۱۲ مهر ۱۳۹۴، ۱۳:۱۹

به همت مؤسسه آموزشی ـ پژوهشی مطالعات تمدن اسلامی؛

دوره آموزشی «مطالعات تمدنی» برگزار می‌شود

دوره آموزشی «مطالعات تمدنی» برگزار می‌شود

مؤسسه آموزشی ـ پژوهشی مطالعات تمدن اسلامی (دفتر اصفهان) در نظر دارد دوره آموزشی فشرده‌ای با عنوان «مطالعات تمدنی» برگزار كرده تا از سويی به ترويج گفتمان تمدن اسلامی و تحول در علوم انسانی بپردازد.

به گزارش خبرنگار مهر، انقلاب اسلامی بزرگ‌ترين پديده قرن معاصر است كه در اين حركت، بار ديگر آدمی به فطرت و تاريخ انبياي الهي رجوع كرده و منادی عزمی جزم، در عبور از تاريك‌خانه تمدن غربی شده است. داعيه نهايی اين انقلاب، تأسيس تمدنی است متكی بر معنويت و متكی به وحی الهي؛ چراكه بی شك گذار از تمدن غربی، نيازمند تشكيل تمدنی جايگزين است. با اين حال، ظهور تمدن اسلامی امری اجتماعی و ناشی از حركت توده‌های مردمی خواهد بود و به همين جهت، لازم است تا آمادگی جمعی برای تشكيل و ماندگاری چنين تمدنی فراهم آيد.

فرهنگ‌سازی، گفتمان‌سازی و تربيت نيروهای متخصص در حوزه علوم اسلامی و انسانی، مهم‌ترين مراحل نيل به تمدن دينی خواهد شد و می تواند يك ظرفيت جمعی برای ظهور تمدن دينی را در همه سطوح اجتماعی فراهم كند.

در همين راستا، مؤسسه آموزشی ـ پژوهشی مطالعات تمدن اسلامی (دفتر اصفهان) در نظر دارد دوره آموزشی فشرده‌اي با عنوان «مطالعات تمدنی» برگزار كرده تا از سويی به ترويج گفتمان تمدن اسلامی و تحول در علوم انسانی بپردازد و از سوی ديگر، نيروهايی هم‌جهت با اهداف بلند نظام جمهوری اسلامی مبنی بر تشكيل تمدن اسلامی تربيت نمايد.

اهداف دوره‌ آموزشي «مطالعات تمدني»

۱- فرهنگ‌سازي و گفتمان‌سازي در حوزه تحول در علوم انساني، علم ديني و تأسيس تمدن اسلامي؛

۲- تشكيل كارگروه‌هاي پژوهشي علوم انساني با تأمل در بايسته‌هاي تحول در علم و دانشگاه؛

۳- جهت‌دهي پايان‌نامه‌هاي كارشناسي ارشد و رساله‌هاي دكتري و سطوح سه و چهار حوزه در راستاي توليد علم ديني و تمدن‌پژوهي؛

۴- ايجاد شبكه‌ نخبگان جوان در استان اصفهان و بسترسازي تعامل گروه‌ها و جريان‌هاي براي پي‌گيري اهداف علمي ـ فرهنگي جمهوري اسلامي؛

۵- گفت‌وگو و هم‌انديشي ميان اساتيد علوم انساني در قالب نشست‌هاي تخصصي و كرسي‌هاي آزادانديشي؛

قالب آموزشي

دوره «مطالعات تمدني» در چهار ترم متوالي برگزار مي‌گردد. عناوين و سرفصل دروس آموزشي، با دقت انتخاب شده‌اند و حجم قابل توجهي از آموزه‌هاي تمدن‌پژوهي را در اختيار دانش‌پژوهان اين مؤسسه قرار مي‌دهد. در هر ترم آموزشي، چند نشست تخصصي در حوزه مطالعات تمدني علوم اسلامي برگزار مي‌شود تا زمينه مناسبي براي فهم تمدني علوم اسلامي در ميان طلاب و دانشجويان ايجاد شود. برخي عناوين كلي كلاس‌هاي آموزشي مؤسسه مطالعات تمدن اسلامي (متا) در چهار ترم به شرح زير است:

۱- غرب‌شناسي؛

۲- فلسفه تاريخ شيعي؛

۳- شاخصه‌هاي شهرسازي اسلامي؛

۴- تاريخ فلسفه غرب؛

۵- مطالعات نظري تمدن؛

۶- تاريخ تمدن غرب؛

۷- تاريخ تمدن اسلامي؛

۸- نسبت فقه و سياست در تاريخ معاصر؛

۹- فلسفه علم و تكنولوژي؛

۱۰-الگوهاي توسعه و پيشرفت؛

۱۱- گفتمان‌هاي علم ديني؛

۱۲- بايسته‌هاي تحول در علوم انساني؛

۱۳- رويكرد تمدني در فهم و استنباط علوم اسلامي؛

۱۴- مدل‌سازي و مديريت اسلامي؛

۱۵- فقه حكومتي و دولت‌سازي اسلامي؛

مؤسسه مطالعات تمدن اسلامي از سال ۱۳۹۰ كار خويش را در شهرستان كاشان شروع كرد و با ايجاد گفتمان‌سازي در علوم اسلامي و تلاش براي تربيت نيروهايي در جهت تحول در علوم انساني، حوزه تخصصي كار خودش را در مجامع حوزوي و دانشگاهي دنبال كرده است. برگزاري دوره‌هاي آموزشي مطالعات تمدني، اجراي نشست‌هاي تخصصي در باب نسبت علوم اسلامي و تمدن ديني و برگزاري اردوهاي علمي با حضور اساتيد برجسته علوم انساني و اسلامي، بخشي از فعاليت‌هاي مؤسسه مطالعات تمدن اسلامي در چند سال گذشته است.

مؤسسه مطالعات تمدن اسلامي در سال ۱۳۹۴ براي اولين بار در شهرستان اصفهان، اقدام به برگزاري دوره آموزشي «مطالعات تمدني و جامعه‌سازي قرآني» نموده كه ترم اول جلسات آموزشي از هفدهم مهرماه تا ابتداي بهمن‌ماه سال جاري ادامه خواهد داشت.

علاقه‌مندان مي‌توانند جهت ثبت نام به سايت اينترنتي www.matanews.ir مراجعه كرده و ثبت‌نام اينترنتي انجام دهند و يا در اولين روز برگزاري جلسات آموزشي، به ثبت نام حضوري اقدام نمايند.

کد خبر 2931495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha