۱۳ آبان ۱۳۹۴، ۱۴:۲۱

کتاب پایان تاریخ از نظر فلاسفه مدرن و پست مدرن در تبریز نقد شد

کتاب پایان تاریخ از نظر فلاسفه مدرن و پست مدرن در تبریز نقد شد

تبریز- با حضور منتقدین و نویسنده کتاب پایان تاریخ از نظر فلاسفه مدرن و پست مدرن، این کتاب در تبریز مورد نقد قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، علی مرادخانی، نویسنده این کتاب ظهر چهارشنبه در جلسه نقد این کتاب اظهار داشت: در بخش اول کتاب در خصوص هگل و فوکویاما مباحثی مطرح شده اما بعد از این بخش در بخش دوم بحث پست مدرن را آورده ام که البته قدرت بخش اول را ندارد.

وی ادامه داد: بخش اول برای دانشجویان استفاده های خوبی خواهد داشت اما بخش دوم به شکل دایره المعارفی حاضر شده است.

مرادخانی با بیان اینکه این کتاب در سال 88 آماده چاپ بوده است، گفت: اما با حاضر بودن متن کتاب در سال 88، این کتاب همانظور باقی ماند تا دو سال پیش با آوردن یک مقدمه در ابتدای آن آماده چاپ شد.

وی ادامه داد: اگر خواستار تجدید چاپ این کتاب باشیم به طور قطع از نظرات تمامی کارشناسان مربوطه در این حوزه استفاده خواهم کرد که دانشکده فلسفه دانشگاه تبریز در این میان می تواند نظرات خوبی را در خصوص این کتاب ارائه کند.

نویسنده کتاب پایان تاریخ از نظر فلاسفه مدرن و پست مدرن با اشاره ای به نقد منتقدان مبنی بر باز نشدن مساله پایان گرایی در این کتاب گفت: واقعیت این است که دغدغه خاصی به مسائل جانبی و دور از موضوع اصلی نداشتم و حتی اگر با دیدی منصفانه بنگریم نمی توان جمله زائدی را در این کتاب یافت.

مرادخانی همچنین در پاسخ به سوال یکی از منتقدین در خصوص اینکه وی هگل را فیلسوفی مدرن و یا پست مدرن می داند، گفت: هگل مدرن است و نمی توان وی را پست مدرن دانست چرا که هر کسی که مساله فسلفه مدرن را نقد می کند را نمی توان فیلسوفی پست مدرن دانست.

وی افزود: اینکه برخی کارشناسان هگل را فیلسوفی پست مدرن می دانند، درک درستی از این معنا ندارم و در کل باید این را بگویم که هگل در میدان فلسفه مدرن بازی می کند هر چند برخی نقدها را به آن وارد می کند.

برگزاری جلسات نقد کتاب و نمایشگاه های تخصصی باید در دانشگاه تبریز افزایش یابد

محمد مهدی پور، رئیس دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی دانشگاه تبریز نیز در ابتدای این جلسه نقد با اشاره به اینکه برگزاری این نشست مصادف با روز مبارزه با استکبار شده است، گفت: باید این تقارن را به فال نیک بگیریم و همانطور که کشورهای غربی سعی در شرق شناسی از طرق مختلفی دارند ما نیز باید از راه های مختلف در پی شناخت آن ها باشیم.

وی با بیان اینکه گروه فلسفه دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز یک گروه پویا و فعال است، گفت: برگزاری نشست نقد کتاب یکی از صدها فعالیت این دانشکده است که امید داریم دیگر گروه های آموزشی دانشکده نیز تلاش کنند برگزاری نشست هایی از این صنف و همچنین نمایشگاه و نشست های تخصصی را در حوزه خودشان دنبال کنند.

مهدی پور افزود: البته نتایجی که از این جلسات گرفته می شود نباید در سکوت باقی بماند بلکه با چاپ آن ها می توان اذهان عمومی را نسبت به آن آگاه کرد.

کد خبر 2957887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha