۱۹ مهر ۱۳۹۴، ۱۰:۰۴

معرفی و بررسی پروژه‌های نیمه‌تمام استانی-۳۹/ هرمزگان

۵۸۵پروژه نيمه‌تمام هرمزگان در صف انتظار/اعتبار کلید محرک پروژه‌ها

۵۸۵پروژه نيمه‌تمام هرمزگان در صف انتظار/اعتبار کلید محرک پروژه‌ها

بندرعباس - تعداد ۵۸۵ پروژه نيمه‌تمام در استان هرمزگان وجود دارد كه هر ساله مدیران و مسئولان ارشد استانی و نمایندگان برای تامین اعتبار و حل موانع پیش روی سعی در جذب بیشترین اعتبارات را دارند.

این گزارش از سلسله گزارشهای «معرفی و بررسی پروژه‌های نیمه تمام استانی» منتشر شده است. گفتنی است پیش از این دو پرونده «بررسی پدیده حاشیه نشینی در استانهای کشور» و «بررسی پدیده کم آبی و مدیریت بحران آب در استانهای کشور» روی خروجی بخش استان‌های خبرگزاری مهر منتشر شده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: استان هرمزگان یکی از استانهای مورد توجه دولت ها طی سال‌های اخیر بوده است. مصوبه‌های مختلف ملی و استانی با هدف توسعه و رفع معضلات و مشکلات مردم به تصویب رسید. اما آنچه در این رهگذر کمتر مورد توجه قرار گرفت تخصیص اعتبارات بود. هرمزگان علیرغم درآمدهای مالیاتی و گمرکی فراوان اما همچنان در به اتمام رساندن پروژه های مصوب با مشکلات فراوانی روبرو بوده است.

۵۸۵ پروژه عمرانی نیمه تمام و برخی راکد زخمی دردآور در جهت توسعه استان است. کمبود اعتبارات و تخصیص قطره چکانی اعتبارات به این پروژه ها حتی اجازه آغاز و اتمام سایر پروژه های دیگر را نمی دهد.

انتظار ۳۱ ساله برای اتمام پیرترین پروژه عمرانی هرمزگان

نام پروژه: طرح فاضلاب شهر بندرعباس

سال شروع پروژه: سال ۱۳۶۳

عمر پروژه: ۳۱ سال

میزان پیشرفت فیزیکی: ۷۵ درصد

پیمانکار پروژه: آب و فاضلاب شهری هرمزگان

محل احداث: شهر بندرعباس

کاربری یا دلیل اهمیت پروژه: جمع آوری فاضلاب رها شده در شهر و رعایت مسائل بهداشتی

چرایی تأخیر در اتمام پروژه: عدم تخصیص اعتبار کافی برای اتمام پروژه، ناهموار بودن محلات شهر بندرعباس

کل اعتبارات هزینه شده برای پروژه تاکنون: ۱۶۱ میلیارد تومان

میزان اعتبار موردنیاز برای تکمیل پروژه: ۹۵ میلیارد تومان

طرح فاضلاب شهر بندرعباس از قديمی ترين پروژه های عمرانی در استان هرمزگان است اين پروژه سال ۶۷ شروع شده و سال خاتمه واقعی طرح طبق لايحه بودجه سالجاری، سال ۹۶ در نظر گرفته شده است. از اقدامات انجام شده تاكنون می توان به احداث مدول ۱ تصفيه خانه فاضلاب به ظرفيت ۷۲ هزار متر مكعب در شبانه روز با پيشرفت فيزيكی ۹۵ درصد، اجرای خط انتقال به طول ۴.۲كيلومتر، احداث شبكه  اصلی فاضلاب به طول ۶۹.۳۵ كيلومتر، احداث شبكه فرعی فاضلاب به طول ۶۶۳.۷۸ كيلومتر، احداث شش واحد ايستگاه پمپاژ به ظرفيتهای ۴۰۰،۴۵۰،۷۵۰،۶۴۵و ۱۰۰، ۲۶۰ ليتر در ثانيه و احداث ايستگاه پمپاژ شهرک نبوت با پيشرفت۴۱.۶۷ درصد اشاره کرد.

طرح فاضلاب شهر بندرعباس از مهمترين طرحهاي فاضلاب استان است، اين طرح از سال ۱۳۷۳ طي دو فاز ۱ و ۲ در دو منطقه (شرق و غرب نسبت به خور گور سوزان ) آغاز شد. در فاز اول اين طرح، ۷۰ هزار انشعاب فاضلاب طی ۶۷۵ كيلو متر شبكه جمع آوری نصب شده كه جمعيتی بالغ بر ۳۴۰ هزار نفر را تحت پوشش دارد. با اجراي فاز دوم اين طرح خدمات رسانی به جمعيت ۷۶۳هزار نفر ( در يك دوره ۵ ساله ) هدف گذاري شده است و اتمام آن نيازمند اعتباری معادل ۱۴۷۰ ميليارد ريال تا سال افق ۱۴۱۵ است.

حسين خادمی مدیرعامل آب و فاضلاب شهری بندرعباس در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در دولت تدبیر و امید اجرای طرح های فاضلاب در شهرهای استان شتاب بیشتری گرفته است به طوری که اجرای شبکه جمع اوری فاضلاب شهرها نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه اکنون ۱۳۵ هزار مشترک معادل ۷۵ درصد جمعیت از شبکه جمع آوری فاضلاب در شهر بندرعباس بهره مند هستند که تا پایان سال به ۱۴۲ هزار مشترك می رسد. بیان داشت: تاکنون ۱۶۱ میلیارد تومان برای شبکه جمع آوری و تأسیسات فاضلاب بندرعباس هزینه شده است و برای تکمیل آن به بیش از ۹۵ میلیارد تومان دیگر نیاز است كه در صورت تخصيص اعتبارات ساليانه،۹۰ درصد اين طرح تا پايان سال ۹۶ به بهره برداری می رسد.  

وی با عنوان اینکه موضوع که امسال ۱۵ میلیارد تومان برای اجرای ۳۰ كيلومتر از شبكه فاضلاب این شهر پيش بيني شده است. خاطرنشان کرد: امسال عمده عمليات لوله گذاری شبکه جمع آوری فاضلاب در غرب بندرعباس انجام می شود. همچنين مناطق جنوب بلوار سیدجمال الدین اسدآبادی، شهيد بهشتی، پشت شهر و اميرآباد از ديگر مناطق مشخص شده برای اجرای طرح فاضلاب است.

وی اظهار داشت:شركت آب و فاضلاب هرمزگان به عنوان متولی جمع آوری و تصفيه فاضلاب، همواره نسبت به ورود فاضلاب های تصفيه نشده به دريا بدليل عدم اجرای كامل شبكه جمع آوري فاضلاب كه عمدتاً ناشی از كمبود اعتبار لازم است، احساس مسئوليت کرده و تا حد ممكن نسبت به جمع آوري فاضلاب ساختمانهای موجود اهتمام داشته است.

خادمی تصریح کرد: جمع کل اعتبارات مورد نیاز جهت تکمیل و بازسازی تصفیه خانه آب شهر بندرعباس ۲۹ میلیارد تومان است.

توسعه جاسک در گرو اتمام بهسازی محور ميناب - جاسك – كنارك

نام پروژه: بهسازی محور میناب، جاسک - کنارک

سال شروع پروژه: سال ۸۸

عمر پروژه: ۶ سال

میزان پیشرفت فیزیکی: ۵۰ درصد

پیمانکار پروژه: اداره راه و شهرسازی استان هرمزگان

محل احداث: محور مواصلاتی میناب - جاسک تا کنارک

کاربری یا دلیل اهمیت پروژه: در راستای توسعه حمل و نقل ترانزیتی از خرمشهر تا چابهار

چرایی تأخیر در اتمام پروژه: مطالبات پیمانکاران پروژه و عدم تخصیص بودجه های مورد نیاز در سال

میزان اعتبار موردنیاز برای تکمیل پروژه: ۱۵۰ هزار میلیارد ریال

مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان بیان داشت: بهسازی ميناب – جاسك بطول ۲۲۰ كيلومتر در سال ۸۸ توسط اداره كل راه وشهرسازی استان شروع شده كه تاكنون ۱۶۰ كيلومتر مسير بهسازی و به بهره برداری رسيده است. ۶۰ كيلومتر باقيمانده با پيشرفت فيزيكی ۵۰ درصد در حال انجام است.

فرشید دستوان در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: ۱۴۸ كيلومتر از جاسك به كنارك در حوزه استحفاظی استان هرمزگان عمليات اجرائی آغاز نشده است. پروژه در حاضر دارای پيشرفت ۶۰ درصدی است و جهت تكميل با احتساب مطالبات پيمانكاران به ۱۵۰ هزار ميليون ريال اعتبار نياز دارد.

دستوان ابراز داشت: راه و شهرسازی هرمزگان در راستای سیاست های دولت تدبیر و امید و بر اساس برنامه ریزی های از پیش تعیین شده استارت فعالیت های عمرانی را در این بخش ها زده که انتظار داریم با تزریق بودجه های مورد نیاز بتوان در زمان مقرر به بهره برداری رساند.

مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان از مطالعه احداث بزرگراه میناب ـ جاسک خبر داد و  افزود: مطالعه احداث این بزرگراه بطول ۲۲۰ كیلومتر در دستور کار است که امیدواریم با تکمیل این مطالعات در آینده ای نزدیک عملیات احداث آن نیز آغاز شود.

کارگران مشغول کارند؛ بیمارستان دوم رودان در دست ساخت

نام پروژه: بیمارستان دوم شهرستان رودان

سال شروع پروژه: سال ۸۶

عمر پروژه:  ۷ سال 

میزان پیشرفت فیزیکی: ۸۵ درصد

پیمانکار پروژه: اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان

محل احداث: شهر رودان

کاربری یا دلیل اهمیت پروژه: بهداشتی و درمانی با ارائه خدمات تخصصی و فوق تخصصی

چرایی تأخیر در اتمام پروژه: عوارض شهرداری و همچنین مطالبات پیمانکاری

میزان اعتبار موردنیاز برای تکمیل پروژه: هشت هزار میلیون ریال

سرپرست معاونت عمرانی استانداری هرمزگان در گفتگو با بیان داشت: خبرنگار مهر مجری پروژه دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی استان است. بيمارستان مذكور اسكلت بتنی با زير بنای ۱۱ هزار متر مربع در شش طبقه كه عمليات اجرائی در سال ۸۸ شروع شده است و تاكنون دارای پيشرفت ۸۵ درصد است، از جمله كارهای باقيمانده پروژه تكميل موتورخانه، نصب آسانسور، نصب ترانس می توان نام برد پروژه با احتساب مطالبات پيمانكار به حدود ۸۰۰۰ ميليون ريال اعتبار جهت تكميل نياز دارد.

مسعود دالمن اظهارداشت: احداث بیمارستان شهرستان رودان از آن دست پروژه هایی است که در دولت نهم طی دور دوم سفر محمود احمدی نژاد به شهرستان رودان مصوب شد و گودبرداری پروژه در ماههای پایانی سال ۱۳۸۶ آغاز شد. عملیات ساخت بیمارستان ۶۴ تختخوابه شهرستان رودان انتهای سال ۱۳۸۸ به دلیل اختلاف بین شهرداری رودان و دانشگاه علوم پزشکی در خصوص پرداخت عوارض از سوی دانشگاه علوم پزشکی متوقف شد.

زمان اتمام پروژه از سوی دانشگاه علوم پزشکی از زمان تحویل کار به پیمانکار جدید ۱۸ ماه فرصت داده بود که پروژه ساختمان بیمارستان رودان به اتمام برسد اما پیمانکار متعهد شده است که در مدت ۱۲ ماه عملیات دیوارچینی، نازک کاری، برق و تاسیسات را به اتمام برساند اما این امر محقق نشد و هنوز پروژه در حال احداث است.

لب‌های تشنه میناب، سیریک و رودان در انتظار آب جگین

نام پروژه: خط انتقال آب سد جگین به جاسک

سال شروع پروژه: سال ۱۳۸۵

عمر پروژه: ۹ سال

میزان پیشرفت فیزیکی: ۷۰ درصد

مجری پروژه: آب فاضلاب شهری استان هرمزگان

محل احداث: سد جگین به شهر جاسک

کاربری یا دلیل اهمیت پروژه: آبرسانی به شهرستان جاسک

چرایی تأخیر در اتمام پروژه: کمبود اعتبارات ملی و استانی

سرپرست معاونت عمرانی استانداری هرمزگان در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: عمليات اجرايي خط انتقال به طول ۹۰ كيلومتر انجام و به اتمام رسيده است و تنها خريد و نصب شيرآلات خط باقيمانده است. احداث دو دستگاه مخزن ذخيره آب به حجم ۱۱ هزار متر مكعب انجام شده است و احداث مخزن به حجم دو هزار متر مكعب با پيشرفت فيزيكی ۹۰ درصد دارد و مخزن پنج هزار متر مكعبی با پيشرفت فيزيكی ۸۵ درصد و مخزن دو هزار متر مكعبي ايستگاه پمپاژ با پيشرفت ۹۸درصد در دست اجراست.

وی یادآور شد: ساخت و احداث اسکله آبگيری معادل ۸۰ درصد پيشرفت فيزيكی انجام شده و در راستای آبگيری فاز اول طرح احداث ايستگاه موقت آبگيری با پيشرفت فيزيكی ۱۰۰ درصد انجام و آماده پمپاژ است. عمليات احداث ايستگاه پمپاژ به پايان رسيده است و در مرحله تست و راه اندازی اوليه است پروژه در حال حاضر دارای پيشرفت كلی ۷۰ درصد است.

کد خبر 2921539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha