۱۳ تیر ۱۳۹۴، ۱۰:۵۳

واکنش گوش‌شکسته‌ها به یک تصمیم؛

حمید سوریان؛ ژنرال هفت ستاره یا نماد قانون‌شکنی!

حمید سوریان؛ ژنرال هفت ستاره یا نماد قانون‌شکنی!

شورای فنی تیم‌های ملی کشتی فرنگی پس از تصمیم جدید خود که با حفظ و رعایت جایگاه حمید سوریان صورت گرفت، فرایند انتخابی تیم ملی و این نابغه گوش‌شکسته را وارد چالش بزرگی کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، زمانی که اعلام شد حمید سوریان مرد ۷ مداله و طلایی جهان و المپیک قصد دارد در رقابت های  انتخابی تیم ملی برای اعزام به مسابقات جهانی ۲۰۱۵ آمریکا به میدان برود. موجی از رضایت در جامعه کشتی به ویژه متولیان فدراسیون و شورای فنی بوجود آمد که نشان دهنده برتری اجرای قانون انتخابی، بر روند سنتی و منسوخ شده انتصاب متولیان قبلی بود.

بدین ترتیب تمامی اهالی کشتی چشم به تشک رقابتهای انتخابی در مشهد دوختند تا قهرمان ملی کشورمان بار دیگر برای کسب دوبنده تیم ملی بر آن ظاهر شود و ضمن عرض‌اندام برابر حریفان، مجوز حضور در رقابتهای جهانی و کسب سهمیه المپیک را نیز بدست آورد. سوریان نیز طبق روال فرایند انتخابی در محل برگزاری مسابقات حاضر شد، وزن‌کشی کرد و تا یک قدمی تشک کشتی هم آمد ولی در اقدامی عجیب، بنا به دلایلی که فقط خودش می‌دانست، ترجیح داد به میدان نرود.

رعایت شأن قهرمان یا منافع ملی؟
این اتفاق بسیاری از معادلات را بر هم زد و فدراسیون کشتی و اعضای شورای فنی کشتی فرنگی را وارد چالش بزرگی کرد. از یک سو تاکید و پافشاری بر فرایند انتخابی و از سوی دیگر عدم وجود فرنگی‌کار مطمئن و ششدانگ برای اعزام به رقابت های جهانی در وزن ۵۹ کیلو، باعث شد تا شورای فنی جلسه ای فوق‌العاده را تشکیل دهد. در نهایت، این شورا نیز با توجه به برخی مسایل و مستندات حمید سوریان را سزاوار فرصتی مجدد، اما کمی سخت‌تر و طولانی‌تر برای رسیدن به دوبنده تیم ملی دانست و بدین ترتیب گام نخست برای بازگشت قهرمان به میدان برداشته شد.

بر این اساس قرار شد حمید سوریان با حضور مستمر در اردوهای تیم ملی همچنان آمادگی مطلوب روحی و جسمی خود را حفظ کند و با توجه به اینکه وی علاقه و انگیزه فراوانی برای حضور در رقابت های جهانی دارد در تورنمنت بین پیتلاسینسکی  لهستان به میدان برود. البته صراحتا اعلام شد حضور سوریان در این تورنمنت به معنای حضور حتمی و صددرصد وی در ترکیب تیم ملی نیست و او همچنان باید خود را در لیست انتظار مسافران آمریکا بداند.

واکنش‌ها اما به این تصمیم متفاوت بود. عده ای بر این باور بودند که رعایت شأن و منزلت قهرمان ملی و دادن فرصت مجدد به او، یک بازی تبلیغاتی است و شورای فنی و فدراسیون کشتی بیش از هر چیز به اعتبار و منافع شخصی خود می اندیشند. از سویی دیگر هم برخی گوش‌شکسته‌های پیشکسوت هم بر این موضوع پافشاری کردند که منافع ملی حکم می‌کند سوریان به آمریکا اعزام شود و ضمن کسب مدال، خیال همه را بابت کسب سهمیه بازی های المپیک ۲۰۱۶ برزیل آسوده کند. این دسته از موافقان همچنان بر این باورند که سوریان در بدترین حالت و شرایط جسمانی ممکن نیز توان ایستادن روی سکوی دوم یا سوم و کسب حداقل ۸ امتیاز تیمی برای ایران را  در رقابتهای جهانی دارد که مطمئنا این کار از عهده هیچکدام از مدعیان داخلی وزن ۵۹ کیلوگرم بر نخواهد آمد. به ویژه آنکه تمامی رقبای نامدار جهان نیز با بهترین و آماده‌ترین نفرات خود به میدان می آیند.

