به گزارش گروه فرهنگ و هنر "مهر" به نقل از ستاد خبري اين جشنواره، تقوايي كه در سالن سينما ساويز كرج سخن ميگفت افزود: "هنر وطني البته هنري است كه قدرت پرواز به فراسوي مرزها را ندارد، ولي هنر ملي نميتواند اينگونه باشد."
وي با بيان اينكه "موضوع بد براي فيلمسازي وجود ندارد" گفت: "نگاه به موضوعات است كه ممكن است خوب يا بد باشد." كارگردان فيلم "اي ايران" به جوانان توصيه كرد براي شروع به نوشتن فيلمنامه به فكر نوشتن چيزي به اسم فيلمنامه نباشند، بلكه ابتدا همان داستان موجود در ذهن خود را بدون توجه به بحثهاي فني بنويسند و خودسانسوري نكنند.
وي ادامه داد: "بد نيست كه براي شروع به نوشتن يك جاي دنج براي خود انتخاب كنيد كه البته لازم نيست حتما يك اتاق شخصي باشد، بلكه كنج پارك يا گوشه مسجد هم ميتواند جاي دنجي باشد." تقوايي با بيان اينكه فيلمنامهنويسي در سالهاي اخير به صورت بخشي از ادبيات درآمده است اظهارداشت: "نيما يوشيج تاثير بسزايي در ذوق و سليقه و انديشه ما داشت و او بود كه فرهنگ ادبي ما را تغيير داد و باعث شد فيلمهاي ما هم به تبعيت از ادبيات تحول پيدا كنند."
كارگردان فيلمهاي "ناخدا خورشيد" و "كاغذ بيخط" اضافه كرد: "نيما ميگفت لازم نيست فقط هر كس كه فن شعر دارد شعر بگويد، بلكه بايد هر كسي كه حرفي براي گفتن دارد شعر بگويد و اين بود كه هنر دوباره به اصل خودش يعني "زندگي" برگشت و به ما فهماند كه لازم نيست براي يافتن نوابغ فقط در گذشته دنبال آنان بگرديم، بلكه امروز هم ميتوان نوابغي پيدا كرد."
نظر شما