یک کارشناس تأکید کرد:

بی‌توجهی به منابع غنی تعلیم و تربیت اسلامی

بی‌توجهی به منابع غنی تعلیم و تربیت اسلامی

قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه سه مرجع مهمی است که می تواند مبنای تعلیم و تربیت دینی دانش آموزان و دانشجویان قرار گیرد. به لحاظ منبع ما هیچ نقص و کمبودی نداریم اما کمی نسبت به این مهم بی توجه هستیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن مالکی نژاد، کارشناس شناخت اندیشه های امام(ره) با اشاره به نقش حکومت در تعليم و تربيت اسلامی اظهار کرد: مسئولان حکومتی همان الگوهای حاضر هستند که باید در راستای تعلیم و تربیت اسلامی و مطابق با آن، میان گفتار و رفتارشان فاصله ای حاکم نباشد و آن چه بر زبان جاری می کنند، در عمل نیز اجرا سازند؛ وقتی این اتفاق افتاد به صورت ناخودآگاه مسوولان نظام نیز در مسیر صحیح تعلیم و تربیت اسلامی گام برداشته و راه روشنی را برای مردم و نسل جوان و نوجوان ترسیم می کنند.

وی با تاکید بر این که امروز ما با کمبود مراکز تربیتی در کشور مواجه نیستیم و اتفاقا آموزش و پرورش و مدارس از جمله مهم ترین مراکز تعلیم و تربیت به شمار می روند که دانش آموز از ابتدا در اختیار آن است، ادامه داد: اگر نظام آموزش و پرورش سرمایه گذاری مناسبی در راستای تعلیم و تربیت اسلامی داشته باشد، می توان در آینده شاهد یک جامعه منطبق با تعالیم و آموزه های دینی و اسلامی بود.

مالکی نژاد اذعان کرد: متون درسی مدارس و دانشگاه ها باید بر اساس منابع دینی و شرایط روز بازنویسی شده و با نثری ساده و روان در اختیار دانش آموزان و دانشجویان قرار گیرد تا برای آنها جذابیت لازم را داشته باشد.

وی تاکید کرد: قرآن کریم، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه سه مرجع مهمی است که می تواند مبنای تعلیم و تربیت دینی دانش آموزان و دانشجویان قرار گیرد و هر آنچه که که برای تعلیم و تربیت اسلامی نسل جوان نیاز داریم، در منابع دینی ما وجود دارد و به لحاظ منبع ما هیچ نقص و کمبودی نداریم اما کمی نسبت به این مهم بی توجه هستیم.

وی در ادامه با اشاره به نقش رسانه ها در ترویج تعليم و تربيت اسلامي بیان کرد: رسانه ها در این زمینه نقش عمده و کلیدی دارند که مهم ترین آن هدایت صحیح جامعه به سوی تعلیم و تربیت است؛ اگر رسانه ها مطالب و محتویاتی که تولید می کنند بر اساس تعالیم و منابع دینی باشد، می توانند رسالت اسلامی خود را به جای آورده باشند به ویژه تلویزیون و سینما می توانند با الهام از آموزه های دین، مسائل جامعه اعم از سیاسی، اجتماعی، اخلاقی و ... را به تصویر کشند و از این رهگذر زمینه حرکت به سمت تعلیم و تربیت اسلامی را فراهم کنند.

این فعال فرهنگی اضافه کرد: استقبال افراد جامعه از سریالهای موفقی همچون حضرت یوسف (ع)، امام علی (ع) و امام رضا (ع) نشان داد که رسانه ملی و سینما، ظرفیت لازم را برای هدایت مردم به سمت تربیت اسلامی و توجه به منابع دینی در این زمینه دارد و اذهان عمومی را معطوف به مسیر صحیحی کند.

وی با اشاره به چالشهاي فرا روي تعليم وتربيت اسلامي ابراز کرد: یکی از مسائل و مشکلاتی که در این عرصه وجود داشته و ملموس است، نبود الگوهای راهگشا که بتوان بر اساس آن به پیش رفت و حرکت کرد در نظام آموزشی به ویژه مدارس و دانشگاه هاست.

مالکی نژاد بیان کرد: عدم شناخت از الگوهای اسلامی امروز و دیروز از دیگر چالش هایی است که در مسیر ترویج و نشر تعلیم و تربیت اسلامی وجود دارد به طور مثال شخصیت بی نظیر امام خمینی (ع) در تمامی ابعاد اعم از علمی، سیاسی، اخلاقی، عرفانی و ... می تواند الگوی بسیار شایسته ای برای مبیان تربیت اسلامی قرار گیرد اما متاسفانه جوان ها و نوجوان های نسل امروز شناخت کافی در خصوص بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ندارند و در دانشگاه های ما تنها وصیت نامه ایشان تدریس می شود.

وی با اشاره به دیگر چالش موجود در این عرصه تصریح کرد: عدم آگاهی دانش آموزان و مانوس نبودن آنها با قرآن کریم از دیگر موانعی است که ما را از قرار گرفتن در پروسه تعلیم و تربیت اسلامی دور می کند این در حالی است که می توان با تفسیر به روز آیات جوانان و نوجوانان را در این زمینه مساعدت کرد.

وی تهاجم فرهنگی را مانع مهم دیگری در راستای نرسیدن به نظام تعلیم و تربیت اسلامی عنوان کرد و یادآور شد: تهاجم فرهنگی به دلیل جذابیت هایی که برای نسل جوان دارد، به سرعت در میان آن ها نفوذ و قشر جوان را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین ما به پشتوانه غنی و مستحکمی نیاز داریم که باید آن را از منابع اسلامی استخراج و بر اساس آن افراد را تربیت کرد تا در هنگام مواجه شدن با توطئه فرهنگی دشمن، مقاوم بوده و ارزش هایمان رنگ نبازد.

مالکی نژاد تصریح کرد: بازی های رایانه ای یکی از مهم ترین ظرفیت ها و فرصت هایی است که می توان در آن ارزش های اسلامی را به نمایش درآورد و کاربران جوان و نوجوان ما به جای آن که سرگرم بازی های غربیِ سراسر خشونت و کشتار و ناهماهنگ با ارزش های دینی و فرهنگی ما شوند و به تدریج و بدون آگاهی و ناخودآگاه در مرحله به مرحله این بازی ها از ارزش های خود دور شوند، از بازی هایی با مضامین دینی استفاده و بهره برند. بنابراین این مساله توجه مسوولان فرهنگی و تولیدکنندگان بازی های رایانه ای را می طلبد.

کد خبر 2940574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha