۲۸ بهمن ۱۳۸۴، ۲۰:۳۳

رئيس هيات تحقيق و تفحص مجلس از نظام آموزشي عالي عنوان كرد: نامتجانس بودن شيوه هاي پذيرش جنسيتي دانشجويان // بررسي ساماندهي شهريه دانشگاه ها در كميته تحقيق و تفحص // ناهمخواني تصميمات آموزش عالي و مصوبات مجلس

رئيس هيات تحقيق و تفحص مجلس از نظام آموزشي عالي عنوان كرد: نامتجانس بودن شيوه هاي پذيرش جنسيتي دانشجويان // بررسي ساماندهي شهريه دانشگاه ها در كميته تحقيق و تفحص // ناهمخواني تصميمات آموزش عالي و مصوبات مجلس

علي رغم وجود ضعف هاي بسيار در نظام آموزش كشور، در 27 سال اخير هيچ گونه تحقيق و تفحصي از آموزش عالي صورت نگرفته است. هدف مجلس از تحقيق و تفحص از آموزش عالي كشور پاسخ به اين سوال است كه آيا نظام آموزشي كشور تاكنون به كاركردهاي اصولي و جايگاه واقعي خود رسيده و مجلس تاكنون كاركرد مناسبي در خصوص آموزش عالي داشته است؟

به گزارش خبرنگار دانشگاهي "مهر" در مشهد دكتر "عليرضا زاكاني" رئيس هيات تحقيق و تفحص مجلس شوراي اسلامي از نظام آموزشي كشور با بيان اين مطلب گفت: طبق اصول 62 تا 90 قانون اساسي 13 وظيفه براي نمايندگان معين شده كه يكي از آن وظايف تحقيق و تفحص است و با توجه به نقايص عديده در سيستم آموزش عالي كشور و عدم انجام هر گونه سئوالي در اين مورد ضرورت اجراي طرح فوق اجتناب ناپذير بود.

وي كه در نشست روساي دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي استان هاي خراسان شمالي، جنوبي و رضوي سخن مي گفت ادامه داد : اين طرح از سال 83 مطرح شد و در ارديبهشت 84 با پيگيري 13نماينده تصويب شد و مراحل اجرايي آن از مهر ماه سال جاري تاكنون در حال بررسي و آغاز است.

نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي اضافه كرد: هدف مجلس از ارائه اين طرح بررسي اين مطلب است كه آيا نظام آموزشي كشور تاكنون به كاركردهاي اصولي و جايگاه واقعي خود رسيده است و اينكه مجلس تاكنون كاركرد مناسبي در خصوص آموزش عالي داشته است يا خير.

زاكاني ادامه داد: متاسفانه در اين بين نسبت بين مجلس و آموزش عالي نيز مشخص نشده است و بين تصميمات سيستم آموزش عالي و مصوبات مجلس اصلا همخواني كافي و لازم وجود ندارد.

عضو كميسيون آموزش مجلس شوراي اسلامي با ابراز تاسف از كمي گرايي در سيستم آموزش عالي افزود: در سال 57 يكصد و پنجاه هزار دانشجو در كشور وجود داشت و امروز تنها افتخار سيستم آموزش عالي اين است كه اين رقم به دو ميليون و 200 هزار نفر رسيده است.

وي بيان داشت: در طرح تحقيق و تفحص مذكور بدنبال ايجاد زمينه و رفع موانع رشد كمي و ارتقاء كيفي نظام آموزش عالي كشور با بهره گيري از ظرفيت هاي قوه مقننه هستيم.

"زاكاني" رويكرد تحقيق و تفحص مذكور را رويكردي راهبردي دانست و گفت: در اين رويكرد بدنبال بررسي چالش هاي اساسي و مهم آموزش عالي در ايجاد راهبردي و عملياتي و همچنين انجام تحقيق و تفحص به منظور بررسي و تحليل مغايرت ها، انطباق ها، حسن اجرا و تحليل فاصله وضع موجود با شاخص هاي وضعيت مطلوب هستيم.

"زاكاني" ادامه داد: در حال حاضر 1347 مركز آموزش عالي در كشور وجود دارد فواصل مربوط به اين مراكز را به 8 سرفصل اساسي و 270موضوع تقسيم كرده ايم كه موضوعات مختلف با توجه به تفاوت شيوه كاري روساي دانشگاه ها ، معاونين، اساتيد، كارمندان و دانشجويان به 9 تيپ مختلف تقسيم شده است.

نماينده مردم تهران با انتقاد از شيوه هاي نامتجانس پذيرش جنسيتي دانشجويان ادامه داد: بعنوان مثال هزينه هر دانشجوي معدن در طول يك سال بيش از 5/1ميليون تومان است در حاليكه با توجه به پذيرش بالاي دختران در اين رشته عده زيادي از اين افراد پس از فارغ التحصيلي بي كار مي مانند.

وي در پايان گفت: طرح ساماندهي شهريه ها كه به تصويب رسيده است با اعتراض وزارت علوم و دانشگاه آزاد روبه رو شده است و در طرح تحقيق و تفحص مسلما اين قضيه نيز بررسي مي شود.

کد خبر 291858

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha