۱۹ خرداد ۱۳۹۴، ۱۷:۵۳

وضعیت چای سنواتی کشور ساماندهی می شود

وضعیت چای سنواتی کشور ساماندهی می شود

رشت- معاون اول رییس جمهوری در پاسخ به درخواست کتبی استاندار گیلان، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی را به اقدام برای رفع مشکل چای سنواتی کشور ملزم کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی استانداری گیلان، استاندار گیلان با بیان اینکه معاون اول رئیس جمهوری برای رفع مشکل چای سنواتی انبار شده تدابیر لازم را اتخاذ کرده گفت: معاون رییس جمهوری در نامه ای به وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی، دستورات لازم برای پیگیری و اقدام لازم جهت رفع مشکل چای سنواتی کشور را صادر کرد.

وی با اشاره به اینکه وجود مقادیر چای سنواتی در کشور، همواره از مسایل چالش برانگیز بازار چای به ویژه طی سال های گذشته بوده است اظهار کرد: بنا بر اعلام وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و سازمان استاندارد، ورود چای سنواتی غیرقابل شرب به بازار، نگرانی هایی را برای سلامت مصرف کنندگان در پی داشته است.

نجفی افزود: همچنین عرضه چای سنواتی همزمان با فصل برداشت برگ سبز سبب کاهش قیمت چای تولید سال و اخلال در مکانیزم های بازار شده و خسارات هنگفتی را به تولید کنندگان و به ویژه چایکاران که برگ سبز چای تنها منبع گذران معیشت آن ها است، تحمیل می کند.

استاندار گیلان گفت: چنانچه مسایل ایجاد شده از ناحیه چای سنواتی، از طریق صادرات آن به خارج از کشور در قالب مصارف صنعتی یا امحای آن در یک برنامه زمانبندی مشخص رفع شود، پیش بینی می کنیم تا پایان برنامه ششم بهزراعی باغات چای به عنوان تأمین منابع اصلی تولید، تحت اعمال حاکمیت و نظارت سازمان چای کشور، انجام شود و این امکان به وجود خواهد آمد که بتوان وابستگی چای را برای همیشه از یارانه دولت جدا کرد.

نجفی با اشاره به درخواست از معاون اول رییس جمهور برای ساماندهی وضعیت چای سنواتی افزود: در نامه فوق پیشنهاد شده ابزار اتخاذ خرید آزاد بدون استفاده از تسهیلات و منابع دولتی توسط کارخانجات چایسازی انجام شده تا با بهره گیری از روش های تشویقی و انگیزشی علاوه بر تقویت بخش خصوصی زمینه لازم برای اقتصاد رقابتی و ارتقای کیفی تولید چای فراهم شود.

استاندار با بیان اینکه مشکلات صنعت چای به رییس جمهور انعکاس داده شده تاکید کرد: در سفر هیأت دولت به گیلان، مسائل و مشکلات چایکاران به رییس جمهور انتقال داده شد و رئیس دولت نیز نسبت به بهبود وضعیت این قشر دستورات لازم را داد.

وی با اشاره به اقدامات دولت در حوزه خرید برگ سبز چای و بهزراعی باغات در دو سال گذشته اظهار کرد: اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان یارانه برای خرید چای و پرداخت تسهیلات بهزراعی به چایکاران پس از ۱۰ سال سبب بهبود وضعیت چایکاران و احیای سه هزار هکتار از باغات مخروبه شده است.         

کد خبر 2771903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha