حجت الاسلام ثقفي در گفت و گو با خبرنگارسياسي "مهر"، درباره آنچه در هفته هاي اخير درباره جمهوريت و اسلاميت نظام مطرح مي شود، گفت: بايد ديد چه كساني اين مطلب را در اين ابعاد گسترش دادند و آن را تبديل به يك مشغله ذهني در سطح ملي كردند و سئوال اين است چرا اظهار نظر يك عالم در جمعي محدود علمي و حوزوي كه حداكثر در يك روزنامه محلي انعكاس مي يابد ، اينطور بزرگ مي شود و چرا از عالمي كه اكنون در مسافرت حج است ، سخنراني جديدي منتشر مي كنند كه مربوط به 5 سال قبل است!
وي افزود: اين نشان مي دهد كه اين مباحث شكل طبيعي و عادي ندارد، به نظر مي رسد مباحث اخير در مورد جمهوريت، ميدان سازي هاي كذب براي دويدن هاي بي ثمر برخي گروههاي سياسي است.
مردم تقريبا در مقابل اين موج سازي هاي كاذب واكسينه شده اند، واقعا اگر اين گروه براي " جمهور" مردم احترام قائل هستند، چرا هنوز راي مردم در انتخابات اخير رياست جمهوري را نمي پذيرند و مردم را به نفهمي و راي آوردگان را به " پوپوليسم" متهم مي كنند؟ |
ثقفي تصريح كرد: در اين ميان نبايد نقش رقابت هاي دروني جبهه شكست خوردگان انتخاباتي را از نظر دور داشت. وي افزود: به نظر مي رسد نيروهاي انقلاب و دلسوزان نظام به جاي دامن زدن به اين فضا سازي هاي كاذب، بايد ميدان اصلي را بشناسند، امروز مساله كشور مشاركت عمومي و همبستگي ملي براي گسترش عدالت و تعالي مادي و معنوي جامعه است كه اين هم از راه كمك به دولت خدمتگزار محقق مي شود نه اين بحث هاي انحرافي.
اين صاحبنظر در امور سياسي تصريح كرد: مردم و اهل نظر عاقل تر از اين هستند كه تحت تاثير اين بحث ها قرار بگيرند، مردم تقريبا در مقابل اين موج سازي هاي كاذب واكسينه شده اند.
ثقفي گفت: واقعا اگر اين گروه براي "جمهور" مردم احترام قائل هستند، چرا هنوز راي مردم در انتخابات اخير رياست جمهوري را برنمي تابند و مردم را به نفهمي و منتخب ملت را به" پوپوليسم" متهم مي كنند؟
وي افزود: اگر اين آقايان به دنبال نقش و تاثير مردم در حكومت اسلامي هستند ، سراغ مردم را در مسافرت هاي استاني رئيس جمهور بگيرند تا نسبت شان را با اسلام حقيقي دريابند و سراغ مردم خواهان را در انقلاب مديريتي دولت نهم عليه مديريت تكنوكراتي تحميل شده به نظام و انقلاب در سالهاي گذشته بگيريد.
ثقفي خاطر نشان كرد: دو نظر در مورد حكومت در اسلام وجود دارد، يك نظر مي گويد اسلام حداقل در عصر غيبت الگويي براي حكومت ارائه نداده و اين نظرعملا به نفي نظريه ولايت فقيه امام (ره) منجر مي شود.
وي افزود: البته كساني هم در همين مبارزات اخير انتخاباتي از اين مساله دم زدند، كساني خود را همراه امام هم مي دانستند و ديديم كه ملت با آنها چه برخوردي كرد.
ثقفي ادامه داد: نظر دومي كه درباره حكومت در اسلام وجود دارد، اين است كه اسلام براي همه زمان ها از جمله عصر غيبت، براي همه نيازهاي بشر از جمله مهمترين آنها يعني ، حكومت، يك الگوي مضبوط الهي پيشنهاد كرده است.
اگر به دنبال نقش و تاثير مردم در حكومت اسلامي هستند ، سراغ مردم را در مسافرت هاي استاني رئيس جمهور بگيرند تا نسبت شان را با اسلام حقيقي دريابند و سراغ مردم خواهان را در انقلاب مديريتي دولت نهم عليه مديريت تكنوكراتي تحميل شده به نظام و انقلاب در سالهاي گذشته بگيريد |
وي تصريح كرد: دعوايي كه امروز ميان جمهوريت و اسلاميت به راه انداخته اند، ناشي از دو مغالطه است، يكي مغالطه ميان كل و جزء به اين معنا كه جمهوريت را كه مي تواند جزئي از اسلاميت باشد، جدا مي كنند و آنگاه افراد را مجبور به انتخاب يكي از اين دو مي كنند و دومين مغلطه را "ناشي از اشتراك لفطي بين جمهوريت و مفاهيم مشابه در جهان" دانست.
وي افزود: اينكه بگوييم ولي فقيه مباني مشروعيت خود را از امام زمان (عج) و اسلام مي گيرد هيچ منافاتي با اين ندارد كه بگوييم مقبوليت ولي فقيه و تحقق خارجي حكومت ديني ، وابسته به مردم است.
وي توضيح داد: حكومت ديني وابسته به اراده تكويني مردم است اما اراده تشريعي مردم در اينجا جايي ندارد، به بيان ديگر خداوند خواستن و نخواستن مردم را در تحقق حكومت ديني ، اراده كرده است و متاسفانه از خلط ميان علم تكوين و تشريع در طول ساليان گذشته ، سوء استفاده هاي زيادي شده است.
اين كارشناس علوم ديني گفت: تشكيل حكومت ديني در عصر غيبت با رجوع به اوامر الهي ، واجب است.
ثقفي تاكيد كرد: رابطه جمهور با اسلام، رابطه تضاد و تباين نيست، رابطه عاشق و معشوق است، اما اگر گروهي به علت آلوده شدن به ويروس هاي فكري- روحي هميشه همه چيز را در بحران و تلاطم و تضاد مي بييند، اين مشكل خودشان است.
وي در پايان اظهار داشت: اكنون در جامعه ما جمهوريت و اسلاميت در پيوندي لطيف و ظريف و مستحكم با هم قرار دارند و هيچ خطر و بحراني متوجه جمهوريت نيست.
نظر شما