عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان:

رهایی بشر از ناآرامی چاره ای جز بازگشت به مبانی اسلامی ندارد

رهایی بشر از ناآرامی چاره ای جز بازگشت به مبانی اسلامی ندارد

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های اصفهان گفت: بانی این علوم را باید در آیات و روایات و سیره و رفتار و گفتار اهل بیت (ع) جست و جو کرد که البته مراکز ویژه این امر در حال فعالیت هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین علی تقوی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان اصفهان در گفتگو با ستاد خبری سومین کنگره علوم انسانی اسلامی، با اشاره به مبانی روان شناسی اسلامی اظهار کرد: مبانی این علوم را باید در آیات و روایات و سیره و رفتار و گفتار اهل بیت (ع) جست و جو کرد که البته مراکز ویژه این امر در حال فعالیت هستند.

وی با تاکید بر این که برای تدوین مبانی روان شناسی اسلام می توانیم این شاخصه ها را از درون آموزه های دینی موجود استخراج کنیم، ادامه داد: البته در این راستا اقداماتی شده اما کافی نیست و در این زمینه تحقیق و پژوهش بیشتری باید انجام شود.

حجت الاسلام والمسلمین تقوی افزود: در حقیقت مبانی علم روان شناسی اسلامی به صورت مواد خامی که در تولیدات از آن ها استفاده نشده است، وجود دارد و همان طور که در پاره ای از مواقع مواد خام را نمی توان به صنعت تبدیل کرد آن ها را به صورت خام به فروش می رسانیم، در روان شناسی اسلامی نیز همین طور است و باید این مواد خام بر اساس مدل ها، روش ها و شیوه هایی که ارائه می دهیم، ساخته شود تا بتوان از این تولید استفاده کرد.

تقوی همچنین در خصوص اهمیت و جایگاه علم روان شناسی در میان سایر علوم انسانی توضیح داد: این علم به دلیل آن که به طور مستقیم با انسان و روان او مرتبط است، اهمیت بسیاری دارد و علومی همچون اقتصاد شاید با واسطه با انسان سر و کار پیدا کند، به دلیل آن که با فعالیت های بیرونی فرد ارتباط دارد اما علم روان شناسی به دلیل ارتباط مستقیم از ارزش و جایگاه والایی برخوردار است و باید نسبت به اسلامی سازی آن اهتمام خاص داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان همچنین با اشاره به لزوم تحول در علم روان شناسی موجود و اسلامی سازی آن بیان کرد: به طور کلی اگر قرار است به صورت زیر بنایی در این زمینه کار شود و خواستار تحول در علوم انسانی باشیم، یقینا باید به محتوا توجه کنیم چرا که محتوای موجود قطعا نقایص و کاستی هایی دارد که حق مطلب را ادا نمی کند و کامل نیست.

وی با تاکید بر ضرورت ورود دانشگاه و حوزه به بحث تحول علوم انسانی به ویژه علم روان شناسی تصریح کرد: علوم اقتصادی، سیاسی، جامعه شناسی و سایر علوم انسانی ما نیازمند بازنویسی متون و ورود مراکز علمی را دارد و باید مبانی و اصول آن ها از درون آموزه ها و منابع دینی که در دست داریم استخراج شده و با رویکرد توحیدی تدوین شوند.

تقوی با اذعان این مطلب که علوم غربی رایج در دانشگاه ها از جمله علم روان شناسی موجود با نگاه غیر خدایی و تهی از توحید پایه گذاری شده اند، ابراز کرد: بسیاری از نظریه پردازان غربی که کتاب های آن ها در دانشگاه های ما تدریس می شود، اساسا منکر خدا، وحی و متافیزیک هستند و تدریس این آراء و اندیشه ها در دانشگاه ها، افراد را دچار تناقض، سردرگمی و حیرت می کند چرا که از یک سو دانشجو با آموزه های دینی خود مواجه است و از طرف دیگر در کتاب های دانشگاه چیزی جز مسائل اعتقادی او مطرح می شود.

 وی با طرح این مساله که تحول علوم انسانی باید در ابعاد مختلف صورت گیرد، خاطر نشان کرد: در این راستا علاوه بر آن که تامین نیروی انسانی بحث مهمی است، استخراج محتویات علمی اسلامیِ صحیح نیز اهمیت بسیاری دارد به طوری که احصاء صحیح متون دینی خود به خود به تولید و خلق نیروی انسانی نیز منجر می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان دین را به دلیل آن که متصل به وحی است، کامل دانست و گفت: شاید اجرای دین به صورتی که اکنون در متون دانشگاهی جای خالی آن حس می شود، ممکن نباشد و بنابراین با نصب آیات و روایات به در و دیوار زدن – هر چند فی نفسه این عمل زیباست – نمی توان علم دینی تولید کرد و دست به تحول زد.

حجت الاسلام تقوی با اشاره به این مطلب که اصول استخراج شده از دین به طور یقین بر اساس فطرت انسانی است، بیان کرد: مطالب و نظریات و آراء و اندیشه هایی که امروز در علم روان شناسی مشاهده و مطالعه می کنیم، در بسیاری موارد با فطرت انسان و آموزه های دینی و توحیدی سازگار نیست.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان اصفهان اظهار کرد: اگر چه تحقیقات و پژوهش هایی در این خصوص از سوی مراکز علمی ما انجام شده است اما برای تحول در علم روان شناسی و تبدیل مبانی آن به مبانی اسلامی، این اقدامات کافی نیست و بسیار اندک است و دانشگاه ها بیش از این باید سرمایه گذاری کنند.

به گفته وی برای آن که بتوان بشر را نجات داد و به سوی تعالی و رشد گام برداشت و مشکلات زندگی آن ها را حل کرد، چاره جز تحول در علم روان شناسی نیست و اگر جز اسلامی سازی به دنبال راه حل دیگری باشیم، در حقیقت به بیراهه رفته ایم.

تقوی در ادامه تاکید کرد: تنها راه رسیدن به آرامش روانی آن است که آموزه های دینی و سنتی مورد توجه و بازیابی قرار گیرد و اصول و مبانی علم روان شناسی بر اساس نگاه توحیدی و وحیانی تدوین شود.

وی با اظهار امیدواری از این که می توانیم در بحث تحول علم روان شناسی موفق عمل کنیم، خاطر نشان کرد: به طور حتم منابع دینی ما یعنی آیات و روایات و سیره پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) در این راستا پاسخ گو است و می توان اصول کاربردی را از آن ها احصاء کرد؛ رفتن به راهی که غرب رفته، چیزی جز تشویش و سردرگمی و پوچی ندارد. همانطور که امروز نیز اثرات آن را در جوامع غربی مشاهده می کنیم.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان اصفهان یادآور شد: امروز اگر چه دنیا در حال پیشرفت است اما زندگی ها هر روز نسبت به گذشته ناآرام تر می شود و این محصول تفکرات و اندیشه های اندیشمندان علم روان شناسی غربی است.

کد خبر 2937932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha