۲۵ شهریور ۱۳۹۴، ۹:۰۳

معرفی و بررسی پروژه‌های نیمه‌تمام استانی- ۳/ استان تهران

پروژه‌هایی که روبان افتتاح را ندیدند/ اعتباراتی که به مقصد نرسید

پروژه‌هایی که روبان افتتاح را ندیدند/ اعتباراتی که به مقصد نرسید

تهران-شهرستان‌های استان تهران اگرچه در کنار پایتخت قرار دارند اما به‌خوبی دیده نمی‌شوند و بسیاری از پروژه‌هایی که برای توسعه این شهرستان‌ها در نظر گرفته‌شده در ایستگاه اختصاص بودجه گیرکرده است.

این گزارش از سلسله گزارشهای «معرفی و بررسی پروژه‌های نیمه تمام استانی» منتشر شده است. گفتنی است پیش از این دو پرونده «بررسی پدیده حاشیه نشینی در استانهای کشور» و «بررسی پدیده کم آبی و مدیریت بحران آب در استانهای کشور» روی خروجی بخش استان‌های خبرگزاری مهر منتشر شده است.

خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها: شهرستان‌های استان تهران به دلیل داشتن ویژگی‌های جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و غیره از جایگاه ویژه‌ای در میان شهرستان‌های مختلف کشور برخوردار هستند.

مناطق مختلف استان تهران به دلیل نزدیکی به پایتخت با پدیده مهاجرپذیری روبرو است و هرروز بر میزان جمعیت شهرستان‌های این استان افزوده می‌شود درحالی‌که امکانات و ظرفیت‌های موجود جوابگوی جمعیت میلیونی این مناطق نیست.

بر اساس آخرین آمار بیش از پنج میلیون نفر در شهرستان‌های استان تهران مشغول به زندگی هستند و باید به این میزان، اتباع خارجی غیرمجاز را نیز اضافه کرد.

به عقیده کارشناسان و مسئولان اجرایی و برنامه‌ریز، شهرستان‌های استان تهران در سایه پایتخت قرارگرفته و بودجه و امکاناتی که به استان تهران اختصاص پیدا می‌کند در پایتخت بلعیده می‌شود.

سفرهای استانی و حضور مسئولان عالی‌رتبه کشوری در شهرستان‌های استان تهران دستاوردهای فراوانی را برای این مناطق به همراه داشته است و پروژه‌هایی برای توسعه و آبادانی این مناطق به تصویب رسید.

اگرچه برخی از پروژه‌های مصوب به مرحله بهره‌برداری رسید اما امروز ده‌ها پروژه عمرانی، خدماتی، آموزشی، فرهنگی، بهداشتی و درمانی، شهری و غیره به سرانجام نرسیده است.

بنا به گفته مسئولان بیش از سه هزار پروژه عمرانی نیمه‌کاره از دولت گذشته به دولت یازدهم ارث رسیده است و باید دولت برای تکمیل آنها اقدامی مؤثر انجام داده و به مطالبه مردم جامه عمل بپوشاند.

دولت یازدهم تمرکز خود را بر تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام با پیشرفت ۷۰ درصدی معطوف کرده است و در این میان شهرستان‌های استان تهران نیز خواستار تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام خود هستند.

در این گزارش تلاش شده که پروژه‌های نیمه‌تمام استان تهران که به دلایل مختلف به سرانجام نرسیده است موردبررسی و کنکاش قرار گیرد.

تکمیل تنها بیمارستان قرچک نیازمند تأمین اعتبار

نام پروژه: بیمارستان ۶۴ تخت خوابی قرچک

سال شروع: ۱۳۹۱

عمر پروژه: سه سال

میزان تأخیر تکمیل پروژه نسبت به زمان اولیه: یک سال

میزان پیشرفت فیزیکی: ۱۳درصد

پیمانکار فعلی: شرکت پارس آروین 

محل احداث: کمربندی جنوبی قرچک جنب پمپ گاز

کاربری یا دلیل اهمیت پروژه: بهداشتی و درمانی

سال تغییر کاربری احتمالی در طول ساخت: تغییر کاربری نداشته است

سال تغییر احتمالی پیمانکار: ندارد

چرایی تأخیر در اتمام پروژه: عدم تأمین اعتبار و معارض ملکی

دستگاه مسئول برای پیگیری اتمام پروژه:سازمان مجری طرح‌ها و تأسیسات دولتی

کل اعتبارات هزینه شده برای پروژه تاکنون:   دو میلیارد تومان

میزان اعتبار موردنیاز برای تکمیل پروژه: ۲۰میلیارد تومان 

                                 پروژه های نیمه تمام استان تهران

شهرستان قرچک با جمیعتی بالغ‌بر ۳۰۰ هزار نفر اگرچه در کنار پایتخت قرار دارد اما از داشتن حتی یک‌تخت بیمارستانی محروم است و مردم این منطقه مجبور هستند برای انجام امور درمانی خود به ورامین یا تهران مراجعه کنند.

