۲۵ خرداد ۱۳۹۴، ۱۸:۰۰

کمالوندی در مراسم رونمایی از کتاب «از سعدآباد تا لوزان»؛

تفسیر برخی از پروتکل الحاقی در عرصه بین‌المللی مشکل‌ساز می‌شود

تفسیر برخی از پروتکل الحاقی در عرصه بین‌المللی مشکل‌ساز می‌شود

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت:اگر آنچه که در ایران درباره پروتکل الحاقی و کد ۳.۱ تفسیر می‌شود در عرصه بین‌المللی گسترده شود، نه تنها برای کشور ما بلکه برای کشورهای دیگر نیز مشکل‌ ساز می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، بهروز کمالوندی در مراسم رونمایی از کتاب «از سعدآباد تا لوزان» نوشته وحید احدیان مدیر مسئول روزنامه خراسان که بعدازظهر امروز در فرهنگسرای رسانه برگزار شد، با اشاره به بخش‌های مختلف کتاب و اینکه کتاب وقایع را با سرعت دیده است، گفت: نکته مهم این است که در بحبوحه وقایع آنها را تحلیل کنیم.

کمالوندی تصریح کرد: تحلیل‌های عمیق دانشگاهی خوب است اما اگر ایشان نیز اطلاعاتی را که بنده داشتم، در اختیار داشتند، شاید مطالب را طور دیگری می‌نوشت.

وی تاکید کرد: از نکات بارز این کتاب، اشاره به نقش بی‌بدیل مقام معظم رهبری است؛ غنی‌سازی خوب دیده شده و درک درست از شرایط تقابلی که می‌توانست به ضرر کشور تمام شود، ارائه شده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی بیان کرد: مسائلی مانند وقت‌کشی توسط غربی‌ها به درستی مورد اشاره قرار گرفته و اینکه دوستان به فکت‌شیت آمریکایی اشاره می‌کنند در حالی که باید به مذاکره‌کنندگان اعتماد داشته باشند.

کمالوندی همچنین به تلاش کتاب در جهت درک رفتار دو طرف مذاکره‌کننده اشاره کرد و اظهار داشت: مواردی مانند پروتکل الحاقی و کد ۳.۱ با تفسیری که اکنون در ایران وجود دارد، اگر در عرصه بین‌المللی گسترده شود، نه تنها برای کشورمان، بلکه برای‌ کشورهای دیگر نیز مشکل‌ساز می‌شود.

وی درباره قضاوت‌های ذکر شده در کتاب درباره عقب‌نشینی ایران در برهه‌های زمانی مختلف، گفت: اینکه در چه جایگاهی قرار داشته باشیم و چگونه اقتدار و عزت را حفظ کنیم، تعیین‌کننده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین اظهار داشت: در خصوص مذاکره با آمریکا شما گفته‌اید پیشنهاد مشترک آقای صالحی و احمدی نژاد بود، در حالی که این‌طور نیست؛ این پیشنهاد آقای صالحی بود و اگر این پیشنهاد همانطور که مقام معظم رهبری دستور داده بودند، از سوی احمدی‌نژاد رعایت می‌شد، شرایط بهتری فراهم می‌شد.

کمالوندی به برخی از اشکالات فنی دیگر در کتاب نیز اشاره کرد و اظهار داشت: آنچه مطرح می‌شود، انتقاد نیست بلکه اصلاح است. اهمیت فردو در غنی‌سازی نیست، چرا که در بهترین حالت ۱.۵ درصد سوخت بوشهر را تامین می‌کند و اهمیت فردو در زیرزمین بودن و استراتژیک بودن آن است.

 

کد خبر 2779823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha