مهرداد راياني مخصوص، ضمن بيان اين مطلب به خبرنگار تئاتر "مهر"، برنامه هاي خود را در زمينه انتشارات و پژوهش مركز هنرهاي نمايشي شرح داد : علاقمندي من در بين تمام فعاليتهايي كه درحوزه تئاتر انجام دادم، نويسندگي با تمام شقوق مربوط به آن است . اگر شرايط جوري بود كه مي توانستم فقط بنويسم ، خودم را به عنوان نمايشنامه نويس تعريف مي كردم ولي چه كنم كه اين شرايط نه براي من كه براي هيجكس محيا نيست . ضمن اينكه در حوزه اجرايي اگر بتوانم كمكي به تئاتر بكنم بي دريغ انجام مي دهم . نمي گويم شرايط ايده آلي را براي آن فراهم مي كنم ولي تاكيدم در اين بوده كه تئاتر رااز اين وضعيتي كه دارد دوقدم جلوترببرم . اگر در جاهاي مختلفي سرك كشيدم ، فقط حوزه تئاتر را دنبال كردم و الان كه در مركز هنرهاي نمايشي هستم . اولين بار است اين سمت را مي گيرم واينكه چقدر مي توانم موثر باشم بايد يكي دو ماه بگذرد تا بتوانم ارزيابي دقيقي روي آن انجام دهم .
مدير انتشارات و پژوهش اداره كل هنرهاي نمايشي گفت : بالاخره بايد كسي پاسخگوي نياز هنرمندان باشد. من قبلا اين تجربه را در دانشگاه آزاد داشتم ومجبور بودم زمان هايي را در دانشگاه باشم تا مشكل دانشجويان برطرف شود. شايد بعضي كارها به مذاق آدم خوش نمي آيد، ولي وقتي قول دادي بايد پاي آن بايستي . تعارف ندارم و اگر از روي دلم نبود نمي آمدم. يكي از شروطي كه من براي پذيرش اين مسئوليت داشتم، گذاشتن وقت كافي براي اجراي تئاتر بود. من هم مانند هنرمندان ديگر منتظرم تا فرصت اجراي كار به من داده شود تا نمايشنامه اي را كه در ذهن آماده كردم، اجرا كنم.
مهرداد راياني مخصوص
وي افزود : در دوره هاي قبل انتشارات و شوراي كتاب ازهم جدا بودند . من پيشنهاد دادم كه اين دو شورا در هم ادغام شوند . چون اگر قرار باشد كتابي چاپ بشود بايد انتشارات هم در اين باره نظر بدهد . شوراي پژوهش به مدد خانم تقيان تا همين يك ماه پيش كه من آمدم ، منتج شده بود به توليد فصلنامه تئاتر ، كه ما با يك بازنگري توسط شورا آن را دوباره شكل داديم . آقاي خاكي مانند گذشته فصلنامه تئاتر را درمي آورد . درحوزه توليداتي و پژوهشي نيز اين شورا تصميم گيرنده است . ما سعي كرديم تا آيين نامه اي را به تصويب برسانيم كه در آن مشخص شود محتواي توليدات پژوهشي ما چيست . بعد از آن اعلام خواهيم كرد كه دوستان در چه زمينه اي براي ما آثار پژوهشي بياورند . يكي از مشكلات بزرگ ما درآثار پژوهشي اين است كه خط سير درستي در برنامه هايمان نداريم . يك نگاه كلان نگر، نمي گويم هرگز ، ولي كمتر وجود داشته . ما اگر بتوانيم در همين چهار سال خط سير تئاترايران را در بعد از انقلاب مكتوب كنيم ، خيلي كار كرده ايم .
وي در پاسخ به خبرنگار تئاتر "مهر" كه پرسيد مهمترين دغدغه شما در بدو ورود شما به اينجا چه بود؟ گفت : اولين كاري كه كرديم تعريف قانوني حوزه نشروحوزه مجلات است . دوم شكل دادن و هماهنگي اين شوراي پژوهشي با اعضاي مجيد سرسنگي ، نصراله قادري، فرزان سجودي ، محمد علي قمري و خود بنده كه با همكاري اين دوستان به سرانجام رسيد.
سپس اضافه كرد: بعد از اين مهمترين دغدغه مركز هنرهاي نمايشي در اين است كه خروجي هاي مفيدي داشته باشد. ما آمده ايم كه اگر هنرمندان، پژوهشگران، روزنامه نگاران و... به ما نمره 20 نمي دهند، حداقل 18 بدهند. ما به فكر حذف هيچ كس نيستيم . بايد به شايسته سالاري بها داد و نظر همه را در آن لحاظ نمود. وقتي شورا تصميم گيرنده باشد، اشتباهات فردي كاهش مي يابد. ما از تلاش خانم تقيان تشكر مي كنيم و كارهاي بعدي امان را در راستاي تلاشهاي گذشته ايشان پيش مي بريم . من اصلا اعتقاد ندارم كه مجله نمايش با عنوان ، دور جديد ، شماره يك دربيايد . بلكه اين مجله را از شماره اي كه باقي مانده در مي آوريم .
نظر شما