ارتقای وضعیت بهداشتی و درمانی شهرستان قرچک همواره مورد مطالبه جدی مردم و مسئولان این شهرستان قرار داشته است و به همین خاطر در دولت گذشته احداث بیمارستان دولتی در قرچک در دستور کار قرار گرفت.

در سال۹۱،   احداث بیمارستان ۶۴ تختخوابی قرچک آغاز شد و این امر موجی از خوشحالی را برای مردم شهرستان به ارمغان آورد اما این پروژه نیز مانند بسیاری از پروژه‌ها در ایستگاه اعتبارات گیر کرد به‌طوری‌که باگذشت بیش از سه سال از آغاز عملیات عمرانی، یک سال از برنامه زمان‌بندی عقب‌افتاده است.

وجود معارضان ملکی نیز مشکل احداث بیمارستان ۶۴ تختخوابی قرچک را دوچندان کرد اما طی چند روز اخیر مشکلات این پروژه کاهش پیداکرده و تجهیز کارگاه برای شروع عملیات عمرانی ساخت بیمارستان آغازشده است.

مسعود مرسل پور درباره آخرین وضعیت بیمارستان ۶۴ تختخوابی قرچک اظهار داشت: مردم شهرستان قرچک در زمینه بهداشتی و درمانی با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند به همین خاطر احداث بیمارستان دولتی در این شهرستان امری ضروری است.

فرماندار قرچک افزود: احداث بیمارستان قرچک با دو مشکل معارضین ملکی و کمبود اعتبارات مواجه بود که با پیگیری‌های به‌عمل‌آمده مشکلات پیش رو برای احداث بیمارستان قرچک مرتفع شده و با تجهیز کارگاه امیدواریم این پروژه با سرعت انجام شود.

وی ادامه داد: تلاش داریم این پروژه را با سرعت ظرف یک سال آینده به نتیجه برسانیم تا وضعیت بهداشتی و درمانی مردم قرچک بهبود پیدا کند.

کمبود فضای آموزشی در شهرستان ملارد

نام پروژه: مدرسه ۱۵ کلاسه بیات شهرستان ملارد

سال شروع پروژه: ۱۳۹۰

عمر پروژه: ۴ سال

میزان تأخیر تکمیل پروژه نسبت به زمان اولیه: دو سال

میزان پیشرفت فیزیکی: ۳۰  درصد

پیمانکار اولیه پروژه:شرکت نیما اهواز

پیمانکار فعلی:  شرکت نیما اهواز

محل احداث: سرآسیاب

کاربری یا دلیل اهمیت پروژه: مدرسه ۱۵ کلاسه با ۲۰۰۰ متر مربع زیربنا که با توجه به کمبود فضای آموزش در این شهرستان بهره برداری از این پروژه دارای اهمیت است

سال تغییر کاربری احتمالی در طول ساخت: ندارد

سال تغییر احتمالی پیمانکار: ندارد

چرایی تأخیر در اتمام پروژه: عدم تأمین اعتبار

دستگاه های مسئول برای پیگیری اتمام پروژه: اداره نوسازی مدارس و اداره آموزش و پرورش

کل اعتبارات هزینه شده برای پروژه تاکنون: ۳۰۰ میلیون تومان 

میزان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه: یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان

پروژه های نیمه تمام استان تهران

به‌طور طبیعی مناطق مهاجرپذیر با تنوع و تعدد هر چه بیشتری از خرده‌فرهنگ‌ها روبرو هستند، خرده‌فرهنگ‌هایی که در صورت عدم مدیریت از فرصتی بالقوه به تهدیدی بالفعل تبدیل می‌شوند و خروجی چنین تنوعی به تقابل و تعارضات فرهنگی منتهی می‌شود.

شهرستان ملارد نیز از این قاعده مستثنا نیست و با توجه به رشد فزاینده جمعیت در طول دو دهه اخیر در این منطقه و قرار گرفتن خرده‌فرهنگ‌های متعدد از ۱۶ استان کشور، لزوم توجه به حوزه‌های آموزشی و تربیتی در شهرستان ملارد  را بیش‌ازپیش برجسته می‌کند.

منطقه‌ای با ۴۵۰ هزار نفر جمعیت که روند تأمین زیرساخت‌ها در آن فاصله‌ بسیاری با سرعت رشد جمعیتی دارد و این اختلاف سطح بین کثرت جمعیت و امکانات موجود، سرانه‌های موردنیاز در حوزه‌های تربیتی، آموزشی، ورزشی، فرهنگی و...را به چالش کشیده است.

محمد قادری تفرشی رئیس آموزش‌وپرورش شهرستان ملارد در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به محدودیت در فضاهای آموزشی به‌عنوان جدی‌ترین تهدید آموزشی و پرورشی در این منطقه اظهار داشت: ۶۵ هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز در شهرستان ملارد مشغول به تحصیل هستند و با توجه به ارزیابی‌های انجام‌شده در حال حاضر حداقل به پنج مدرسه نیاز داریم.

وی افزود: با توجه به تنگناهای مالی که وزارت آموزش‌وپرورش با آن مواجه است، توسعه گسترش فضای آموزشی بسیار دشوار است و می‌طلبد در چنین شرایطی با قانون‌مندی و مسئولیت‌پذیری انبوه‌سازان و اجرای تعهدات، مطابق ماده۱۸ و مشارکت هر چه بیشتر خیرین مدرسه‌ساز، زیرساخت‌های سخت‌افزاری و فضاهای آموزشی این شهرستان تقویت شود.

قادری تفرشی ادامه داد: تلاش داریم تا مدرسه بیات و چندین مدرسه نیمه‌تمام شهرستان ملارد که به دلیل کمبود بودجه به سرانجام نرسیده را با استفاده از ظرفیت‌های مختلف به نتیجه برسانیم.

وی درباره آخرین وضعیت پروژه مدرسه بیات نیز اضافه کرد: هم اکنون اسکلت فلزی این مدرسه بنا و پیشنهاد شده که اداره نوسازی از طریق شورای برنامه ریزی برای تکمیل این پروژه اعتبار بگیرد.

مارلیک نیازمند فضای آموزشی

نام پروژه: مدرسه ۱۵ کلاسه مارلیک

سال شروع پروژه: ۱۳۹۰

عمر پروژه: چهار سال

میزان تأخیر تکمیل پروژه نسبت به زمان اولیه: دو سال

میزان پیشرفت فیزیکی: ۳۵ درصد

پیمانکار اولیه پروژه: شرکت سازه سروش

پیمانکار فعلی: با توجه به اینکه این پروژه ذیل ماده ۴۸ قرار گرفته، در حال حاضر پیمانکار ندارد(ماده ۴۸: در شرایطی که کارفرما نتواند تعهدات خود را عملی کند پیرو ماده ۴۸ قرارداد با پیمانکار فسخ می شود)

محل احداث: مارلیک

کاربری یا دلیل اهمیت پروژه: با توجه به کمبود فضای آموزشی در شهرستان ملارد بهره برداری از این مدرسه با دو هزار متر مربع مساحت دارای اهمیت است

سال تغییر کاربری احتمالی در طول ساخت: ندارد

سال تغییر احتمالی پیمانکار: در سال ۹۴ به دلیل عدم تأمین اعتبار ذیل ماده ۴۸ قرار گرفته است

چرایی تأخیر در اتمام پروژه: عدم تأمین اعتبار

دستگاه های مسئول برای پیگیری اتمام پروژه: اداره نوسازی مدارس و اداره آموزش و پرورش

کل اعتبارات هزینه شده برای پروژه تاکنون: ۳۰۰ میلیون تومان

میزان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه: یک میلیارد ۷۰۰ میلیون تومان

صمد حسینی معاون فنی و عمرانی فرمانداری شهرستان ملارد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: همجواری ملارد با پایتخت و وجود شهرک‌ها و واحدهای صنعتی در منطقه دوعاملی است که در طول سال‌های گذشته، رشد جمعیتی در ملارد را به‌صورت غیرطبیعی و فراتر از ظرفیت‌های موجود، افزایش داده است.

وی افزود: به‌طور طبیعی رشد جمعیت، افزایش جمعیت دانش‌آموزی را نیز در پی دارد و در حال حاضر با توجه به امکانات موجود، جمعیت دانش آموزی این شهرستان با محدودیت در فضای آموزشی مواجه است.

حسینی گفت: پروژه‌های نیمه‌تمام آموزشی در شهرستان ملارد یکی از جدی‌ترین دغدغه‌های ما محسوب می‌شود که به‌طور یقین اتمام و بهره‌برداری از آن‌ها، مشکلات و نارسایی‌های موجود در محدودیت فضای سخت‌افزاری را کاهش می‌دهد.

معاون فنی و عمرانی فرمانداری ملارد عنوان کرد: در هر دو پروژه مدرسه مارلیک و مدرسه بیات، پیمانکار به‌صورت شخصی ۱۵۰ میلیون تومان هزینه کرده که درواقع ۳۰۰ میلیون تومان از میزان هزینه شده در دو پروژه شامل مطالبه پیمانکار می‌شود.

وی افزود: امیدواریم با تأمین اعتبار موردنیاز در پروژه‌های مذکور، امکان بهره‌برداری از این طرح‌های آموزشی فراهم شود تا بخشی از مشکلات موجود در عرصه پرورشی و تربیتی این منطقه کاهش یابد.

وی ادامه داد: در تلاش هستیم تا با رایزنی‌های انجام‌شده، بودجه لازم برای تأمین فضاهای آموزشی کلنگ زده‌شده در شهرستان ملارد از جمله این دو پروژه را فراهم آوریم.

حسینی گفت: در حال حاضر میزان تراکم در برخی نقاط از شهرستان ملارد همچون سرآسیاب به مرز ۴۵ نفر رسیده که به‌طور یقین در افت کیفیت آموزشی بی‌تأثیر نخواهد بود.

فاضلاب شهرستان قرچک

نام پروژه: فاضلاب شهرستان قرچک

سال شروع پروژه: ۱۳۸۷

عمر پروژه: ۷ سال

میزان تأخیر تکمیل پروژه نسبت به زمان اولیه: دو سال

میزان پیشرفت فیزیکی: ۳۰ درصد در فاز اول

پیمانکار فعلی: شرکت تونل سامان

محل احداث: شهر قرچک

کاربری یا دلیل اهمیت پروژه: با احداث این طرح بسیاری از معضلات جمع آوری فاضلاب در این شهرستان به پایان رسیده و میزان آب قابل توجهی از این طریق در بخش کشاورزی می رسد.

سال تغییر کاربری احتمالی در طول ساخت: ندارد

سال تغییر احتمالی پیمانکار: ندارد

چرایی تأخیر در اتمام پروژه: عدم تخصیص اعتبارات عمرانی

دستگاه های مسئول برای پیگیری اتمام پروژه: شرکت آبفای استان تهران

کل اعتبارات هزینه شده برای پروژه تاکنون: ۱۳۰ میلیارد ریال

میزان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه: ۴۵۰ میلیارد ریال

پروژه های نیمه تمام استان تهران

یکی از مطالبات مردم و مسئولان شهرستان قرچک تکمیل پروژه فاضلاب شهری این شهرستان است که در توسعه فضای سبز و رونق‌ بخش‌های مختلف این شهرستان نقش مهمی را ایفا می‌کند.

پروژه فاضلاب شهرستان قرچک در سال ۸۷ و در دولت نهم کلید خورد اما این پروژه نیز به سرنوشت بسیاری از پروژه‌ها دچار و در ایستگاه تأمین اعتبارات گیر کرد و باگذشت بیش از چندین سال از آغاز پروژه، تنها ۳۰ درصد از فاز نخست آن تکمیل‌شده است.

با احداث طرح فاضلاب شهری قرچک بسیاری از معضلات جمع آوری فاضلاب در این شهرستان به پایان رسیده و  میزان آب قابل توجهی از این طریق در بخش کشاورزی می رسد.

مسعود مرسل پور فرماندار قرچک در این باره نیز اظهار داشت: طرح فاضلاب قرچک یک طرح مهم است که به دلیل کمبود منابع اعتباری با تأخیر مواجه شده است.

وی افزود: طرح فاضلاب شهرستان قرچک قدم مؤثری را در بهبود وضعیت این شهرستان بر خواهد داشت به همین خاطر تلاش داریم تا این پروژه باقوت کار خود را پیگیری کند.

مرسل پور ادامه داد: تکمیل طرح فاضلاب شهرستان قرچک از جمله پروژه های مهم آبفا محسوب می شود که کمبود اعتبارات آن را با تأخیر مواجه کرد و تلاش می شود تا با تخصیص اعتبارات لازم برای تسریع در روند پروژه گام های لازم برداشته شود.

سبک شدن بار ترافیکی محور تهران - ساری با چهار بانده شدن محور فیروزکوه - سمنان

نام پروژه: چهار بانده شدن محور فیروزکوه - سمنان

سال شروع پروژه: ۱۳۸۹

عمر پروژه: پنج سال

میزان تأخیر تکمیل پروژه نسبت به زمان اولیه: قرار بود این پروژه در سال جاری افتتاح شود اما به دلیل عدم تخصیص بودجه، قرارداد پیمانکار فسخ و پروژه تعطیل شد

میزان پیشرفت فیزیکی: ۶۰ درصد

پیمانکار اولیه پروژه: شرکت آژیانه راه

پیمانکار فعلی: به دلیل عدم تخصیص بودجه، فسخ قرارداد از سوی وزارت راه و شهرسازی با پیمانکار صورت گرفت.

محل احداث: کیلومتر ۶ جاده فیروزکوه به سمنان

کاربری یا دلیل اهمیت پروژه: این پروژه با هدف سبک کردن بار ترافیکی محور تهران به ساری و کوتاه کردن مسیر تردد زائران امام رضا(ع) پیش‌بینی و عملیاتی شود.

سال تغییر کاربری احتمالی در طول ساخت: ندارد

سال تغییر احتمالی پیمانکار: ۱۳۹۲

چرایی تأخیر در اتمام پروژه: عدم تخصیص اعتبارات عمرانی

دستگاه های مسئول برای پیگیری اتمام پروژه: اداره راه و شهرسازی

کل اعتبارات هزینه شده برای پروژه تاکنون: ۷ میلیارد تومان

میزان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه: ۱۰۰ میلیارد تومان

پروژه های نیمه تمام استان تهران

پروژه چهار بانده کردن محور فیروزکوه - سمنان در دور دوم سفرهای استانی دولت دهم به شهرستان‌های استان تهران به تصویب رسید اما این پروژه باگذشت بیش از پنج سال از آغاز آن، با کمبود منابع اعتباری مواجه است.

این پروژه با هدف سبک کردن بار ترافیکی محور تهران به ساری و کوتاه کردن مسیر تردد زائران امام رضا(ع) پیش‌بینی و عملیاتی شود.

همچنین چهار بانده کردن محور فیروزکوه سمنان از بسیاری حوادث و سوانح رانندگی جلوگیری می‌کند.

علیرضا خسروی نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در دوم مردادماه امسال در حاشیه بازدید از این پروژه راهسازی، اظهار داشت: پیشنهاد آزادراه شدن ۶۰ کیلومتر از محور فیروزکوه – سمنان به وزارتخانه راه و شهرسازی و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور داده شده است و امیدواریم اعتبارات خوب و مناسبی برای تکمیل این آزادراه اختصاص پیدا کند.

نورالله طاهری فرماندار شهرستان فیروزکوه در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به این نکته که بیش از ۱۳ پروژه نیمه‌تمام در شهرستان فیروزکوه وجود داد اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین پروژه‌های نیمه‌تمام شهرستان فیروزکوه، چهار بانده کردن محور فیروزکوه سمنان است.

وی افزود: تلاش می‌شود تا اعتبارات لازم برای این پروژه که از سال ۸۹ عملیات اجرایی آن آغاز و نقش مهمی را در کاهش بار ترافیکی محورهای منتهی به این شهرستان دارد، تأمین شود.

وی با اشاره به این نکته که کمبود منابع اعتباری باعث کند شدن روند احداث این پروژه شد، ادامه داد: این پروژه به علت فسخ قرارداد با پیمانکار به علت عدم تأمین اعتبار لازم، تعطیل است.

طاهری عنوان کرد: برای تکمیل و راه انداری این پروژه به اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان نیاز بوده و رایزنی برای تخصیص اعتبار، تنها راه سرعت بخشیدن به این پروژه است.

خبرنگار: ناصر رمضانی، مینا شمسی، شهرام کریمی نیا، سید محمدحسن محمودی

کد خبر 2903042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha