۲۶ آبان ۱۳۹۴، ۱۰:۵۱

مهر گزارش می‌دهد؛

مطالبات کارگران کاشی تبریزکف در کف خیابان ماند

مطالبات کارگران کاشی تبریزکف در کف خیابان ماند

مرند- کارگران کارخانه «کاشی تبریزکف مرند» بیش از ۲۴ ماه است که برای مطالبه حقوق عقب افتاده خود در خیابان ها و مقابل فرمانداری سرگردان هستند و ای کاش هایشان به یک رویا در زندگی تبدیل شده است.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: شرکت تبریز کف به عنوان یک شرکت خصوصی در سال ۱۳۶۳ با هدف تولید سرامیک کف تاسیس شد که در شهرستان مرند استان آذربایجان شرقی بنا شده است.

کارخانه «کاشی تبریزکف مرند» از کارخانه هایی است که طی سال های اخیر یکی از معضلات بزرگ شهر مرند و استان آذربایجان شرقی به شمار می رود که کارگران آن با مشکلات عدیده ای مواجه هستند، کارگرانی که بیش از دو یا سه سال است که حقوق نگرفته اند.

تجمع اعتراضی کارگران تبریز کف

سالهای گذشته  تعدادی از کارگران این کارخانه، در اعتراض به عدم پرداخت حقوق خود، روزها در کف خیابان نشستند و مقابل فرمانداری شهر مرند تحصن کردند تا بلکه صدای اعتراض خود را به گوش مسئولان این شهر برسانند اما به نظر می رسد با گذشت این مدت ، نه تنها هنوز دردی از آن ها دوا نشده بلکه برخی از کارگران این کارخانه از کار بیکار شده اند.

به گفته کارگران، کارخانه تبریزکف از حدود چهار هفته پیش تولید خود را متوقف کرده و تعطیل شده است و همچنان کسی پاسخ شفاف و قانع کننده ای به آنها نمی دهد. تعدادی از کارگران این کارخانه باز هم روز گذشته در مقابل ساختمان فرمانداری تجمع کردند.

قطع حق بیمه کارگران

جواد داداش لو، نماینده کارگری و وکیل کارگران کارخانه کاشی تبریزکف مرند که تیرماه امسال توسط مالک کارخانه از کار برکنار و دوباره به کار دعوت شده است، در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مشکلات کارگران این کارخانه اظهار داشت: مطالبات کارگران این کارخانه بطور نامتناوب از سال ۱۳۹۲ به مدت حداقل ۲۴ماه به بعد پرداخت نشده که کارگران را با مشکلات عدیده ای مواجه کرده است.

وی افزود: با پیگیری های متعددی که انجام شد با همت استانداری آذربایجان شرقی، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و فرماندار شهرستان مرند مقداری از مطالبات پرداخت شد، اما تا به امروز حقوق کارگران به طور کامل پرداخت نشده است.

داداش لو تاکید کرد: حق بیمه کارگران شاغل این کارخانه، کج دار و مریض، کم وبیش واریز شده است ولی هم اکنون کارگران در مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی با مشکل بیمه مواجه هستند.

وی همچنین عنوان کرد: در مراجعات مکرر به فرمانداری مرند، تنها کاری که مسئولان برای ما کردند این بوده که گفتند صبر و تحمل کنید، اما کارگران در این شرایط گرانی و مالی، بیش از این نمی توانند صبر کنند.

داداش لو گفت: کارگران شدیدا با مشکل مواجه هستند، بسیاری از قبوض آب و برق منازل کارگران پرداخت نشده، که در برخی موارد شاهد قطعی آب و برق منازل هستیم و شرکت آب و برق نیز با کارگران همکاری نمی کند.

آینده ای که هنوز نرسیده است

وی تصریح کرد: مدیرکارخانه نیز در پاسخ به مطالبات چندساله کارگران می گوید نقدینگی نداریم در آینده درست می شود اما آینده ای که از آن سخن می گویند، با گذشت چندین ماه هنوز نرسیده است.

داداش لو با انتقاد از عدم توجه مسئولان به مشکلات کارگران اظهار داشت: جلساتی که با حضور مسئولان تشکیل می شود تاکنون خیری برای کارگران نداشته است.

نماینده کارگری کارخانه کاشی تبریزکف مرند افزود: آخرین تجمع کارگران سال گذشته، مقابل فرمانداری شهرستان مرند صورت گرفت، اما پس از آن هیچ گونه تجمعی نداشتیم و صبر کردیم، اما هیچ گونه رسیدگی تاکنون صورت نگرفته تا اینکه دیروز تصمیم گرفتیم تا تجمع دوباره ای داشته باشیم.

مانع ادامه تحصیل فرزندم شدم

حسین منوچهری یکی از کارگران کارخانه کاشی تبریزکف مرند نیز به خبرنگار مهر گفت: ۲ سال است که حقوق خود را دریافت نکرده ایم و صورت خود را با سیلی سرخ نگه می داریم.

 وی افزود: من خارج از ساعات کاری، به جوشکاری می پردازم تا شکم زن و بچه ام را سیر کنم، اما باز در تامین مخارج زندگی مانده ام، برای من جای سوال است کارگرانی که مثل من شغل دیگری ندارند، چگونه امور خود را می گذرانند.

این کارگر کارخانه تبریزکف مرند تاکید کرد: کارگران این کارخانه با سختی زندگی می کنند و امروز تنها منبع دریافتی شان، یارانه هایی است که دولت پرداخت می کند.

منوچهری ادامه داد: فرزندم امسال باید وارد دانشگاه می شد اما به دلیل عدم تامین مخارج، از ورود فرزندم به دانشگاه جلوگیری کردم، برای فرزند دیگرم هم که به تازگی وارد مدرسه می شود، هنوز موفق نشده ام لباس و کیف و کفشش را تهیه کنم.

وی تاکید کرد: ما ابتدا توکل مان به خداست و سپس به وعده های مسئولان امیدواریم، اگر تا به امروز هم با این مشکلات کنار آمده ام، برای این است که یک و نیم سال تا بازنشستگی ام باقی مانده است.

برای حل مشکلات کارگران تلاش می کنیم

نماینده مردم شهرستان مرند در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه من حتی بیشتر از مدیر کارخانه در جهت حل مشکلات کارگران تلاش کرده ام، اظهار داشت: هدف ما این بود تا جایی که امکان داشته باشد، موانع تولید این کارخانه حذف شود تا پول کارگران پرداخت شود.

محمد حسن نژاد افزود: در پی بدهی که مدیرکارخانه به بانک تجارت داشت، توافق شد تا بانک تجارت با خرید کارخانه نساجی تبریز که متعلق به مدیرکارخانه کاشی تبریزکف مرند است، مشکل کارگران را حل و مطالبات آن ها را تسویه کند اما متاسفانه بعد از حل این مشکل، وی نسبت به حل مشکل کارگران اقدام نکرد.

وی همچنین تصریح کرد: قطعه زمینی نیز در اختیار مدیر این کارخانه بود که مقرر شد با فروش آن، بدهی کارگران پرداخت شود، اما به دلیل اینکه سند این زمین به جهت بدهی این کارخانه به تامین اجتماعی در اختیار این سازمان قرار داشت، اقدام به حل آن کردیم که با فروش آن فقط قسمتی از مطالبات کارگران این مجموعه پرداخت شد.

کارگران تبریز کف بیمه بیکاری می گیرند

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: مشکلات شرکت تبریز کف از سال ۹۲ آغاز شده است که سیاسی کاری های انجام شده و ورود برخی افراد غیر متخصص باعث عدم حل مشکلات این کارخانه شده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه مالک کارخانه قصد کار کردن ندارد، تصریح کرد: علیرغم زمینه سازی برای دریافت تسهیلات متاسفانه برای حل این مشکل کاری نکرده است و باید توسط مراجع زیربط تحت فشار قرارگیرد.

حسن نژاد افزود: هر یک از کارگران این شرکت بطور میانگین ۱۷۰ تا ۱۸۰ میلیون ریال و در مجموع حدود ۲۵ میلیارد ریال مطالبات دارند درحالی که مالک کارخانه دارایی های بسیار زیادی دارد که مراجع زیربط باید برای پرداخت مطالبات کارگران اقدام قاطعانه و سریع داشته باشند.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس افزود: چگونه می شود مالک کارخانه تبریز کف قدرت احداث یک کارخانه جدید در شهرستان سراب را دارد اما توان پرداخت حقوق معوقه کارگران این شرکت در مرند را ندارد.

حسن نژاد تصریح کرد: طبق مصوبه کمیسیون کارگری شهرستان مرند این کارخانه موقتا تعطیل شده است تا زمینه برای تجهیز زیرساخت ها و تهیه مواد اولیه انجام شود و در نهایت چرخ کارخانه دوباره بچرخد.

وی با اشاره به اینکه تلاش خواهیم کرد این پرونده در اسرع زمان و خارج از نوبت در دستگاه قضایی رسیدگی شود، تاکید کرد: با هماهنگی اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی مقرر شده کارگران این کارخانه جهت رفع حداقل مشکلات مالی خود برای دریافت بیمه بیکاری معرفی شوند و در عین حال برای دریافت مطالبات خود شکایت قانونی انجام دهند.

با این اوصاف امید است تا مشکلات کارگران این کارخانه نیز در سریع ترین زمان ممکن حل شود و آنها مطالبات خود را دریافت کنند و بیشتر از این نیز به تعداد بیکاران جامعه افزوده نشود.

خبرنگار: بیت اله احمدی

کد خبر 2968985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha