۶ آبان ۱۳۹۴، ۱۴:۵۷

با حضورمعاون پژوهش و فناوری وزیر علوم در مشهد:

چهارمین نشست هم اندیشی مناطق ویژه علم و فناوری کشور برگزار شد

چهارمین نشست هم اندیشی مناطق ویژه علم و فناوری کشور برگزار شد

مشهد- چهارمین نشست هم اندیشی مناطق ویژه علم و فناوری کشوربا حضورمعاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، استاندار خراسان رضوی و مدیران پارک های علم و فناوری در مشهد مقدس برگزارشد.

به گزارش خبرنگار مهر، در این مراسم که روز چهارشنبه در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اهمیت مسئله اکوسیستم در توسعه گفت: کشور ایران با در اختیار داشتن دو هزار و ۸۰۰ مرکز آموزشی و پژوهشی و تعداد چهار میلیون و ۸۰۰ هزار میلیون دانشجو ظرفیت مناسبی برای حرکت در مسیر توسعه دارد.

وحید احمدی ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک بتوان از برون داد فعالیت‌های استان‌ها و تیم‌های فعال در حوزه علم و فناوری الگویی تنظیم و تبدیل به یک سازوکار مورد استناد تهیه کرد.

دبیرکل شورای عالی عتف اظهار کرد: مناطق ویژه علم و فناوری درواقع تلاشی است برای فراهم شدن زمینه‌ای مناسب برای قرار گرفتن تمام عناصر علم و فناوری استان‌ها در محدوده‌ای مشخص تا به شکل منظومه‌ای سودمند و مفید درکنار هم فعالیت کنند.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌های ایران در سال‌های گذشته فعالیت‌های خود را در زمینه‌های کارآفرینی، تجاری‌سازی نتایج تحقیقات و ایجاد مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری گسترش داده‌اند افزود: خوشبختانه در سند توسعه ششم همکاری دانشگاه ها با مراکز صنعتی تعریف و به آن تاکید شده است.

وی ایجاد مناطق ویژه علم و فناوری را در راستای گسترش و هماهنگی بین دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و پارک‌های علم و فناوری، صنایع با فناوری نوین و سرمایه‌گذاران دانست و آن را ضامن توسعه اقتصاد مبتنی بر دانش عنوان کرد.

وی چیدمان و سازماندهی مجموعه اجزای موجود در مجموعه را کار اکوسیستم دانست و یادآور شد: مناطق ویژه علم و فناوری به عنوان اکوسیستم توسعه نقش بسزایی در سازماندهی مجموعه اجزا خواهند داشت.

مدیرکل شورای عالی عتف کشور نیز در این نشست وجود لزوم اکوسیستم به معنی ارتباط اجزا مرتبط سیستم در قالب مجموعه را شرط ضروری برای توسعه منطق علم و فناوری دانست و گفت: بدین ترتیب زمینه ساماندهی نظام علمی و پژوهشی با هدف توسعه دانش بنیان فراهم می شود.

وی خراسان رضوی را دارای ظرفیت های ویژه ای در زمینه ایجاد منطقه ویژه علم وفناوری رضوی دانست و گفت: در این راستا باید باید از این ظرفیت استفاده کرد.

اقتصاد دانش محور باید در اولویت قرار گیرد

معاون طرح و برنامه دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این نشست بیان کرد: برای دستیابی به توسعه اقتصادی باید برنامه های دانشگاه ها و مدیران کشور بر اساس اقتصاد دانش محور تبیین شود.

محمد لگزیان با تاکید بر اینکه یکی از استراتژی های کشورهای توسعه یافته، تشکیل و گسترش مناطق ویژه علم و فناوری است افزود:  در ایران نیز الزامات و بستر قانونی این مهم در برنامه چهارم و پنجم فراهم شده است.

وی همچنین با شاره به تحقق اهداف توسعه با گسترش مناطق علم و فناوری یادآور شد: ارتباط و انسجام بین این زیرساخت ها و الزامات زمینه ساز و همچنین همکاری و همدلی تمامی نهادها و دستگاه های منطقه ای و محلی لازمه توفیق در استقرار مناطق ویژه علم و فناوری می باشد.

دکتر لگزیان پارک های علم و فناوری، دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی، مراکز رشد، سیستم نوآوری و ابداع ملی، سرمایه انسانی و سرمایه های مخاطره پذیر، صنایع با فناوری بالا، مجاورت شهری و اقتصاد دانش محور را از زیرساخت های شکل گیری مناطق ویژه علم و فناوری عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، در پایان این نشست همچنین احکام هیئت اجرایی منطقه ویژه علم و فناوری خراسان رضوی به آنها اعطا شد و علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی به عنوان رئیس هیئت اجرایی منطقه ویژه خراسان رضوی معرفی شد.

 

 

 

کد خبر 2952349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha