۲ بهمن ۱۳۸۴، ۲۰:۳۱

با ادامه اعتراض به نتايج انتخابات پارلماني اخير؛

اقليت عربهاي سني هنوز درباره مشاركت در دولت آتي عراق تصميم نگرفته اند

گروههاي اقليت عرب سني عراق اعلام كردند كه به نتايج نهايي انتخابات عراق اعتراض دارند، زيرا اين نتايج باعث نااميدي آنها شده است، آنها هنوز تصميمي درباره مشاركت در دولت آتي نگرفته اند.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از خبرگزاري كويت، ظافر العاني سخنگوي جبهه التوافق وابسته به اقليت عربهاي سني عراق امروز تهديد كرد كه اين حزب در دولت آتي عراق شركت نخواهد كرد، مگر اينكه در جريان راي كساني كه در انتخابات اخير به اين جبهه اعتماد كردند، قرار گيرد.

وي در كنفرانس مطبوعاتي مشترك با طارق الهاشمي دبيركل حزب اسلامي( از احزاب مطرح سني) گفت : نتايج انتخابات پارلماني مانند گذشته ما را نااميد كرد، زيرا بيانگر وزن جمعيتي و سياسي جبهه التوافق نيست.

العاني مدعي شد كه هيئت عالي مستل انتخابات عراق با اعتراضها به شكل گزينشي و جانبدارانه برخورد كرد.

وي گفت:" اين جبهه به نتايج انتخابات اعتراض خواهد كرد، و به تلاشهاي سياسي و قانوني خود براي درخواست كردن كرسي هايي كه به ناحق از دست داده است، ادامه خواهد داد."

العاني درعين حال اذعان كرد كه اين جبهه با وجود اعتراض به نتايج انتخابات، به دنبال نابودي روند سياسي نيست و با نتايج انتخابات به عنوان يك واقعيت عمل خواهد كرد.

الهاشمي نيز گفت : تصميم گرفتيم كه اين نتايج را به عنوان يك واقعيت تلقي كنيم و با آن تعامل مي كنيم، اما به معناي اينكه آن را به رسميت مي شناسيم، نخواهد بود.

وي درباره مشاركت دردولت آتي عراق گفت : " تا امروز درباره مشاركت در دولت آينده تصميم گيري نكرده ايم، و اين تصميم را به كساني كه به ما راي دادند، محول مي كنيم."

الهاشمي درعين حال بر ادامه مشاركت عربهاي سني در روند سياسي تاكيد كرد و گفت : آنچه براي آنها(اقليت) اهميت داردف برنامه دولت آينده است نه تعداد پستهاي وزارتي كه جبهه التوافق (اقليت عربهاي سني) به آن دست خواهد يافت.

جبهه التوافق به رهبري عدنان الدليمي كه شامل چند حزب سني از جمله حزب اسلامي است، در انتخابات اخير 44 كرسي به دست آورده است.

اين در حالي است كه يك عضو هيئت عالي مستقل انتخابات عراق اعلام كرد: از امروز يكشنبه به مدت دو روز شكايت ها به نتايج نهايي انتخابات عراق مطابق قانون دريافت مي شود.
 
"عبدالحسين الهنداوي" عضو اين هيئت گفت :هيئت  قضايي در انتخابات عالي مستقل عراق از امروز يكشنبه شكايت هاي مربوط به نتايج انتخابات پارلماني عراق را تا عصر روز دوشنبه دريافت مي كند.

گروههاي اقليت نحوه تقسيم و توزيع كرسي هاي پارلمان آينده را زير سئوال برده اند، در حالي كه با توجه به اينكه بيش از 60 درصد جمعيت عراق را شيعيان و 15 درصد را كردها، و تنها بيشتر از 10 درصد را عربهاي سني تشكيل مي دهند، كسب 44 كرسي  با توجه به اين درصد نبايد باعث شود كه آنها شفافيت و بي طرف برگزار شدن انتخابات و آراي ائتلاف عراق يكپارچه را زيرسئوال قرار دهند.

کد خبر 280913

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha