۲۴ دی ۱۳۸۴، ۱۰:۱۴

معاون پژوهش و فناوري وزارت علوم در گفتگو با مهر: اساتيد غريبه با پژوهش صلاحيت لازم براي احراز كرسي آموزش در دانشگاه ها را ندارند

معاون پژوهش و فناوري وزارت علوم در گفتگو با مهر: اساتيد غريبه با پژوهش صلاحيت لازم براي احراز كرسي آموزش در دانشگاه ها را ندارند

آموزش در دانشگاه ها بايد خروجي قطعي يا حداقل صحه گذاري شده و شفاف از پژوهش باشد. آموزش صيقل پژوهش است و پژوهش مقدمه لازم براي آموزش. شخصي كه كار تحقيقاتي نكرده است در آموزش عالي موفق نخواهد بود و صلاح نيست كرسي آموزش در دانشگاه ها به او تعلق گيرد.

آموزش در دانشگاه ها بايد خروجي قطعي يا حداقل صحه گذاري شده و شفاف از پژوهش باشد

دكتر "منصور كبگانيان" در گفتگوي اختصاصي با خبرنگار دانشگاهي "مهر" گفت: در دانشگاه ها بحث كليدي "آموزش" است كه اين "آموزش" با آموزش در دوره هاي دبيرستان و موسسات آموزشي متفاوت است. آموزش در دانشگاه ها بايد خروجي قطعي يا حداقل صحه گذاري شده و شفاف از پژوهش باشد. در واقع مدرسي صلاحيت هاي لازم براي آموزش در دانشگاه ها را دارد كه مرتبا در كارهاي تحقيقاتي شركت كند، مرتبا دانش او به روز و در ارتباط با نيازهاي كشور باشد، در كنفرانس ها و همايش هاي علمي داخلي و بين المللي شركت و مقاله ارائه كند.

شخصي كه كار تحقيقاتي نكرده صلاحيت تدريس در دانشگاه ها را ندارد

وي اضافه كرد: آموزش صيقل پژوهش است و پژوهش مقدمه لازم براي آموزش. شخصي كه كار تحقيقاتي نكرده است در آموزش عالي موفق نخواهد بود و صلاح نيست كرسي آموزش در دانشگاه ها به او تعلق گيرد. شخصي كه فعاليت تحقيقاتي ندارد و فقط درگير آموزش باشد معلوماتش صيقل نخواهد شد و وجودش در دانشگاه پرخطر است. وقتي استادي با پژوهش گره خورده باشد و معلوماتش را به روز ارتقا دهد به طور حتم در كلاس هاي درس از ارائه مطالب تكراري پرهيز مي كند و به خوبي به مناظره علمي با دانشجويان مي پردازد. در نتيجه دانشجويان نيز به درس و استاد درس علاقه مند خواهند بود و تنها به افزايش معلومات علمي خود فكر مي كنند.

شخصي كه كار تحقيقاتي نكرده است در آموزش عالي موفق نخواهد بود و صلاح نيست كرسي آموزش در دانشگاه ها به او تعلق گيرد. جود چنين شخصي در دانشگاه پرخطر است

معاون پژوهش و فناوري وزارت علوم تصريح كرد: دائما به اساتيد تاكيد مي شود در كلاس هاي درس به صورت حل مسئله تدريس كنند و از تدريس يك طرفه پرهيز شود. دانشجويان از اين روش استقبال مي كنند. دانشجويان علاقه دارند در مقابل سوال و تخمين قرار گيرند. اين نوع تدريس ذهن دانشجويان را فعال خواهد كرد.

"كبگانيان" تاكيد كرد: كمتر درسي پيدا مي شود كه نتوان اين روش تدريس را در مورد آن به كار برد. در تمامي دروس امكان تحقيق و پژوهش وجود دارد. اين نوع تدريس و توجه به پژوهش در دوره هاي كارشناسي ارشد و دكتري بيشتر مشاهده مي شود. در دوره هاي تحصيلات تكميلي مقاربت و همسايگي آموزش و پژوهش بيشتر ديده مي شود. در واقع دانشجويان اين دوره ها در كنار آموزش در حال پژوهش و فناوري هستند.

صنعت در قالب همكاري با استاد و استخدام دانشجو بايد به اجراي عملي پايان نامه ها بپردازد. صنعت بايد از مزاياي اين پايان نامه ها استفاده كند 

معاون پژوهش و فناوري وزير علوم تصريح كرد: اينكه گفته مي شود تمامي پايان نامه هاي دوره كارشناسي ارشد بدون در نظر گرفتن اولويت هاي جامعه تصويب و اجرا مي شوند صحيح نيست. اما برخي موضوعات و زمينه هاي كاري وجود دارند كه استاد و دانشجو در آن تفكر خاص تبحر دارند كه ممكن است هيچ اولويتي را در زمان حال در برنگيرد. دهها پايان نامه در اين زمينه خاص كه هر يك در زمان اجرا اولويت اصلي و مطابق با نيازهاي جامعه نبوده اند، مي توانند جرقه اي در جامعه ايجاد كنند و خدمتي مفيد به جامعه صورت گيرد. در واقع با گذشت زمان، نتايج اين فعاليت هاي تحقيقاتي در جامعه ظهور خواهد كرد.

صنعت با استخدام دانشجويان و همكاري اساتيد از مزاياي پايان نامه ها استفاده كند

وي تاكيد كرد: پايان نامه ها بخصوص پايان نامه هايي كه در جهت اولويت هاي كشور تنظيم و اجرا مي شوند بايد مورد حمايت قرار گيرند و اين پروسه اي بسيار جدي است. پايان نامه هايي كه در مسير اولويت هاي جامعه قرار مي گيرند بدون استفاده نبايد بمانند. صنعت در قالب همكاري با استاد و استخدام دانشجو بايد به اجراي عملي اين پايان نامه ها بپردازد. صنعت بايد از مزاياي اين پايان نامه ها استفاده كند.

کد خبر 277530

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha