۷ بهمن ۱۳۸۴، ۱۴:۴۰

در نشست پرسش و پاسخ فيلم "تقاطع"

سرمايه‌گذاران عرب و عجم "تقاطع" مشخص نشدند

سرمايه‌گذاران عرب و عجم "تقاطع" مشخص نشدند

نشست پرسش و پاسخ فيلم "تقاطع" با اعتراض بازيگران و آهنگساز اين فيلم همراه بود كه از نحوه انعقاد قراردادهاي خود شاكي بودند، چرا كه قرارداد عوامل نشان‌دهنده توليد "تقاطع" با سرمايه داخلي بود، اما چند روز پيش مشخص شد اين فيلم توليد مشترك ايران و يكي از كشورهاي عربي است.

به گزارش خبرنگار سينمايي "مهر"، ابوالحسن داوودي در نشست پرسش و پاسخ فيلم سينمايي "تقاطع" كه شب گذشته در سينما صحرا برگزار شد، در پاسخ به اين سئوال كه آيا خودكشي دختر در اين فيلم برگرفته از خودكشي ويرجينيا وولف در فيلم "ساعت‌ها"ست گفت: "من فيلم "ساعت‌ها" را خيلي دوست دارم و با گوشه چشمي به خودكشي ويرجينيا وولف در اين فيلم، صحنه خودكشي دختر را در فيلم "تقاطع" كار كردم. در همه جا هم اين قضيه را خواهم گفت، چرا كه فيلم "ساعت‌ها" برايم جذابيت داشت. "تقاطع" توليد داخلي است و بخش خصوصي براي اين فيلم سرمايه‌گذاري كرده و ما بدون وقفه، 65 روز كار كرديم، به دليل اين كه فيلم با سرمايه از پيش تعيين شده ساخته شده است."

وي درباره صحنه تصادف در فيلم "تقاطع" گفت: "ما مسير جغرافيايي اين تصادف را مشخص و از جوانب مختلف آن را بررسي كرديم تا هر كدام از اين ماشين‌ها از كدام مسير بايد بيايند و بعد دكوپاژ اوليه را طراحي كرديم و با مشورت‌هايي كه با آقاي اثباتي و بيتا منصوري مدير توليد داشتيم، كار را شروع كرديم. در مجموع براي صحنه تصادف 20 روز وقت گذاشتيم تا اين صحنه را بگيريم و من از همان ابتدا اعلام كردم كه تا صحنه تصادف را نگيريم وارد بخش ديگري نخواهم شد."

ناصر شفق، تهيه‌كننده با تشكر از گروه خوب توليد كه با عشق و سرمايه اندك اين فيلم كار را دنبال كردند، گفت: "در اين فيلم 52 لوكيشن داشتيم و دوستان تلاش زيادي براي اين كار داشتند كه با بودجه محدودي ساخته شود. البته درباره طرح قصه اين فيلم آبان سال 83 بود كه با آقاي داوودي صحبت كردم، تا اينكه شرايط براي ساخت مهيا شد. فيلم "تقاطع" پرمحتوا و جامعه‌شناسانه است."

محمدرضا عليقلي، آهنگساز، با اشاره به اينكه زياد علاقمند به شركت در نشست‌هاي مطبوعاتي نيست، گفت: "به همين دليل سئوالات موسيقي فيلم را پاسخ نمي دهم و آقاي داوودي و آقاي شفق بايد پاسخگوي اين سئوالات باشند. من تنها با اصرار آقاي شفق كه دوستي چندين ساله اي با هم داريم، به اين نشست آمدم، اما دلم مي‌خواهد به نكته اي اشاره كنم. وقتي با ما براي اين كار قرارداد بستيم، توليد داخلي بود و با توجه به سابقه خوبي كه آقاي شفق داشت، كار را پذيرفتيم، اما ناگهان متوجه شديم كه اين فيلم در توليد با يكي ديگر از كشورها مشترك است. در حالي كه وقتي كار توليد مشترك باشد، شرايط كار و نحوه قرارداد فرق مي‌كند و ما بي‌خبر از اين قضايا بوديم!"

بيژن امكانيان هم در ادامه گفت: "سنم اقتضا مي‌كند كه ديگر نقش پدر را بازي كنم. در اين فيلم هم نقش پدر را ايفا كردم و از مجموع كار راضي هستم."

به گزارش "مهر"، فاطمه معتمد آريا هم كه به نحوه قراردادش اعتراض داشت گفت: "من قبل از اين كه درباره نقشم در اين فيلم صحبت كنم، بايد به شرايط قراردادم اعتراض كنم، چرا كه در اين صورت حقوق صنفي من ناديده گرفته مي‌شود. من با وجود احترامي كه براي آقاي شفق قائل هستم و از سال‌ها پيش يكديگر را مي‌شناسيم، ولي بايد اعتراض خودم را در اين جلسه عنوان كنم. من روز گذشته در بازار فيلم براي اولين بار پنل‌هاي فيلم "تقاطع" را ديدم و روي آن محصول مشترك ايران و ART (عربستان) نوشته شده بود. خيلي تعجب كردم، چرا كه در قرارداد ما اين مساله ذكر نشده بود و آقاي داوودي به من گفته بود تهيه‌كننده بخش خصوصي است و ما نمي‌توانيم دستمزد زيادي بدهيم. من هم براي احترامي كه براي آقاي شفق و داوودي قائل بودم براي حمايت از سينما با نصف دستمزد هميشگي قرارداد بستم."

وي افزود: "وقتي ما ساعت‌ها در خانه سينما نشستيم و حقوق صنفي هنرمندان را نوشتيم، حالا حقوق ما اين گونه ناديده گرفته شده است. اين آقايان بايد پاسخگو باشند كه چرا حقوق ما ناديده گرفته شده است."

معتمد آريا در ادامه جلسه درباره نقش خود گفت: "وقتي نقش برايم جذاب باشد آن را بازي مي‌كنم و اين نقش‌ها از زن روستايي گرفته تا نقش زن امروزي را بازي كردم و پذيرش نقش دكتر كودكان در فيلم "تقاطع" به دليل شغل و خودش نبود، بلكه به دليل ارتباطاتي بود كه شخصيت‌ها با هم داشتند."

داوودي در ادامه جلسه به جاي پاسخ به سئوال معتمد آريا و عليقلي اشاره كرد: "من به نحوه اداره جلسه اعتراض دارم، چرا كه به ما گفته بودند ساعت 18 در اين جا حضور داشته باشيم، ولي ساعت 19:15 جلسه شروع شد." مجري هم در ادامه گفت: "دوستان شما را براي ساعت 19 دعوت كرده بودند، اما شما زود آمديد."

به گزارش "مهر"، بهرام رادان از ديگر بازيگران اين فيلم به نحوه قرارداد خودش اعتراض كرد و افزود: "ما عرب و عجم اين كار را متوجه نشديم. درست مثل اين بود كه سوار كشتي شديم، اما در وسط راه كاپيتان عوض شد و الان احساس يك آدم گول خورده را داريم، چرا كه با كمترين امكانات كار كرديم، در حالي كه بايد دو برابر دستمزد مي‌گرفتيم. وقتي عرب در سينماي ايران سرمايه‌گذاري كند، بازيگري كه يك ميليون دريافت مي‌كند بايد 20 ميليون بگيرد." رادان در ادامه گفت: "يك جايي از فيلم هم به دليل اين كه صداي من واضح نبود، مجدداً دوبله كرديم و اين كاملاً در فيلم مشخص است، چرا كه به حسم در آن صحنه لطمه خورده است."

ناصر شفق در جواب اين اعتراض‌ها گفت: "سينماي ايران مشكلات عديده‌اي دارد و ساخت فيلم خوب نيازمند هزينه است و كمتر تهيه‌كننده‌اي حاضر مي‌شود براي فيلم‌هاي سنگين و خوب سرمايه‌گذاري كند. براي فيلم‌هاي ارزشي هم اصلاً تهيه كننده‌اي حاضر به كار نيست. ما از ابتدا قصد نداشتيم با كشور خارجي توليد مشترك داشته باشيم. البته قرار بود شريكي باشد، اما هنوز مشخص نشده بود و من از همان ابتدا دغدغه اين را داشتم كه آيا اين فيلم برگشت سرمايه خواهد داشت يا نه؟ بعد از مدتي قرار شد كه با شركت سبحان فيلم شريك شويم تا سرمايه برگشت داشته باشد، اما در روز پاياني قرار شد كه شريك خارجي باشد. من كار فيلمسازي را كار فرهنگي مي‌دانم و اين كار را به خاطر فيلمنامه خوبي كه داشت، پذيرفتم."

کد خبر 282965

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha