به گزارش خبرنگار مهر، پروفسور عبدالعزیز ساچادینا عصر چهارشنبه در سمینار تخصصی جامعهشناسی که در تالار رجائی دانشکده ادبیات فردوسی مشهد برگزار شد اظهار کرد: یکی از راههای تقویت حس شهروندی در بین مردم علاج دینگریزی و تقویت آرمانهای اخلاقی است.
وی بابیان اینکه روند رو به رشد در جوامع غرب بهخصوص آمریکا حرکت بهسوی معنویتگرایی است افزود: معنویت در این فرآیند به معنای عدم تعلق به دین رسمی است و این چالش دنیای مدرن است.
ساچادینا ادامه داد: از مشکلات دنیای مدرن چگونگی اختیار کردن دین است بدون اینکه آلوده به تنگنظریها شود چراکه نسل جدید در همه کشورها مخالف دین نیست بلکه میخواهد در عین دینداری فردیت خود را نیز حفظ کند.
استاد دانشگاه ویرجینیا در ادامه اظهار کرد: جامعه غرب و بهخصوص آمریکا پس از تجربه سکولاریسم و اعتقاد به فردیت با چالش ازخودبیگانگی و درنتیجه کاهش تعامل و ارتباط بین انسانها روبهرو شده است.
ساچادینا ادامه داد: در غرب برای کاهش دادن فردیت و حل مشکلات جامعه توجه به معنویت را در دستور کار قرار دادهاند و نسل جدید در آمریکا به دنبال معنویت هستند چراکه سلامت معنوی سلامت جسمانی را در پی دارد.
وی تأکید کرد: دین رسمی در کلیسا نتوانسته است این امکان را به وجود آورد چراکه اغلب شرکتکنندگان در کلیسا افراد مسن هستند و جوانها به دنبال معنویت هستند تا با استفاده از آن فردیت را تقلیل دهند و بهجای منیت بر ما بودن تأکید میکنند.
جوانان آمریکا به دنبال آرمان های اخلاقی
استاد دانشگاه ویرجینیا تصریح کرد: اعتقاد به سکولاریسم و خوداتکائی در آمریکا با شکست مواجه شده است و افراد نیاز به دین را در زندگی بهوضوح احساس میکنند و ازاینرو جوانان در آمریکا به دنبال آرمانهای اخلاقی هستند.
ساچادینا با اشاره به اینکه روابط انسانی در جوامع غربی ضعیف است افزود: در ایران روابط انسانی دارای استحکام بیشتری هست اما متأسفانه طی برخوردها و مشاهداتی که داشتهام این روابط در حال کمرنگ شدن است.
وی بابیان اینکه در جوامع غربی نگاه کاربردی به دین وجود دارد افزود: حس شهروندی در ایران ضعیف است که میتوان این مشکل را با تقویت دینداری و هدایت افراد به سمت آرمانهای اخلاقی برطرف نمود.
هویت گرایی مهاجم
در ادامه سمینار سارا شریعتی نیز افزود: معنویتگرایی از دهه ۸۰ میلادی در غرب مطرحشده است و بر اساس یک دیدگاه جدید، معنویتگرایی و هویت گرایی دو روند معکوس هستند که در پی ناتوانی و از بین رفتن اعتبار نهادهای رسمی دین به وجود آمدهاند.
استاد علوم اجتماعی دانشگاه تهران در ادامه افزود: در پی ناتوانی دین رسمی در امر مدیریت امر قدسی دو پدیده با عناوین بنیادگرائی و معنویتگرایی به وجود آمدند که خارج دین بوده و توسط دین تائید نمیشوند.
شریعتی بابیان اینکه امروز مردم دیگر کشورها چهره شاخص اسلام را تکفیریها میدانند ادامه داد: متأسفانه ما در مظان اتهام هستیم و ایرانی را در خارج از کشور بهعنوان افراطگرا معرفی میکنند.
وی در توضیح وضعیت دین در دنیا توضیح داد: امروز دین در دنیا دو روند معکوس را طی میکند که هر دو واقعیت جامعه جهانی هستند روند اول معنویتگرایی است به این معنا که برخلاف رنگ باختن معنا و بی باور شدن انسانها همچنان نیاز به معنویت وجود دارد و انسانها به آن سمت حرکت می کنند.
استاد علوم اجتماعی دانشگاه تهران ادامه داد: روند دیگر هویت گرائی مهاجم است که می خواهد واقعیت خودش را به همه جهان تحمیل کند بر این اساس بنا شده است که تنها و فقط یک حقیقت وجود دارد و بقیه را تکفیر می کند.
شریعتی در ارتباط با هویت گرائی مهاجم توضیح داد: این نوع هویت گرائی مرگبار است و اگر چه در همه ادیان وجود داشته و دارد اما به دلیل جغرافیای سیاسی منطقه خاورمیانه هویت گرائی اسلامی بیشتر شنیده و دیده می شود.
نظر شما