دوستان دیروز ، دشمنان امروز
حمید سوریان در طول روزهای پرفراز و نشیب خود تا رسیدن به جایگاه کنونی، دوستان و همراهان زیادی در اطراف خود داشت و دارد. اما اتفاقات اخیر چهره واقعی بسیاری از این افراد را آشکار کرد. بسیاری ازهمراهان واقعی حمید از همان لحظه ای که وی از حضور در رقابت های انتخابی سر باز زد ، اعلام کردند هیچکس جای این قهرمان بزرگ و پرافتخار نیست که دلیل این کار را بداند و جای او تصمیم بگیرد. این افراد معتقدند تنها کسی که می تواند جای سوریان در آن لحظه حساس و سخت، تصمیم‌گیری کند باید مثل او هم دارای ۷ مدال طلای جهان و المپیک باشد، در نتیجه کسی اجازه تعیین تکلیف و دیکته کردن کاری را به او ندارد.

از سویی دیگر برخی دوستان و یاران قدیمی که اتفاقا در انتظار فرصتی برای انتقام از متولیان فدراسیون کشتی و کادر فنی تیم ملی هم بودند، زمان را مغتنم شمرده و بدون توجه به حضور سوریان در مرکز این ماجرا به انتقاد از فرصت دادن به این قهرمان پرداختند. این گروه از منتقدان که تا همین دیروز، پشت نام و افتخارات سوریان پنهان شده و با همنشینی مدام با او به دنبال کسب چهره و جایگاه در این عرصه بودند، به محض این اتفاق حتی به دوست و قهرمان خود هم توجهی نکرده و تا توانستند خواسته یا ناخواسته علیه او و شورای فنی تاختند.

این دسته از منتقدان بدون توجه به اینکه شورا فنی فرصت مجدد به همان دوست و قهرمان ملی آنها داده، تا توانستند در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی به این کار ایراد گرفتند و گفتند: "هر که می‌خواهد باشد؛ قانون، قانون است و اما  و اگر ندارد!" غافل از اینکه طرف دیگر این ماجرا قهرمان و دوست و یار همیشگی آنها بود که تا دیروز از نام و عناوین او بهره‌برداری تبلیغاتی می‌کردند.

پایبندی به قانون خوب است، اما...
فدراسیون کشتی از همان ابتدای حضور رسول خادم در راس امور با شعار قانونمندی به میدان آمد و صد البته که برای اجرایی شدن این شعار، چهره‌های بزرگ و شناخته شده‌ای قربانی شدند. از محمد بنا در راس امور کشتی فرنگی گرفته تا مهدی تقوی و احسان لشگری که به دلیل ناکامی در رقابت های انتخابی برای مدتی از صحنه محو شدند. این افراد در طول این سالها چوب قانون و فرایند انتخابی فدراسیون را خوردند، اما چطور شد که برای حمید سوریان چنین اتفاقی رخ نداد و او با چراغ سبز متولیان کشتی روبرو شد؟

بهرام مشتاقی یکی از اعضای شورای فنی کشتی فرنگی در پاسخ به این سوال می گوید: « به تقاضای خود سوریان و ضمنا به خاطر استثنایی بودن وی این فرصت به او داده شد، چون در ورزش حال حاضر ایران چنین قهرمان پرافتخاری وجود ندارد. البته می دانیم این کار نقض قانون خودمان است و ممکن است به ضرر شورای فنی و حتی فدراسیون کشتی باشد، اما به دلیل استثنایی بودن سوریان و این که در شرایط حساس کسب سهمیه المپیک هستیم این فرصت را دادیم. البته هنوز معلوم نیست سوریان انتخاب و حتی به لهستان اعزام شود. در کل ورزش امروز ایران تنها حمید سوریان را داریم که هفت مدال طلای جهان و المپیک را دارد و چون شخصا از ما تقاضا کرده بود، نخواستیم سر این آدم بریده شود. سوریان نامه‌ای به ما داد و گفت اتفاقی برایش افتاده و مانع ادامه کارش در مسابقه انتخابی شده که نمی تواند آنرا بازگو کند. با این حال وی بدون انتخابی و صافی وارد تیم ‌ملی نمی‌شود. این صافی را حضور در جام پیتلاسینسکی گذاشتیم و معلوم هم نیست که او انتخاب شود. صددرصد برای کشتی‌گیر‌ان دیگر این اتفاق نمی‌افتد و چون سوریان مرد افسانه‌ای کشتی ایران است این استثنا را برایش  قائل شدیم.»

اما یکی دیگر از اعضای شورای فنی، نظر متفاوتی دارد. محمد دلیریان به عنوان یکی از مخالفان این اتفاق می گوید: موافق اینکه فرصت دوباره به سوریان داده شود نبودم و در جلسه هم گفتم سوریان باید در انتخابی شرکت می‌کرد. مطمئنا اگر این فرصت به سوریان داده نمی شد، فرایندی که گذاشتیم هم نقض نمی‌شد. به‌ هر‌ حال تصمیمی گرفته بودیم و این روال باید جا می‌افتاد. درست است که حمید سوریان حرمت‌ و جایگاهی دارد، اما خیلی از قهرمانان بودند که به مسابقات جهانی نرفتند و سال بعدش شرکت کردند و هیچ اتفاقی هم رخ نداد. در هر صورت آقایان موضوع را به رای‌گیری گذاشتند و تصمیم گرفتند با توجه به جایگاهی که سوریان دارد و اینکه کشتی‌گیران دیگر نیز امتحان پس داده هستند، با سوریان مدارا شود.

پای سوریان به مجلس هم کشیده شد
پرونده حمید سوریان و اهمیت بازگشت یا رد درخواست وی علاوه بر محافل ورزشی در بین نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز مطرح است. بطوریکه بهروز نعمتی رئیس کمیته ورزش فراکسیون ورزش مجلس هم معتقد است به سادگی نمی توان از کنار این کشتی‌گیر گذشت، چرا که وی سال‌ها زحمت کشیده و مدال‌های رنگارنگی هم در مسابقات جهانی و المپیک کسب کرده و ممکن است در مسابقات انتخابی، مشکل و کسالتی داشته که نتوانست در این میدان حضور یابد.

نماینده مردم اسدآباد در این خصوص یادآور شد: اکنون به سوریان فرصت داده شده که به همراه دو کشتی‌گیر دیگر در وزن ۵۹ کیلوگرم به تورنمنت پییتلاسینسکی لهستان اعزام شود و هرکس آن‌جا خودش را بهتر نشان دهد به مسابقات جهانی می‌رود. البته هنوز حضور در تیم ملی قطعی نشده و کادرفنی بعد از بازگشت از لهستان ترکیب اصلی را اعلام خواهند کرد.

رئیس کمیته ورزش فراکسیون ورزش مجلس با تمجید از عزم فدراسیون کشتی در برگزاری رقابت ها اعلام کرد: این مسابقات بعد از ۱۵ سال برگزار شده و مطمئنا موافقان و مخالفان خود را دارد.ضمنا شورای فنی تیم های ملی کشتی فرنگی متشکل از بزرگان این رشته بر اوضاع نظارت دارند و در این خصوص بهترین تصمیمات را اتخاذ خواهند کرد.

از بازگشت در سکوت تا تمرینات سنگین
نابغه کشتی ایران و جهان بعد از حذف از لیست مسافران اعزامی به رقابت های جهانی ۲۰۱۵ آمریکا، بدون انجام مصاحبه‌های توفانی با رسانه‌ها که این روزها توسط برخی از چهره‌های جنجالی کشتی باب شده، ترجیح داد در سکوت به خانه کشتی بازگردد و تمریناتش را ادامه دهد.

وی در حاشیه تمرینات اردوی تیم ملی صراحتا اعلام کرد هیچ وقت از کشتی جدا نبوده و نزدیک به ۱۵ سال است که به صورت مستمر در اردوها حضور دارد. هر آنچه در زندگی دارد از کشتی است و هم اکنون نیز با حضور در اردوی تیم ملی به عنوان یک سرباز در خدمت کشتی خواهد بود.

سوریان در یک مصاحبه تلویزیونی نیز در خصوص کسب فرصت مجدد اظهار داشت: «در این موضوع فدراسیون و کادر فنی تصمیم گیری می‌کنند، اما آنچه مسلم است، حمید سوریان همیشه به عنوان سرباز آماده خدمت به کشتی است و اگر شرایط و فرصتی برای من ایجاد شود، با جان و دل تلاش می کنم در خدمت کشتی باشم. امسال کار در رقابت های جهانی آمریکا به عنوان میدان گزینشی المپیک بسیار سخت است و تمام رقبا با تمام توان به دنبال کسب  نتیجه هستند. در این راستا من هم تلاش می کنم اگر شرایط و فرصتی برای خدمت به کشتی بوجود آید، عملکرد قابل قبولی داشته باشم.»

به هر ترتیب سوریان در حال حاضرتمرینات سنگین آماده سازی را پشت سر می گذارد تا در صورت فراهم شدن شرایط بتواند همچون گذشته برای ورزش کشورمان افتخارآفرینی کند. اما آنچه مسلم است برخی از اهالی کشتی که فعلا از گردونه مدیریت این ورزش دور و محروم مانده‌اند به هر بهانه ای، قصد مطرح کردن نام خود و ضربه زدن به طرف مقابل را دارند، حتی اگر این بهانه و دلیل، مرد ۷ مداله جهان و المپیک و افتخارات ملی او باشد.
--------------------------------------
گزارش: علیرضا هنرمنش

کد خبر 2850225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha