجموعه 100 مستندي كه حميدرضا اردلان از موسيقيدانان نواحي ايران ساخته، به نمايش مي‌گذارد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر "مهر" به نقل از سايت خبري خانه هنرمندان ايران، قرار است محمد رضا اصلاني، مستند ساز صاحب سبك و يك كارشناس موسيقي هر بار به بررسي آثار اين مجموعه از مناظر سينماي مستند و موسيقي مقامي بپردازند. اصلاني كه از پيشنهاددهندگان و طراحان اين مجموعه نقد و نمايش‌هاست، صد فيلم ساخته اردلان را فرصتي براي جستجوي مقام و دستگاه بزرگ موسيقي ايراني دانست و در عين حال به مشاركت دوربين در اين موضوع از طريق سينماي مستند اشاره كرد.

او گفت: "عجالتا اين صد فيلم رپرتوار اول ماست و براي بعد نيز مجموعه مستندهاي مشابهي زير عناوين "موسيقي و زبان" و "موسيقي و معماري" توسط اين باشگاه نمايش داده شده و بررسي مي‌شوند."

سازنده "شطرنج باد" دستاورد اردلان را در 100 مستندي كه از زندگي موسيقيدانان نواحي ايران ساخته مهم قلمداد كرد و مطرح كردن آنها را "واقعه فرهنگي" به حساب آورد.

به گفته اردلان نيز كه پژوهش و توليد مستندهاي يادشده را از سال 1377 آغاز كرده، اين آثار زندگي موسيقيدانان نواحي ايران را به تصوير كشيده و مترصد آن بوده تا ارتباط ارگانيك موسيقي با زندگي آنها و نيز نقش ساز و‌ آواز و اين جنس از موسيقي را بر زندگي‌شان به نمايش بگذارد.

او افزود: "قصد من اين بوده كه با اين فيلم‌ها و از طريق موسيقي، مخاطب را به باطن زندگي اين موسيقيدانان هدايت كنم. در بعضي نقاط ايران اين موسيقي با نوع تفكر ديني آن مناطق مرتبط است، بعضي جاها با كار آنها و در برخي مناطق نيز بيشتر براي شرح يك واقعه تاريخي از موسيقي استفاده مي‌شود. جاهايي هم ممكن است موضوع موسيقي كودكان باشند، مثل گهواره سري‌ها و لالايي‌ها."
 
صد استاد موسيقي مقامي كه اين زير نامشان آمده هر كدام موضوع يكي از مستندهاي حميدرضا اردلان هستند كه از تاريخ ياد شده در تالار بتهوون خانه هنرمندان ايران به نمايش درخواهند آمد:

علي آبچوري، چنگيز عبدي پور، خان محمد آدينه پور، سعدي افشار، احمد اقوام، شكوهي، مرشد احدي، حاج محمد كوچك نژاد، ماشاالله علي اكبري، توفيق علي محمدي، علي آلمه جوقي، عين الدين الماسي، قليچ انوري، ذوالفقار عسگري پور، باي محمد آشتا، علي اسدي، بابايي ديلمي، يحيي باغچقي، علي بهاري، محمد بهمني، پروين بهمني، آراز محمد باخوشي، ماهرخ بالايي، محمد اسحاق بلوچ نسب، ماشاءالله بامري، مراد بامري، محمد بيابانگرد، ماه بي بي، صفر داوودي، عيد محمد داوودي، خان محمد داوودي، يوسف ديبايي، پرويز دردي، نورمحمد درپور، محمد اسحاقي، عاشيق حسن اسكندري، علي اسمي، شيرمحمد اسپندار، علي فتحعلي، داوود فتحعلي بيگي، محمد فردوس، آشورگلدي برزين، حاج گلدي برزين، خله درزي گرماوي، مصلحت گلدوست، رمضان سعدي حداد، حسن ايراني، محمد حسين كيمنه اي، احمد كشواد، قرباني خالدي، شفيع خالدي كيمنه اي، كياني، نظرلي خوجم لي، گيلان خان خوشنواز، طاغان قلي كوچك نژاد، طاغان قليچ كوچك نژاد، عاشيق علي اصغر مرندي، غلامعلي مارگيري، حسين علي مشكين، گلي مصرزاده، حيران خالدي ميرزايي، جعفر محمدي، سهراب محمدي، احمد محسن پور، مراد مرادي، دوست محمد نارويي، رحمك نصرتي، رحمت الله نوري زاده، محمد عمر سامي، دادكريم پيراينده، غلامعلي پورعطايي، رضا قره داغي، عاشيق فيض الله قره خاني، خليفه غوثي، گلدي محمد قورچايي، ايل محمد قورچايي، جواد رفيعي، ولي رحيمي، مصطفي رحيم پور، مهدي رسولي،‌ غلام علي رسولي، قربان محمد روان، احمدعلي رضايي، رستم رستمي، نواب روهنده، نائب علي صحراروشن، يوسف سليمي، علي سلماني، خداد شكل زهي، ميرزا علي شيروطالبي، رحيم تقوي، شيرويه تارزن مقدم،‌ كليم الله توحدي، مرشد ترابي، مارال يوسفي.

کد خبر 261969

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظریه پرداز هنر IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
      0 0
      من نظریه پرداز هستم و معتقدم که فیلمهای محمدرضا اصلانی خیلی ضعیف است ، اصلانی اصول فیلمسازی را نمی داند و مفهوم را درک نمی کند، هم در فیلم آتش سبز و هم در فیلم شطرنج باد ، پلان های گسسته و معلق و پا درهوا و بی سرو ته را ردیف می کند و اسم آن را فیلم می گذارد .